Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-03, 01:43
  #1
Medlem
smichaels avatar
Först och främst: Vettefan vart jag skulle lägga den här tråden så det fick bli här.

Nu till min fråga... Jag har länge funderat på varför vår kära osthyvel inte finns utomlands. Jag har iaf aldrig sett den utanför Skandinavien.
Varje svenskt hem har ju minst en osthyvel. Varför har ingen lanserat den utanför Skandinavien? Man borde ju kunna tjäna sig en hacka
Citera
2006-12-03, 01:45
  #2
Medlem
Niinos avatar
Beror på vart du åker, jag har stött på osthyveln i flera länder. Men däremot när min kusin från USA kom på besök och skulle ha ost, han satt och stirra sig blind på osthyveln, stackaren visste inte ens hur den fungerade, vände den upp och ned ner han skulle hyvla av lite ost
Citera
2006-12-03, 01:58
  #3
Medlem
smichaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niino
Beror på vart du åker, jag har stött på osthyveln i flera länder. Men däremot när min kusin från USA kom på besök och skulle ha ost, han satt och stirra sig blind på osthyveln, stackaren visste inte ens hur den fungerade, vände den upp och ned ner han skulle hyvla av lite ost

I USA har dom väl gaffel eller köttkniv till allt?

I vilka länder har du stött på osthyveln?
Citera
2006-12-03, 02:01
  #4
Medlem
Osthyveln är för övrigt en norsk uppfinning, så den har sitt ursprung här i Skandinavien.
Citera
2006-12-03, 02:16
  #5
Medlem
StigAllans avatar
Osttråd finns att köpa i utlandet.
Den ger emellertid större grovlek på skivorna.
Visst är det en jävla lycka att vi Skandinaver har upptäckt den stora njutningen med limpmackan, bestående av sirapslimpa, smör och en eller två med osthyvel hyvlad ostskiva av favoritosten.
Det är som sagt inte i många länder man får uppleva en sådan njutning!
Men en klar exportide!
Hade ost och osthyvel när jag befann mig i Canada, grejerna gjorde en klar "success" i sällskapslivet på småtimmarna.
Det tillsammans med bröd förståss, tyvärr inte sirapslimpa.
Citera
2006-12-03, 02:24
  #6
Medlem
smichaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Osttråd finns att köpa i utlandet.
Den ger emellertid större grovlek på skivorna.
Visst är det en jävla lycka att vi Skandinaver har upptäckt den stora njutningen med limpmackan, bestående av sirapslimpa, smör och en eller två med osthyvel hyvlad ostskiva av favoritosten.
Det är som sagt inte i många länder man får uppleva en sådan njutning!
Men en klar exportide!
Hade ost och osthyvel när jag befann mig i Canada, grejerna gjorde en klar "success" i sällskapslivet på småtimmarna.
Det tillsammans med bröd förståss, tyvärr inte sirapslimpa.

Osttråd
I Frankrike kör man med en kniv.. Hur bra skivor blir det då egentligen?! (dumma fransmän...)
Citera
2006-12-03, 02:24
  #7
Medlem
526s avatar
Följdfråga:
Finns det hårdost i liknade förpackningar i outlandet. Dvs typ präst och grevé i 500gr vakumpack ?
Citera
2006-12-03, 02:32
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Kan vara väldigt svårt att hitta hårdost som är lämplig för oshyveln.
De sorter jag bjöd på var enligt provsmakarna väldigt goda, kanske beroende på THC-rus men troligt var att dom aldrig hade fått känna smaken av sån delikat hårdost tidigare.
Citera
2006-12-03, 02:55
  #9
Medlem
526s avatar
Kan man köpa hushållsost på manhattan
Mao finns det ostar att använda hyveln till i utlandet.
Citera
2006-12-03, 02:57
  #10
Medlem
argeliuss avatar
Jag bor själv i Skottland och här finns det osthyvlar och för hyvel avsedda ostar. Den har nog dock kommit på senare tid, det finns många som fortfarande angriper sina ostar med hjälp av kniv.
Citera
2006-12-03, 03:25
  #11
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argelius
Jag bor själv i Skottland och här finns det osthyvlar och för hyvel avsedda ostar. Den har nog dock kommit på senare tid, det finns många som fortfarande angriper sina ostar med hjälp av kniv.


Vad kan det tänkas heta på utrikiska tro? Cheeshajvel. Cheesslajser.
Vilken affärsidé
Jag har en slogan:
"Make piece on cheese - with the swedish slice device"

EDIT: Delux modellen kan heta "Cheesus Slice Superstar"
Citera
2006-12-03, 04:02
  #12
Medlem
silverblues avatar


Mycket vanligt med färdig-skivad ost utomlands. Osthyvel med uppspänd tråd var vanligt här i Sverige också under 70-talet, helt okej att använda men blir väldigt tjocka skivor av dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback