Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Men, bristerna i utredningen skapar framförallt oklarhet i skuldfrågan.
Man kan tycka det, men det är inte så domstolen ser det. I ett mycket detaljerat och rätt skarpsinnigt resonemang klargör rätten, att den anser att det inte finns någon som helst tvivel om skuldfrågan.
Citat:
Fick han sänkt straff för att han kanske är oskyldig?
Nej, han fick sänkt straff pga kombinationen av att omständigheterna kring själva dödandet är så oklara, och att han är knäpp i huvet.
I princip säger rätten följande:
Åklagaren har lyckats klargöra att KJ är gärningsman, men inte exakt hur gärningen har gått till. Argumentet för mord är väsentligen att de många huggen anger att det har varit en utdragen handling under vilken gärningsmannen borde ha kunnat besinna sig. Men eftersom vi inte vet hur det har gått till, och KJ dessutom fullt klart är ett knäppskaft som inte kan förväntas reagera som vanligt folk, så kan rätten inte utesluta att dådet har skett i affekt, och därför är att bedöma som dråp. Men betraktat såsom dråp är det ungefär så jävligt som det går. Alltså ska KJ ha tio år.
Det är inte så jag själv skulle ha resonerat, men jag har svårt att komma med några jättestarka invändningar mot resonemanget när det väl är gjort. Jag misstänker att huvudsyftet är att HovR har varit angelägen att markera att det bör få vissa konsekvenser för hur allvarligt gärningen kan bedömas när det finns såpass stora luckor i gärningsbeskrivningen som det har gjort i det här fallet.