Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag har känslan av att dom som förutspått 18 år eller livstid verkar mest upprörda.
.
Jag gissade på 18 år, eftersom jag tycker att redan tingsrättsdomen var en halvmesyr.18 år är rimligt, tycker jag. Lite tokrabatt och lite åldersrabatt blir sexton år om man tänkt döma till 18, vilket tingsrätten gjorde. men det fanns även möjlighet att tycka att straffvärdet var livstid och då tycker jag 18 år vore rimligt. Därför skrev jag att jag gissade på 18 år, men poängterade samtidigt att jag inte trodde riktigt på det.
Jag tyckte att bevisningen räckte och det gör jag fortfarande. Jag tror inte ett ögonblick att han fått någon osäkerhetsrabatt, utan att hovrätten menar exakt det de skriver. Han kan ha fått sådan panik att han inte kunde agera rationellt. Som framgått köper jag inte det resonemanget, men är inte ett dugg upprörd. I övrigt tycker jag att domen är mycket tydlig och välskriven, så att idiotförklara hovrätten tror jag är fel. Jag tycker att man skulle kunna prata om praxisändring när hovrätten hävdar att mord och dråp är samma brott, eftersom jag tycker det är en väl vidlyftig tolkning av bajonettmordet i Malmö. Jag har dock inte någon större förhoppning om prövningstillstånd, även om jag gissar att RÅ slänger in ett överklagande.
EDIT:
*Ursäkta ordet tokrabatt. Jag menar inget nedsättande med det utan för mig är det ett vitt begrepp som brukas av både domare och åklagare, ungefär som ungdomsrabatten (när man inte citerar dem.) Att räkna upp alla utvecklingsstörningar, personlighetsstörningar, neuropsykiatriska handikapp, låg IQ och andra orsaker till rabatt blir för omständligt.*