2014-04-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Fortsätter på listan

Ej matchat fotavtryck
Ej matchat djurhår
Ej matchat grön fiber

Glöm inte det okända fingeravtrycket på plastpåsen också.
Citera
2014-04-16, 18:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte ett dyft på svamlet om "affekt" och den bedömningen delade RPU när de gick igenom ufot, 'kibba' Johansson. Hovrätten kan väl inte hjälpa att ledamöterna inte är skickade att förstå sig på den här typen av mord och motivet bakom. Målet är feldömt, men kanske kan riksåklagaren ta "Fallet Varchareeya Bangsuan" till HD och där få till stånd omprövning och rättelse av detta groteska domslut. Men jag tillåter mig tvivla ..

Inte jag heller faktiskt det är liksom lite väl mycket utrymme för att subjektivt tolka dråp. Nej, vet inte varför man egentligen tar hänsyn till att han är en knepig personlighet. Jag har ju undrat varför han ens kom tillbaka från Öjerbyn till häktet. Ska man ändå ge en massa förmildrande för att någon är kokko så kan man väl lika gärna ha dom under rättspsykiatrisk vård.

Jo, klart det är svårt för RÅ att få PT här, men man kan alltid hoppas på det givetvis.
Tror inte gemene man är nöjda med domen och återigen ger rättsväsendet folket skäl att tvivla på deras bedömning.
Det är trist eftersom domstolarna har så lågt förtroende så va ju det här domslutet kanske inte så käckt med detta svamlet om affekt. Vi ligger ju efter enormt vid den här typen av brott, så det är inte för inte man skärper straff för mord i juli i år.
Citera
2014-04-16, 18:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det som saknas är bevis som binder KJ till händelserna han åtalats för. Hitta bevis att döma efter, annars lär vi få många KJ, TQ bl a.

Vadå, när vi bedömer det löjeväckande låga straffet så förutsätter vi naturligtvis den dömdes skuld.

Man delar ju som bekant inte ut halva straff av anledningen att bevisen är dåliga. Hur skulle det se ut? 20 år när bevisen är bra, 10 år när det finns alternativa gärningsmän, 6 månader när vi tror att en person kanske eventuellt kan vara den skyldige.
Citera
2014-04-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Därför så biter man sig fast i denna tejprulle och gör någon sorts konkludent koppling till att mordet KAN ha skett i KJs lägenhet.

Med tanke på att lägenheten rimligtvis genomsökts väldigt grundligt så ser jag det snarare som bevisat att mordet inte skett i lägenheten.

Jag tänker på tex när Hells Angels Göteborg mördade sin egen i klubblokalen och sedan renoverande hela inredningen. Trots helrenovering hittades sedan spår i rummet.

Skulle en slarver som KJ lyckas få undan alla spår om han mördat någon i sin egen lägenhet? Jag tror knappast det ens om han fått hjälp och hade klätt in lägenheten med byggplast.
Citera
2014-04-16, 18:33
Medlem
MBoudines avatar
Domen prövar det redan hårt prövade rättsmedvetandet ytterligare, det är helt klart. Och visst fick det svenska rättssamhället med den här domen en snyting, en stenhård taskspark, det är lika klart ..
Citera
2014-04-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vadå, när vi bedömer det löjeväckande låga straffet så förutsätter vi naturligtvis den dömdes skuld.

Man delar ju som bekant inte ut halva straff av anledningen att bevisen är dåliga. Hur skulle det se ut? 20 år när bevisen är bra, 10 år när det finns alternativa gärningsmän, 6 månader när vi tror att en person kanske eventuellt kan vara den skyldige.

Det låga straffet? Han firas för mord och döms ju till maxstraffet för dråp så ditt resonemang därefter faller ju helt.
Citera
2014-04-16, 18:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Tror inte de vågade fria pga diagnoserna.
Citera
2014-04-16, 18:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte jag heller faktiskt det är liksom lite väl mycket utrymme för att subjektivt tolka dråp. Nej, vet inte varför man egentligen tar hänsyn till att han är en knepig personlighet. Jag har ju undrat varför han ens kom tillbaka från Öjerbyn till häktet. Ska man ändå ge en massa förmildrande för att någon är kokko så kan man väl lika gärna ha dom under rättspsykiatrisk vård.

Jo, klart det är svårt för RÅ att få PT här, men man kan alltid hoppas på det givetvis.
Tror inte gemene man är nöjda med domen och återigen ger rättsväsendet folket skäl att tvivla på deras bedömning.
Det är trist eftersom domstolarna har så lågt förtroende så va ju det här domslutet kanske inte så käckt med detta svamlet om affekt. Vi ligger ju efter enormt vid den här typen av brott, så det är inte för inte man skärper straff för mord i juli i år.

Hoppas då att HD tar upp det här och dömer retroaktivt till livstid vilket gärningen är kvalificerad för .. Att gärningen begicks i en annan tid kan man väl ha överseende med ..
Citera
2014-04-16, 18:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne2510
Tio år och utsläppt efter halva strafftiden. Ett hån mot anhöriga och vänner till offret!
Detta illdåd handlar om en person som gömmer sig bakom diagnoser, som han tror ska
kunna ge honom rättvisa. Sanningen är att denna person är mycket dubbelbottnad i
sin natur, och har en mycket mörk sida, som han lägger mycket energi på att dölja!
Helt klart är att han mår psykiskt urdåligt, och har gjort det under flera år. Tydligen uppfylld
av självhat över sin egen person och sina tillkortakommanden. Vid tillfällen
där han kunnat har han projicerat oprovocerad ondska mot helt oskyldiga människor.

Den här personen borde sitta bakom galler för allmänhetens säkerhet! Ingen terapi kommer att hjälpa! Bortkastade insatser och bortkastad tid.

Min fetning.

Varför dyker du upp i tråden just nu? Och så tvärsäkert utmålar KJ som ondskan personifierad? Vet du att det förhåller sig på det sätt du insinuerar? Eller går du bara med skvaller? KJ har fått sin dom. Vad som kommer att hända den dagen han frisläpps har varken du eller någon annan en aning om.
Bättre att tiga då, än illa tala...
Citera
2014-04-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Domen prövar det redan hårt prövade rättsmedvetandet ytterligare, det är helt klart. Och visst fick det svenska rättssamhället med den här domen en snyting, en stenhård taskspark, det är lika klart ..

Oavsett dom så skulle allmänna rättsmedvetandet påverkas i det här fallet.

Skulle han friats så skulle den stora massan av tidningsläsare hävdat att det var en rättsskandal.

Och när han döms så anser en bunt flasback- grävare att det är skandal pga de obefintliga bevisen.
Citera
2014-04-16, 18:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tror inte de vågade fria pga diagnoserna.

Va ..? Inte ens med stöd av RPU:n ?
Citera
2014-04-16, 18:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, bristerna i utredningen skapar framförallt oklarhet i skuldfrågan.
Man kan tycka det, men det är inte så domstolen ser det. I ett mycket detaljerat och rätt skarpsinnigt resonemang klargör rätten, att den anser att det inte finns någon som helst tvivel om skuldfrågan.

Citat:
Fick han sänkt straff för att han kanske är oskyldig?
Nej, han fick sänkt straff pga kombinationen av att omständigheterna kring själva dödandet är så oklara, och att han är knäpp i huvet.

I princip säger rätten följande:

Åklagaren har lyckats klargöra att KJ är gärningsman, men inte exakt hur gärningen har gått till. Argumentet för mord är väsentligen att de många huggen anger att det har varit en utdragen handling under vilken gärningsmannen borde ha kunnat besinna sig. Men eftersom vi inte vet hur det har gått till, och KJ dessutom fullt klart är ett knäppskaft som inte kan förväntas reagera som vanligt folk, så kan rätten inte utesluta att dådet har skett i affekt, och därför är att bedöma som dråp. Men betraktat såsom dråp är det ungefär så jävligt som det går. Alltså ska KJ ha tio år.
Det är inte så jag själv skulle ha resonerat, men jag har svårt att komma med några jättestarka invändningar mot resonemanget när det väl är gjort. Jag misstänker att huvudsyftet är att HovR har varit angelägen att markera att det bör få vissa konsekvenser för hur allvarligt gärningen kan bedömas när det finns såpass stora luckor i gärningsbeskrivningen som det har gjort i det här fallet.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-04-16 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in