2014-03-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Två tankar:

1. Om mordet var så utdraget och rått osv, talar inte detta väldigt mycket emot lägenheten som mordplats då? Borde inte det ha lämnat ganska mycket spår?

2. Någon spekulerade om att huggen i ryggen skulle gjorts av någon som var vänsterhänt. Om det nu berodde på vinkeln på huggen så undrar jag om inte man skulle få ungefär samma vinkel om man är högerhänt men hugger framifrån, som att man kramas? Det låter som en konstig grej att göra, men med tanke på att hon kanske var naken och huggen var grundare och med en sådan vinkel så tänkte jag att huggen i ryggen kanske skedde vid en omfamning.

Jag får väl erkänna.
Jag baserade det på dels vinkeln i sidled och vinkeln från dig mot dig. Det är mycket lättare att dra verktyget mot dig än att trycka det från dig. Tänk isdubb så förstår du hur jag tänker. Det här är en teori.
Citera
2014-03-21, 02:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag får väl erkänna.
Jag baserade det på dels vinkeln i sidled och vinkeln från dig mot dig. Det är mycket lättare att dra verktyget mot dig än att trycka det från dig. Tänk isdubb så förstår du hur jag tänker. Det här är en teori.

Har du koll på alla vinklar. Kan man se om huggen där den konvexa sidan pekar mot nacken har huggits från huvudsidan eller från baken. Är de andra gjorda från höger axel mot vänster höft eller tvärtom. Isdubbsmetoden låter ju mest trolig.
Citera
2014-03-21, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, men, det finns det visst det. Hör bara här bäste herr Lagro:

http://nsd.se/nyheter/lulea/advokatens-starka-kort-i-hovratten-8345388.aspx
Om KJ hade varit gärningsmannen skulle bostaden med stor sannolikhet varit brottsplatsen. Nu var inte bostaden någon brottplats, men vad som skett är ett evinnerligt ältande om KJ som gärningsmannen, en rundgång där man försökt vända allt till att han är gärningmannen. Någon logik i att han är någon gärningsman finns inte, därför kan påstås alltsammans har hamnat på en mycket låg nivå.
Vad som har skett är att KJ utsågs till gärningsman och sedan började man söka bevis mot honom, som inte fanns, det finns inga bevis mot en oskyldig så enkelt är det.
Det här fallet påminner mycket om ett annat fall som också blev en långkörare en kopia nästan.
Vad som erfordas i sådana här fall är en objektiv helikoptersyn, där fallet analyseras grundligt innan och inte låser sig med en utsett gärningsman som anses passa in och sedan börjar söka bevis som inte finns och det övergår till indicier, där fakta saknas.
Ta det här 112 samtalet ett väldigt ältande om en sak som var ingenting, sannolikt en felringning som omformades till något helt annat.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-21 kl. 03:03.
Citera
2014-03-21, 02:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Kristoffer själv har väl sagt att hon befann sig hemma hos honom mellan kl.16 och 21...eller?

Men varför ska vi tro på det?
Han har sagt mycket annat som rätten tydligen inte tror på.
Citera
2014-03-21, 03:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits

Vill bara tala om att det sårar när man verkligen försöker att hitta nya vägar och komma på rätt bra nya grejer, nya scenarier, nya möjligheter men då bli behandlad som luft i tråden, man läser, "ja jag viker undan för en alternativare" och ser att denne tar upp något jag skrev igår.

Vadå vika undan en stund eller två för en alternativare?
För att man råkar ha ett gäng nytänkande ideër, att man kläcker ur sig sånt som ingen tänkt på? Hur dumt det än kan låta så får man vara öppen för att det finns andra vägar, eller?
Denna jargong har retat mig länge här i tråden, alla alternativare är inte troll! Nu fick jag sagt det! Fridens!
Jag undrar om det är mig du syftar på där för i så fall har det blivit något av ett missförstånd.
Citat:
Ja, det verkar nog troligast att det gått till i den ordningen, på det sättet.
Som jag tror någon var inne på igår, så kan GM (Ja, jag ska vara snäll och hålla öppet
för möjligheten av en alternativ lirare här ett ögonblick eller två) ha pressat ner sitt
offer på ett golv, säng eller mark så hon låg på mage
https://www.flashback.org/sp48028171

Det var mycket riktigt ett inlägg av dig jag påminde mig där med gärningsmannen
huggandes sitt offer i ryggen men när jag sedan nämner "alternativ lirare" i det ovan citerade,
så var det alltså en alternativ gärningsman jag åsyftade och inte en alternativ teoretiker.
Därför jag skrev GM och inte direkt KJ.

Men det var inte länge det blev av med en alternativ GM i mitt lilla scenario utan det
ramlade snart tillbaka till ingen mindre än han som ska inför i rätten imorgon igen.

Inte många timmar dit förresten innan det börjar.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-21 kl. 03:09.
Citera
2014-03-21, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du koll på alla vinklar. Kan man se om huggen där den konvexa sidan pekar mot nacken har huggits från huvudsidan eller från baken. Är de andra gjorda från höger axel mot vänster höft eller tvärtom. Isdubbsmetoden låter ju mest trolig.

Har inte alls koll på alla. några få bara. Där jag har koll anser jag att man har suttit på hennes ben i samma riktning som hon ligger. När C eller bågen ändrar sig tror jag att verktyget har snurrats i handen. Jag vill betona att det är en teori.
Citera
2014-03-21, 03:19
Medlem
PeterNosters avatar
Bra bild på en skölp. Vem som helst kan ju se att det inte går att göra bågar med bredden 0,6 cm, 0,9 cm, 1,0 cm, 1,1 cm, 1,5 cm och 1,8 cm med samma verktyg. Polisutredningen säger att det inte är en skölp. Måste det till en stjärnadvokat för att få rätten att inse det?

http://nsd.se/nyheter/lulea/advokatens-starka-kort-i-hovratten-8345388.aspx
Citera
2014-03-21, 03:28
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag undrar om det är mig du syftar på där för i så fall har det blivit något av ett missförstånd.

https://www.flashback.org/sp48028171

Det var mycket riktigt ett inlägg av dig jag påminde mig där med gärningsmannen
huggandes sitt offer i ryggen men när jag sedan nämner "alternativ lirare" i det ovan citerade,
så var det alltså en alternativ gärningsman jag åsyftade och inte en alternativ teoretiker.
Därför jag skrev GM och inte direkt KJ.

Men det var inte länge det blev av med en alternativ GM i mitt lilla scenario utan det
ramlade snart tillbaka till ingen mindre än han som ska inför i rätten imorgon igen.

Inte många timmar dit förresten innan det börjar.
Du vet, jag är lite känslig, hehe...
Jo hmmm dumma jag läste fel, Ber om ursäkt för missad logik.

Ja nu är det inte många timmar kvar. Ser fram emot det och hoppas på att få en plats.
Senast redigerad av yoloits 2014-03-21 kl. 04:12.
Citera
2014-03-21, 03:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Har inte alls koll på alla. några få bara. Där jag har koll anser jag att man har suttit på hennes ben i samma riktning som hon ligger. När C eller bågen ändrar sig tror jag att verktyget har snurrats i handen. Jag vill betona att det är en teori.

Då skulle alla sårkanalerna ha samma vinkel. Man borde haft en 3D bild på sårkanalernas vinklar. Om de lutar åt olika håll så skulle huggaren ha flyttat sig från benen till höger axel och fortsatt därifrån eller varit två. Rent teoretiskt alltså.
Citera
2014-03-21, 03:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Två tankar:

1. Om mordet var så utdraget och rått osv, talar inte detta väldigt mycket emot lägenheten som mordplats då? Borde inte det ha lämnat ganska mycket spår?

2. Någon spekulerade om att huggen i ryggen skulle gjorts av någon som var vänsterhänt. Om det nu berodde på vinkeln på huggen så undrar jag om inte man skulle få ungefär samma vinkel om man är högerhänt men hugger framifrån, som att man kramas? Det låter som en konstig grej att göra, men med tanke på att hon kanske var naken och huggen var grundare och med en sådan vinkel så tänkte jag att huggen i ryggen kanske skedde vid en omfamning.

Nej, det är inga garantier för det direkt även om man förväntar sig det. Det har skett flera styckmord med mycket fler delar som styckats än detta. Det handlar om två ben och två händer det är i sig inte mycket för ett vanligt styckmord som berör mycket fler delar.

Det kan finnas förklaringar till att man inte fann några spår, och då närmast sängen som då åkte ut efter mordet., Han hade två sängar innan och den andra verkar vara en gåta. Sen försvann det ett duschdraperi också vilket kan vara bra att ha i många lägen.
Det händer att man står helt utan spår trots att mord och styckning har ägt rum i en lägenhet, som också är den plats som är ofta förekommande.

Vinklar av hugg osv är väl beskrivet av det rättsmedicinska utlåtandet. Huggen är många i antal och ser inte direkt ut som att man visste i inledningsskedet var man högg. Det verkar vara en del av huggen som är mer ytliga än andra. Sen sa rättsläkaren att VB utsatt för ett eventuellt strypförsök. En som inte klarade att strypa henne och det stämmer ganska bra in på den misstänkte som malt på om hur svag han är. Men de slutliga dödliga huggen kom i alla fall och det rörde sig om lunga och hjärtat.
Innan dess har hon utsatts för ett långdraget dödsförlopp vilket bör vara ett hårdare straff.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-21 kl. 03:47.
Citera
2014-03-21, 04:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Blodet på handske och kasse, från levande eller död?

Vilken jätte bra och intelligent fråga !

Otroligt att ingen av oss här på Flashback kommit på detta.

Så, ja...VAFÖR har detta inte testats av polisen?

Det borde forståss nu testas fortare änn kvickt!

Tänk om det skulle visa sig att vara blod från en LEVANDE VB !
Citera
2014-03-21, 05:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Uppenbart ett annat utrymme hos någon annan än KJ.

Det lämnar ett gigantiskt område av hittills ogenomsökta och tänkbara platser.

Just det. Och det är svaret på frågan varför mordplatsen inte påträffats. Mordutredarna har lagt all fokus på Kristoffer Johansson och ingen annan - inte ens den först misstänkte, mannen/paret med motivet, har grundligt utretts. Vilket var ett gigantiskt och obegripligt misstag, något som advokat Thomas Olsson med all säkerhet kommer att göra hovrätten klar över - och åklagarna pinsamt medvetna om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in