2014-04-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Man kan väl utan att vara på för tunn is säga att TO är nöjd, US AB är missnöjd och det är nog även KJ, missnöjd.

Kan bara hoppas att detta går upp till HD för påföljden är felaktig mot bakgrund av skadorna, skamliga hanterandet mm. Hur man kan få det till ett dråp och kila in affekt och att han i princip är en knäppskalle, konstigt resonemang av HR.

Det här var ett slag i ansiktet på åklagarduon. Men man vågar inte såga dem vid knäskålarna, och håller med om skuldfrågan, sen hänvisar de till en dåligt utförd utredning.

Man skulle haft kurage och skickat tillbaka åklagarna till ruta ett. Och blrjat om utredningen i rätt riktning.

Nu har dom sprungit ett maratonlopp i fel riktning men fick ändå pris vid målgången, dock bara silver inte guld.
Citera
2014-04-16, 16:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Analogt med hovrättens resonemang i övrigt hade man lika gott kunnat fria Kristoffer även för dödandet av Vatchareeya, och nöjt sig med att fälla honom enbart för griftefridsbrott. En mer felaktig dom har sällan om någonsin skrivits i en högre rättsinstans i Sverige. Makalöst ..

Till en del (förvisso en ganska liten del, men ..) påminner det här om insmugglingen av preparat som ännu inte är narkotikaklassade. Dvs, de rättsvårdande myndigheterna är inte i fas med utvecklingen på området "internetinspirerade mord". Detta kommer att framstå allt tydligare i framtiden .. Därför borde "Fallet Vatchareya Bangsuan" få företräde i Högsta domstolen.
Citera
2014-04-16, 17:06
Medlem
highfives avatar
Han ni funderat på vad rätten i klartext menar med att det är brister i utredningen?

Att AN/MB ex inte undersöktes närmare?
Spaningsinsatserna?
Ett för snabbt gripandet och sedan göra vad man kan för att "bevisa" att KJ är mördare?
Ett gripande av KJ som skedde för sent?
Att man inte jobbade vidare med MBs raderade sms?
Att poliserna kallade MB för Micke?
Att man fastnade vid ett icke tänkbart mordvapen?
Bristande förhörsteknik?
Att inte ingångssåren/mordvapen analyserades mer?
Att material som man tog till vara inte analyserats tillräckligt?

Finns naturligtvis fler tänkbara brister.
Citera
2014-04-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Pressmeddelande från HR i samband med domen: https://anonfiles.com/file/1e53ceb341ca10cc467b94bb9ef27c40
Ni kan inte lägga ut domen på ett annat sätt. Virusprogrammet skriker.
Citera
2014-04-16, 17:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.P.Feynman
Kan du inte bara haspla ur dig vad du sett och vet? Jag, och säkert många andra, är omåttligt nyfikna över hur du kan känna KJs typ, veta allt om hur bestialiska event bäst planeras och genomförs, vara så bra på att profilera en person, utan att ens ha tagit del av FUP, etc?

Sen undrar jag lite allmänt vem som vann den där vadslagningen för några veckor sedan; vem skulle lämna tråden ifall domen blev vad den blev?

Och grattis till Spindelfrida som gissade rätt på HRs dom. Hur tråkigt det än känns. :/

Som det ser ut i dag förlorade jag, no doubt - jag har rätt men fick fel. Jag hade aldrig trott att jag skulle få ta del av en så felaktig dom i högre instans under min livstid. Avbidar eventuell resning på åklagarinitiativ, men står sig det här kvarstår löftet.
Citera
2014-04-16, 17:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Ni kan inte lägga ut domen på ett annat sätt. Virusprogrammet skriker.
Det är inte domen. Den har lagts ut av två andra.
Citera
2014-04-16, 17:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, E. M-F måste ju (liksom jag och många andra) uppfatta att rättvisan i det här målet blev rejält rövknullad med en burk NorrlandsGuld .. Ett obegripligt utslag som jag ser det .. Och jag har ju sett en del ..

Att Massi blev rejält rövknullad är det enda glädjande i den här domen, fan så fint att hennes argument och tjafs inte fick gehör.

Det djävligaste är att hon fick åt helvete för mycket pengar för ingenting, ren stöld av skattemedel:
Citera
2014-04-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
...skulden på Kristoffer Johansson men trots det
ägnade avsevärd tid åt att såväl gömma ...

? När kroppen hittades så såg det ju ganska tydligt ut som att någon ville att den skulle hittas. Här i tråden snackades det tex om att han nog ville visa upp sitt verk.
Citera
2014-04-16, 17:18
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han ni funderat på vad rätten i klartext menar med att det är brister i utredningen?

Spaningsinsatserna?
Ett för snabbt gripandet och sedan göra vad man kan för att "bevisa" att KJ är mördare?
Bristande förhörsteknik?

Vad var det hon sa US.."vår sammantagna bedömning" och så är det nog här också. Det är synd att de slarvat i ett så allvarligt brott, ev. slarvat bort sanningen och rättvisan.
Citera
2014-04-16, 17:19
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Spaningsinsatserna?
Bristande förhörsteknik?

Ja det är helt sjukt!
Det finns många saker som åklagarna/polisen skulle kunna rätta till fortfarande men jag tvivlar på att dom kommer göra det.
Citera
2014-04-16, 17:21
Medlem
Citat:

Spaningsinsatserna?
Bristande förhörsteknik?

Bra sammanställning och det vore ju passande om man kunnat få svar på de frågorna.

Att det blev d r å p är en felbedömning och ytterst märkligt. KJ borde inte ha dömts överhuvudtaget eftersom bevisning saknas och andra potentiella GM inte utretts. Är det något som faktiskt går att konstatera är ju att det INTE var dråp.

Det besinningslösa våldet/huggandet VB utsattes för är = MORD!!!
Citera
2014-04-16, 17:21
Medlem
Clavells avatar
Citat:

Spaningsinsatserna?
Bristande förhörsteknik?

Det kan också tolkas som:
Man vet inte var mordet skedde.
Man har inte hittat mordvapnet.
Man vet inte vilken tidpunkt mordet inträffade.

Det behöver alltså inte tolkas som att det är brister i hur utredningen har genomförts. Jag tolkar det istället som att det är brister i resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in