2014-04-16, 15:17
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Fast MM handlar om idrott vilket tv-spel inte direkt kvalar in som. Idrott handlar om fysisk aktivitet och det kan man väl inte riktigt säga att tv-spel handlar om.
Säkerligen är det så att tv-spelare främjas av en god fysik men det är troligen inget krav. För att förekomma så kan jag säga att du klarar inte att köra ett formula 1 lopp eller indy 500 om du inte är i topptrim, du pallar helt enkelt inte.
Jag kan hålla med om man kanske kan snacka om gråzon men jag tror nog att tv-spelssnubben själv skulle känna sig en smula malplacerad.
Varför inte ett MM för tv-spelsstjärnor. Kan sändas på you tube..

Mästarnas Mästare handlar om att mästare tävlar mot varandra i olika tävlingsmoment. Handlar inte enkom om fysisk idrott! Du kan vara del av ett curlingteam, utan att faktiskt ha en överlägsen fysik. Curling handlar inte om fysik! Det handlar om hjärna och balans. Det finns flertalet exempel, och det som utmärker en idrott är i slutändan tävlingsmomentet!

Vi behöver inte kalla E-sport för en idrott, om ni inte vill. Men hur man än vrider och vänder på sakfrågan, så finns det fortfarande mästare i sporter.

En mästarnas mästare för tv-spelsstjärnor på youtube!? främjar inte debatten btw. Löjligt!
Citera
2014-04-16, 15:34
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Exakt. Just därför bör han komma med! Behövs lite positivitet vad gäller tv-spel, eftersom att det anses som något fult! Lyft fram de förebilder som finns inom scenen!

Sedan är det här med att Björn Borg inte vill se någon hyllningsvideo är inget fullgot argument. Det om något är ju ett populistiskt val. De har haft med dopningsfällda idrottare i MM, som fått hyllningsvideor. Jag vet inte om Björn Borg vill se det heller! Tror inte heller Björne vill se en hyllningsvideo till en pistolskytt, om jag skall vara riktigt ärlig.

Citat:
Mästarnas Mästare handlar om att mästare tävlar mot varandra i olika tävlingsmoment. Handlar inte enkom om fysisk idrott! Du kan vara del av ett curlingteam, utan att faktiskt ha en överlägsen fysik. Curling handlar inte om fysik! Det handlar om hjärna och balans. Det finns flertalet exempel, och det som utmärker en idrott är i slutändan tävlingsmomentet!

Vi behöver inte kalla E-sport för en idrott, om ni inte vill. Men hur man än vrider och vänder på sakfrågan, så finns det fortfarande mästare i sporter.

En mästarnas mästare för tv-spelsstjärnor på youtube!? främjar inte debatten btw. Löjligt!

Man kan inte hävda att någon skall vara med bara för att främja en viss scen, Sverige har haft världsmästare i hockeyspel med, skall dessa då också vara med? Kockar har väl också vunnit världsmästerskap? Grejen är att man skall bestämma var gränsen går.
Angående skytte tror jag nog Borg inte hade haft några problem att se en video med Skanåker som är en av de mest långlivade i OS-sammanhang.

Beträffande de rent fysiska argumenten är det som så att ju mer vältränad du är desto bättre kan du koncentrera dig, givetvis finns det de som är bättre/sämre på det ändå men en god fysik gör att man koncentrerar sig bättre och om vi tar curling som exempel är visst fysik en viktig del, många hävdar ju varje OS att män och kvinnor skulle kunna tävla med och mot varandra i den sporten men skillnaden är stor just tack vare fysiken. Hur man får fram stenarna handlar om fysik, något som också många gånger poängteras vid varje mästerskap.
Citera
2014-04-16, 15:43
Medlem
Huvudmannens avatar
Framstod inte Paolo Roberto som en jubelidiot när han hånade Anna Olsson för att hon stannade hemma när hennes hund dött?
Citera
2014-04-16, 15:58
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Man kan inte hävda att någon skall vara med bara för att främja en viss scen, Sverige har haft världsmästare i hockeyspel med, skall dessa då också vara med? Kockar har väl också vunnit världsmästerskap? Grejen är att man skall bestämma var gränsen går.
Angående skytte tror jag nog Borg inte hade haft några problem att se en video med Skanåker som är en av de mest långlivade i OS-sammanhang.

Beträffande de rent fysiska argumenten är det som så att ju mer vältränad du är desto bättre kan du koncentrera dig, givetvis finns det de som är bättre/sämre på det ändå men en god fysik gör att man koncentrerar sig bättre och om vi tar curling som exempel är visst fysik en viktig del, många hävdar ju varje OS att män och kvinnor skulle kunna tävla med och mot varandra i den sporten men skillnaden är stor just tack vare fysiken. Hur man får fram stenarna handlar om fysik, något som också många gånger poängteras vid varje mästerskap.

Skillnaden på hockeyspel och E-sport är att E-sporten har en betydligt större och mer etablerad scen bakom sig. Det ger legitimitet.

Angående Curling! Det finns dock de som menar, att män och tjejer bör kunna tävla emot varandra. Visst finns det fysiska element. Men återigen. I teorin, kan du vara en bra curlare om du har hjärna, tajming och balans utan en utmärkande fysik! Pistolskytte är en annan OS-gren där killarna tävlar mot tjejer. Samma gäller hästsporter. Det talar emot fysik-elementet!

Vart drar vi gränsen? OS beviljar uppenbarligen idrotter att vara med som inte är speciellt fysiska. Mästarnas Mästare har inte heller dragit någon tydlig gräns. Men ni vill uppenbarligen att gränsen skall dras just vid E-sport? Fysik-argumentet fungerar inte, som redan bevisat. Jag tror på att bredda perspektiv genom utbildning. Ni gör inte det!
Citera
2014-04-16, 17:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Skillnaden på hockeyspel och E-sport är att E-sporten har en betydligt större och mer etablerad scen bakom sig. Det ger legitimitet.

Nej, det ger ingen legitimitet. E-sport, hockeyspel och liknande är helt ointressanta aktiviteter som bakgrund för MM.
Citera
2014-04-16, 17:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Framstod inte Paolo Roberto som en jubelidiot när han hånade Anna Olsson för att hon stannade hemma när hennes hund dött?

Vad?

I vilket sammanhang skedde det?
Citera
2014-04-16, 17:21
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad?

I vilket sammanhang skedde det?

Förra programmet i hennes hyllningsvideo. Paolo skämde såklart ut sig där tycker jag, längdskidåkarna tränar och offrar bra mycket mer än vad han någonsin gjort
Citera
2014-04-16, 17:22
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det ger ingen legitimitet. E-sport, hockeyspel och liknande är helt ointressanta aktiviteter som bakgrund för MM.

Svt har ju sänt "E-sport" från dreamhack i flera år, med heaton som kommentator. Det är nog inte helt orimligt att de låter honom vara med, oavsett vad man tycker om det.
Citera
2014-04-16, 17:24
Medlem
För mig verkar det bara som de som vill ha e-sportare med att de själv är intresserad av e-sport och datorspel och det är den enda anledning. Ingen verkar vara intresserad av att ta med andra icke-fysiska sporter. E-sport är den enda som ska särbehandlas. Hade era tankegångar inte varit grundade i egoism så hade ni tänkt 'det hade varit kul att se e-sport i tv, men kanske det inte passar i Mästarnas Mästare för att det inte är en idrott och programmet går ut på att idrottsmän tävlar i fysiska aktiviteter'.
Citera
2014-04-16, 17:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Svt har ju sänt "E-sport" från dreamhack i flera år, med heaton som kommentator. Det är nog inte helt orimligt att de låter honom vara med, oavsett vad man tycker om det.

Orimligt borde det vara, men kanske inte helt osannolikt.
Citera
2014-04-16, 17:40
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
För mig verkar det bara som de som vill ha e-sportare med att de själv är intresserad av e-sport och datorspel och det är den enda anledning. Ingen verkar vara intresserad av att ta med andra icke-fysiska sporter. E-sport är den enda som ska särbehandlas. Hade era tankegångar inte varit grundade i egoism så hade ni tänkt 'det hade varit kul att se e-sport i tv, men kanske det inte passar i Mästarnas Mästare för att det inte är en idrott och programmet går ut på att idrottsmän tävlar i fysiska aktiviteter'.

Jag är inte speciellt intresserad av E-sport. Jag har ingen som helst relation till de stora E-sporterna så som Starcraft och CS. Men jag ser storheten i det!

Mästarnas Mästare går för övrigt inte ut på att enkom tävla i fysiska grenar. Det är bara en del av tävlingsmomentet!

Citat:

Nej, du har fel! E-sport är en stor sport och är således väldigt, väldigt intressant - även för MM. Lycka till med ditt motargument!
Citera
2014-04-16, 19:59
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Orimligt borde det vara, men kanske inte helt osannolikt.

Korrekt, så borde jag skrivit.

Men jag vet inte om det är helt orimligt heller, diskussionen om curling tidigare i tråden t.ex övertygar inte mig om att curling-utövare passar in så mycket bättre i programmet. Det där om att kvinnors underlägsna fysik skulle vara anledningen till att de tävlar för sig tror jag inte på, kvinnor tävlar för sig i schack också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in