2014-04-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tror du underskattat Krims potential. Rätt skött kan det bli en lönsam region med turism och jordbruk. Krim är mycket vackert och bör på lång romantisk historia.

Och Donetsk och andra regioners framtid skall avgöras av de själva - inte av Carl Bildt, CIA eller kuppmakare i Kiev. Vad de väljer är upp till dem, vilket inte hindrar att du an ha rätt.

Krim blir en mycket dyr historia för Ryssland, så jag tror inte att de är särskilt intresserade idag att inämna de östra regionerna av Ukraina idag. Kostnaden för Krima i ekonomiska stöd för 2014 beräknas till minst 7 miljarder dollar och då är inte allt inräknat i kalkylen.

Läs gärna ”Crimea on bumpy road to becoming a Russian province”
http://www.reuters.com/article/2014/04/16/us-ukraine-crisis-crimea-transition-idUSBREA3F0JX20140416
2014-04-17, 08:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om du ända ska svamla så kan du väl göra det med aktuella händelser och med the big picture referenspunkt.
Ukrainska soldater sköt mot kriminella inatt och det finns gott om bilder på Ukrianska förband som inte lämnar över sina vapen eller fordon.

Ja ha då har de hittad en del hard core nazister som inte bara är fega huliganer. Men de lär inte var så många att Kiev kan vinna inbördeskriget.
2014-04-17, 08:41
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Tror jag inte Putin vågar, om ryska förband rullar in kommer han dels få ett blodigt gerillakrig på halsen, dels få smaka på riktiga sanktioner. Det är inget den ryska ekonomin behöver just nu.

Jo, det kommer garanterat mer turister när visumtvång införs för alla européer; de enda som kommer flockas där är ryssar med stormaktsdrömmar.

Eftersom vi vet ungefär vad folk i Donetsk tycker, där runt 15% vill ha federation av de 66% som stödjer ett enat Ukraina så är det just det jag tar hänsyn till. Undersökningen har refererats till ett otaligt gånger i tråden.

Bara för att man stödjer ett enat Ukraina så behöver man inte tycka om det nuvarande styret i Kiev....
2014-04-17, 08:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag tänkte snarare på Bosporiska riket och krimgoter, men även Jaltamötet. Ukraina har haft alla möjligheter att utveckla turismen men misslyckats till största delen.
Jaltamötet, du menar där USA sålde halva Europa till massmördaren Stalin, oj vad romantiskt.

Ukraina har varit i händerna på korrupta politiker, varför tror du demonstrationerna i Kiev uppstod till att börja med.
2014-04-17, 08:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja ha då har de hittad en del hard core nazister som inte bara är fega huliganer. Men de lär inte var så många att Kiev kan vinna inbördeskriget.
Med din syn så är SD uppenbarligen hardcore nazister som förbereder folkmord, gå och kryp tillbaka till den sten som du kom från.
Hela nazisttramset är rysk propaganda inget annat, tänk själv.
2014-04-17, 08:44
Medlem
Savoys avatar
Citat:
däremot har Ukrainas Svarta havs kust alla möjligheter att bli nästa tursitmål när freden väl infinner sig.

Odessa kan på sätt och vis vara en av världens coolaste städer och visar mer än någon annan stad i landet att Ukrainas styrka är blandningen av öst och väst (och nord och syd). Men för att Odessa ska kunna blomstra krävs att staden är säker och att invånarna är nöjda, och jag tror de flesta där just nu varken är nöjda med Kiev eller Ryssland eller utvecklingen i öst.

Annars en stad med fantastisk potential, med mycket potentiella investeringar från exempelvis Turkiet och Israel.
Senast redigerad av Savoy 2014-04-17 kl. 08:46.
2014-04-17, 08:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Tror jag inte Putin vågar, om ryska förband rullar in kommer han dels få ett blodigt gerillakrig på halsen, dels få smaka på riktiga sanktioner. Det är inget den ryska ekonomin behöver just nu.

Jo, det kommer garanterat mer turister när visumtvång införs för alla européer; de enda som kommer flockas där är ryssar med stormaktsdrömmar.

Eftersom vi vet ungefär vad folk i Donetsk tycker, där runt 15% vill ha federation av de 66% som stödjer ett enat Ukraina så är det just det jag tar hänsyn till. Undersökningen har refererats till ett otaligt gånger i tråden.
Ja, det var väl en oppionsundesöknign som sa det, men det var väl innan den senaste tidens utveckling?Nå, är det så att en folkomröstning visar att man i Donetsk vill stanna under den stagnerande Kievregimen, så blir det ju så. Det har jag inga åsikter om, men frågan är då vad man är så rädd för i Kiev? Om man utlyste folkomröstningar region för region, och erkände folkets rätt att avgöra sin egen framtid, skulle situationen lugna ner sig.
2014-04-17, 08:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jaltamötet, du menar där USA sålde halva Europa till massmördaren Stalin, oj vad romantiskt.

Ukraina har varit i händerna på korrupta politiker, varför tror du demonstrationerna i Kiev uppstod till att börja med.

Ja, just Jaltamötet är kanske inte romantiskt direkt, men utan tvivel en världsavgörande händelse, som nog kan locka turister om det sköts på rätt sätt. Min poäng är att Krim är spännande, men om de nu är så värdelöst, som Carl Bildt -falangen här påstår, så skuall ni väl vara glada att ryssarna har förbarmat sig över eländet?
Senast redigerad av Clodius 2014-04-17 kl. 09:02.
2014-04-17, 08:47
Medlem
Citat:

Följer du med nyhetsflödet överhuvudtaget eller lever du endast i din egna fantasivärld. När den egna civilbefolkningen lyckas avväpna den egna militären så betyder det att stridsviljan är noll och intet hos dem. Vakna upp!
2014-04-17, 08:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Försöker du slå nytt rekord i osaklig argumentering och debatttekniskt självmål?

Det är ju så att fascister ingår i kuppregimen i Kiev, men vi som förespråkar folkens självbestämmanderätt är knappast fascister!

Fascisten är Putin. Ukraina satsar inte 5000 miljarder på sitt försvar, Ukraina invaderar inte grannländer, Ukraina talar inte som Hitler/Putin om att ta över länder/annektera grannländer. Du försöker låtsas du har en tredje ståndpunkt fast du inte har det. Du står helt på fascisternas sida eftersom du vet att det inte kommer bli självbestämmande, lika lite som det finns självbestämmande i Tjetjenien.
2014-04-17, 08:50
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag har aldrig begripit mig på det där med att om person A tycker något, måste det vara dåligt. Tyskland präglas fortfarande idag av ett sjukt tänk att om Hitler var för något, måste man vara emot det, annars är det som om man belönar honom.
Är det inte viktigare att få till en bra lösning?

En bra lösning innefattar ju inte att Putin kan kortsluta det ukrainska politiska systemet genom proxies i Donetsk och Luhansk, det är ju det som är själva poängen. Hade hans förslag varit att "Ukraina kan sköta sina egna affärer och vi skall sluta stödja separatister" hade jag naturligtvis gillat hans förslag.

Jag tror risken är miniman att något liknande ens kan uppkomma i de andra ukrainska områdena, visserligen är majoriteten knapp för att tillhöra Ukraina utan federation i Donetsk, men i Odessa och Kharkiv är den mycket större.
2014-04-17, 08:54
Bannlyst
I övriga delar av Ukraina pågår kriminellt krig dessutom
man privatiserar genom våld andra affärs kedjor och liknande här verkar den högra sektorn vara drivkraften.
Handel har stannat upp,hrivna är snart Zimbabwe dollar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in