Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Nja, ett federalt Ukraina är ju exakt vad Putin vill ha så det tycker jag inte ens Kievregeringen skall överväga. Antingen slår man ner upproret eller så ger man bort dessa delar (med sin del av den ukrainska statsskulden, naturligtvis) och tvingar Kreml att ta ansvar för området med en totalt havererad rysk ekonomi som följd.
Jag har aldrig begripit mig på det där med att om person A tycker något, måste det vara dåligt. Tyskland präglas fortfarande idag av ett sjukt tänk att om Hitler var för något, måste man vara emot det, annars är det som om man belönar honom.
Är det inte viktigare att få till en bra lösning?
Och vilken sida ska vid en fullständig delning få de helt avgörande städerna Odessa (hamnen) och Charkiv (minst lika starkt som Kiev inom många FoU/vetenskapsområden)?
Någon blandning av Schweiz och Belgien kan jag tänka mig skulle funka för Ukraina, det viktigast är att man snabbt kan komma igång och få upp välståndet och långsamt men säkert få bukt med korruptionen. Det senare kan dock inte ske över en natt, alla delar av Ukraina kommer att ha omfattande korruption även om 5 år, det är jag helt övertygad om. Men förhoppningsvis har den minskat rejält.