2014-04-16, 18:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Kammaråklagare Ulrika Schönbeck blev milt sagt förvånad när hon tog emot hovrättens dom. Nu flaggar hon för att Riksåklagaren måste titta på domen och eventuellt driva ärendet vidare till Högsta domstolen.
 Riksåklagaren kan göra bedömningen om det är av principiell betydelse, säger Ulrika Schönbeck.
Anna Bergström är inne på samma linje.
– Jag tycker absolut att Riksåklagaren bör göra en bedömning vad gäller gränsdragningen mellan dråp och mord, säger Anna Bergström.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/aklagarna-ett-fall-for-riksaklagaren-8425233.aspx
Citera
2014-04-16, 18:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ja just de huggen som var direkt dödande ja men resterande hugg kallar jag besinningslösa!! OCH hugger man i lungan/hjärtat och på andra delar av ryggen/bålen är det MORD och inget annat!!!

Du vet i vanlig ordning inte vad du talar om .. Inget hugg utdelades besinningslöst, det handlade om ett väldigt disciplinerat mord, utfört av några individer som ville se en dödsprocess - och komma undan med det. Och KJ var en av dem - det VAR och ÄR min teori, oavsett vad en okunnig hovrätt har fått för sig och skrivit ner i en dom ..
Citera
2014-04-16, 18:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du vet i vanlig ordning inte vad du talar om .. Inget hugg utdelades besinningslöst, det handlade om ett väldigt disciplinerat mord, utfört av några individer som ville se en dödsprocess - och komma undan med det. Och KJ var en av dem - det VAR och ÄR min teori, oavsett vad en okunnig hovrätt har fått för sig och skrivit ner i en dom ..

Jag vill se hur dom resonerat kring hela gärningen. Affekten ska väl kvarstå i så fall för att få det till dråp. Nej, han har haft tid att besinna sig. Dråpkortet kom för att han anses knäpp/ovanlig och det mildrar gärningen.

Bättre med rättspsykiatrisk vård istället i så fall än det här svamlet.

Här har man tidigare dömt dråp med samma Hovrättspresident M Bergström

HovR omrubricerar mord till dråp och mildrar påföljden för dödlig knivattack
Hovrätten för Övre Norrland B 748-12 - Mord

http://www.regeringen.se/sb/d/15848/a/186409
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-16 kl. 18:12.
Citera
2014-04-16, 18:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ja, jag håller med dig jag. Det är inte annat än att man kan glädjas åt Massis totala
misslyckande, jag har aldrig sett värre pladder i en mordrättegång tidigare i hela mitt liv.
Att inte åklagarna satte munkavel på henne har jag ännu inte fattat för Massi hade absolut
inget av värde att komma med varken i tingsrätten eller i hovrätten och frågan är om hon
inte stjälpte mer än hon hjälpte för den stackars familjen hon representerade.

Jag blir förbannad när jag tänker på hur Massi regisserade en bedrövad mamma att agera i tingsrätten, herregud vilket tragiskt skådespeleri, nästan lika hemskt som jippot Strömbäck med anhängare ordnade på troget i boden för henne, inte undra på att VB:s mamma lämnade Sverige.

Massi är en djävla olycka som gjort karriär på att inte tillföra något alls för dem hon företräder som målsägandesbiträde, det enda hon är bra på är att fakturera en helvetes massa timmar för ingenting.

Rena stölden är det som hon håller på med och det borde vara åtalbart.
Citera
2014-04-16, 18:11
Medlem
highfives avatar
Att det finns luckor i utredningen beträffade
vapen och brottsplats påverkar inte bedömningen. Hovrätten instämmer vidare i
tingsrättens bedömning att de analysresultat som redovisats får anses tillförlitliga

Det är detta som är den allvarliga bristen i utredningen.

Vilket är mordvapnet?

Hur ser såren ut i jmf med olika tänkbara vapen?
Varför säger polisens expert DL inledningsvis att aktuellt vapen är koniskt? Sedan har åklagare övertygat TR och HR om att mordvapnet är håljärn/stämjärn när den nya experten AB klev in på arenan. Allt för att det ska passa in på den gripne och häktade och sedermera dömde.

Mordplatsen?

Tidigt gav man sig den på att lägenheten var mord och styckplats. Inget tydde på detta trots omfattande undersökningar i KJs oordning och skit. Därmed missade man troligtvis den rätta mordplatsen som kanske var i en annan lägenhet i fastigheten.
Troligtvis undersöktes inte heller lägenheterna där ingen var skriven. Detta är också anmärkningsvärt och jag hittar inget om detta i Fup heller.
Citera
2014-04-16, 18:12
Medlem
Inte läst igenom hela domen än, men en bit av den. HR verkar som nästan tyngsta domskäl gång på gång återvända till tejpen i badrummet. Ett jäkla upprepande om den.
En bedömning jag inte alls förstår.
Citera
2014-04-16, 18:16
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Inte läst igenom hela domen än, men en bit av den. HR verkar som nästan tyngsta domskäl gång på gång återvända till tejpen i badrummet. Ett jäkla upprepande om den.
En bedömning jag inte alls förstår.

Därför att det är det enda de har att gå på om man ska se lägenheten som tänkbar mordplats. Fanns inte tejprullen så fanns absolut inget som visar på att lägenheten skulle kunna vara mordplats. Ingenting. De kunde ju inte precis luta sig mot att en man med skägg stängde sovrumsfönstret vid 20 30-21 00 cirka.
Citera
2014-04-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte domen. Den har lagts ut av två andra.

Jag har även försökt ladda ner domen även då skriker virusprogrammet.
Citera
2014-04-16, 18:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag har även försökt ladda ner domen även då skriker virusprogrammet.

Här och skriker det nu så får du nog se över ditt virusskydd.
https://anonfiles.com/file/8d3738456d89953ffa4720ce6ab2d734
Citera
2014-04-16, 18:19
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han ni funderat på vad rätten i klartext menar med att det är brister i utredningen?

Att AN/MB ex inte undersöktes närmare?
Spaningsinsatserna?
Ett för snabbt gripandet och sedan göra vad man kan för att "bevisa" att KJ är mördare?
Ett gripande av KJ som skedde för sent?
Att man inte jobbade vidare med MBs raderade sms?
Att poliserna kallade MB för Micke?
Att man fastnade vid ett icke tänkbart mordvapen?
Bristande förhörsteknik?
Att inte ingångssåren/mordvapen analyserades mer?
Att material som man tog till vara inte analyserats tillräckligt?

Finns naturligtvis fler tänkbara brister.

Fortsätter på listan

Ej matchat fotavtryck
Ej matchat djurhår
Ej matchat grön fiber
Citera
2014-04-16, 18:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag vill se hur dom resonerat kring hela gärningen. Affekten ska väl kvarstå i så fall för att få det till dråp. Nej, han har haft tid att besinna sig. Dråpkortet kom för att han anses knäpp/ovanlig och det mildrar gärningen.

Bättre med rättspsykiatrisk vård istället i så fall än det här svamlet.

Jag tror inte ett dyft på svamlet om "affekt" och den bedömningen delade RPU när de gick igenom ufot, 'kibba' Johansson. Hovrätten kan väl inte hjälpa att ledamöterna inte är skickade att förstå sig på den här typen av mord och motivet bakom. Målet är feldömt, men kanske kan riksåklagaren ta "Fallet Varchareeya Bangsuan" till HD och där få till stånd omprövning och rättelse av detta groteska domslut. Men jag tillåter mig tvivla ..
Citera
2014-04-16, 18:20
Medlem
highfives avatar
Visar det sig att hon inte mördades i lägenheten så får VBs telefon som går från 3g-2g-3g vid 20 30 en annan innebörd. Kanske även att MB åkte förbi i taxi vid den tiden. Kanske att CBs vittnesuppgift skulle hamna i mer fokus också.

Därför så biter man sig fast i denna tejprulle och gör någon sorts konkludent koppling till att mordet KAN ha skett i KJs lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in