Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 11:09
  #85
Medlem
Diamondgrits avatar
Osthyveln finns utomlands. Jag visade en brasilianska min osthyvel när hon var hemma hos mig och hon trodde jag var idiot när jag visade hur man hyvlade ost som om det var nåt speciellt. När jag sedan var hemma hos henne (i Brasilien alltså) hade hon mycket riktigt två osthyvlar i kökslådan. Dessutom fanns osthyvlar att köpa i alla affärer som sålde någon sorts bestick eller köksgrejer.

Har även sett den i Kina, men det var hemma hos en kines som hade jobbat här i Sverige.
Citera
2014-04-16, 20:16
  #86
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smichael
Osttråd
I Frankrike kör man med en kniv.. Hur bra skivor blir det då egentligen?! (dumma fransmän...)

Riktiga män använder kniv, för då blir det inga små fjollskivor !
Citera
2014-04-16, 20:55
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Riktiga män använder kniv, för då blir det inga små fjollskivor !


Japp dessutom är nog inte Fransmän intresserade av skivor av sina ostar
Citera
2014-04-16, 21:15
  #88
Medlem
lehirals avatar
Varit i ett par länder i medelhavet och där är det ganska vanligt med en ostdisk (typ som våran chark) där man kan välja mellan ett par olika ostar och så skivar dom färdigt med maskin, det tyckte jag om.
Citera
2014-04-16, 21:46
  #89
Medlem
xayps avatar
För det är vanligare med paketerad ost? Har dock sett en osthyvel i Tyskland, av en annan modell än den svenska.
Citera
2014-04-17, 01:43
  #90
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils.Lind
nej
Uh... Hur ska man svara på detta?

jo

Dessutom finns det ost i affärerna där. Alltså inte färdigskivad ost utan trianglar och fyrkanter som man får skiva själv, precis som här.
Notera detta är i södra Brasilien, Santa Catarina. I de efterblivna norra delarna är det säkert annorlunda.
Citera
2014-04-17, 01:49
  #91
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Den kallas foer "snålskrapa". Utomlands är man mer generösa, även i fattigare länder. Kniv gäller, m a o.
Citera
2014-04-17, 05:25
  #92
Medlem
christerys avatar
Tyckte mig se osthyvel på Big C eller om det var Tesco i Thailand, men jag köpte färdigskivat för jag vågade inte börja experimentera med hårdostar där.

Dock har dom en papaya/gurkrivare som används för att göra som tam med eller ta bort det gröna på gurkan och samtidigt göra den lite snyggare.

Ser ut som en vågig kniv där ostbladet och metallflärpen ska sitta. Underverket finns ungefär mitt på sidan http://eddyskitchen.wordpress.com/20...8%A1%E0%B8%95/

Om det är samma dom använder för gurka skall jag låta vara osagt, men jag antog det.

Antar att alla som provat skära mjuka ostar som är vanligare söderut förstår varför inte osthyveln slagit igenom där.
Citera
2014-04-17, 18:30
  #93
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, själva ostkriget får ni ta på annat håll.

//mod
Citera
2014-04-18, 01:08
  #94
Medlem
Kendras avatar
Finns på ikea här i Spanien i alla fall där jag bor
Här finns även osthyvlar i andra butiker, men de e anpassade att skära tjockare bitar än vår typiska svenska osthyvel eftersom att man ofta äter mer lagrade ostar som är torrare i konsistensen och svår att skiva i tunnare skivor, pga det används även kniv.. Finns även färdigskivat.
Citera
2014-04-18, 01:49
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Vem använder osthyvel 2014?
Man köper ju färdigskivad.
Vem äter ost 2014?
Vem vet inte att man blir fet av ost.

Du ligger efter din tid. År 2014 vet ALLA ATT man inte blir fet av feta ostar, fet fisk eller fett. Utan av sockret..
Citera
2014-04-18, 07:09
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Den kallas foer "snålskrapa". Utomlands är man mer generösa, även i fattigare länder. Kniv gäller, m a o.

Det är konstigt att det inte finns osthyvlar som skär tjockare skivor, men det är kanske svårt att utveckla. Lagrade ostar är faktiskt lite svårt att skära med osthyvel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback