Citat:
Alltså, jag argumenterar ju inte för att det är en dålig sak. Det är snarare så att om företag lockar med så pass bra jobb att man väljer att skjuta upp sin examen, trots att man bara är inne på år 3, så är det ett tecken på att man är eftertraktad på marknaden. Likväl behöver inte det motsatta, dvs att inga företag raggar på en innan man har tagit examen, innebära att man inte är eftertraktad på marknaden. Det förstnämnda är bara en tydligare signal.
Bryr mig gör jag ju, bara inte i så hög grad som vissa andra verkar göra. Anledningen till det är att jag har läst en hel del om just den undersökningen, dess metodik osv. som gör att den för min del är mindre relevant. Senast här om dagen kom ju denna debattartikel, för att ta ett exempel.
Jo, man kan visst säga att D på KTH är bäst. För det första borde det vara tydligt att det är min egna uppfattning. Den som tycker något annat får gärna (!) visa varför det skulle vara så. För det andra tycker jag mig ha visst befog för att påstå det (NADA, forskning, programmeringstävlingar, näringslivskontakter, placement i branschen, egna upplevelser), trots att det egentligen gör mitt val svårare. Det är inte så att min kompis polares brorsa sa "KTH är bäst" och så står jag lydigt och rapar upp hans ord, utan det är tyvärr något jag har kommit fram till efter mycket research. Eftersom jag helst vill flytta från Stockholm hade det varit fördelaktigt att säga att D på LiTH var bäst, men det stämmer ju inte.
Givetvis känner jag till att det finns företag i Linköping med omnejd (med t.ex Saab) och säkert även i Lund-området, även om jag inte känner till detaljerna. Jag pratar dock inte om att plugga på annan ort, utan om att jobba på annan ort. Visst, har man redan fixat ett jobb på Saab spelar det ingen roll, men annars är en flytt till Linköping lika med en nedgång i sannolikheten att få jobb, helt enkelt för att det finns färre arbetsgivare än i Sthlm. Är dock nyfiken på hur det ser ut i Lund (och Öresundsområdet), tydligen ska Köpenhamn vara ett bra ställe i sammanhanget?
Bryr mig gör jag ju, bara inte i så hög grad som vissa andra verkar göra. Anledningen till det är att jag har läst en hel del om just den undersökningen, dess metodik osv. som gör att den för min del är mindre relevant. Senast här om dagen kom ju denna debattartikel, för att ta ett exempel.
Jo, man kan visst säga att D på KTH är bäst. För det första borde det vara tydligt att det är min egna uppfattning. Den som tycker något annat får gärna (!) visa varför det skulle vara så. För det andra tycker jag mig ha visst befog för att påstå det (NADA, forskning, programmeringstävlingar, näringslivskontakter, placement i branschen, egna upplevelser), trots att det egentligen gör mitt val svårare. Det är inte så att min kompis polares brorsa sa "KTH är bäst" och så står jag lydigt och rapar upp hans ord, utan det är tyvärr något jag har kommit fram till efter mycket research. Eftersom jag helst vill flytta från Stockholm hade det varit fördelaktigt att säga att D på LiTH var bäst, men det stämmer ju inte.
Givetvis känner jag till att det finns företag i Linköping med omnejd (med t.ex Saab) och säkert även i Lund-området, även om jag inte känner till detaljerna. Jag pratar dock inte om att plugga på annan ort, utan om att jobba på annan ort. Visst, har man redan fixat ett jobb på Saab spelar det ingen roll, men annars är en flytt till Linköping lika med en nedgång i sannolikheten att få jobb, helt enkelt för att det finns färre arbetsgivare än i Sthlm. Är dock nyfiken på hur det ser ut i Lund (och Öresundsområdet), tydligen ska Köpenhamn vara ett bra ställe i sammanhanget?
Kör på kth då. Rätt uppenbart att du redan bestämt dig när du väljer vad du vill höra på alla punkter...
Det är ganska viktigt för mig, den personliga utvecklingen som följer med studentlivet/att stå på egna ben och KTHs oförmåga att leverera dessa är egentligen de enda skälen till att KTH är nedprioriterat. Givetvis värderas studierna högst, inget snack om saken.