2014-04-09, 17:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Christian imponerar, att åka ut först i barn- och kärringgrenen 90 grader är ett plus. Stryk den skiten tillsammans med 94-laget. Riktiga atleter, för det är urtypen för den sinnesbilden i alla fall jag har av en mästare, utmärker sig genom spänst, styrka, explosivitet, kondition och smidighet. Spinkiga, seniga, gamlingar, barn och kvinnor däremot utmärker sig i statiska grenar. Förmåga i statiska grenar har trots allt generellt en rent negativ korrelation mot spänst och explosiv muskelstyrka/volym i involverade muskler. Sen är beep-test i delvis vatten kanske inte helt rättvist för korta, men det vägs ju oftast upp av att hinderbanorna SVT gör brukar missgynna långa.

Din inställning dryper av elitistisk snävsynthet där egenskaperna fysik, styrka och explosivitet anses bättre än taktik, envishet och seghet. Det vill säga de yngres överlägsenhet över de äldre. Det fattar ju vem som helst att en människa generellt sett är starkare och snabbare som ung än som gammal. Tanken med "Mästarnas mästare" är ju att "mästare från olika tidperioder och olika grenar ska kunna möta varandra i allehanda grenar/övningar. Med ett sådant syfte måste ju alla olika egenskaper få komma fram i dagen. Om inte är det ju lika bra att lägga ner hela konceptet.
Citera
2014-04-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Frölander har iaf en bit kvar tills han blir lika torr och trist som Stenmark. Men duktiga som f-n är de båda två.

Nja, Stenmark är ju ett unikum. Frölander är inte i närheten av hans nivå. Däremot är han torr som sagt. Typ som vår svenska tennisspelare Stellan?Staffan?..jajustdet, Stefan Edberg, noll karisma och utstrålning. Tror inte han kommer vara med i programmet dock.
Citera
2014-04-09, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Nja, Stenmark är ju ett unikum. Frölander är inte i närheten av hans nivå. Däremot är han torr som sagt. Typ som vår svenska tennisspelare Stellan?Staffan?..jajustdet, Stefan Edberg, noll karisma och utstrålning. Tror inte han kommer vara med i programmet dock.

Stenmark är inte "torr", han är snäppet värre. Han är "träig".
Citera
2014-04-09, 18:17
Medlem
Rofers avatar
Tyckte inte det var någon särskild dynamik i den här gruppen, Olsson verkar skön dock. Och Frölander... maken till tråkig människa det där.
Såg förresten Stenmark stå och tvätta bilen i bar överkropp förra veckan, om ni vill veta.
Citera
2014-04-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Må så vara. Men han är en supervinnarskalle på helt egen nivå. Jag blev mest upprörd att stenmark jämfördes med frölander rent fysiskt/mentalt. Det är som att jämföra zlatan med lotta schelin.
Citera
2014-04-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rofer
Tyckte inte det var någon särskild dynamik i den här gruppen, Olsson verkar skön dock. Och Frölander... maken till tråkig människa det där.
Såg förresten Stenmark stå och tvätta bilen i bar överkropp förra veckan, om ni vill veta.

Får hoppas det växer fram lite mer dynamik. Är inte den här gruppen lite mer meriterad, nästan alla har ju OSguld till exempel.
Citera
2014-04-09, 18:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Må så vara. Men han är en supervinnarskalle på helt egen nivå. Jag blev mest upprörd att stenmark jämfördes med frölander rent fysiskt/mentalt. Det är som att jämföra zlatan med lotta schelin.

Hur du får "duktiga är de båda två" till en jämförelse får du nog förklara.

Lotta Schelin visar sig vara längre än jag trodde. Zlatan och Schelin är långa båda två.
Citera
2014-04-10, 15:19
Medlem
Huvudmannens avatar
Citat:

Stenmark är varken torr eller träig utan helt enkelt från Norrland. En seg gubbe som bar-å-vinn sin säsong. En av Sveriges främsta idrottsstjärnor som vi ska stor respekt för.

Dito gäller Thomas Wassberg. Fy f*n vad sur jag blev när en av småtjejerna i Det största äventyret avfärdade honom med den sur blick i första avsnittet. Sen visade det sig att Wassberg hade rätt.
Citera
2014-04-10, 15:56
Medlem
Hunden007s avatar
andra gruppen känns bättre om kollar vad dom åstadkommit.
Citera
2014-04-10, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Stenmark är varken torr eller träig utan helt enkelt från Norrland. En seg gubbe som bar-å-vinn sin säsong. En av Sveriges främsta idrottsstjärnor som vi ska stor respekt för.

Dito gäller Thomas Wassberg. Fy f*n vad sur jag blev när en av småtjejerna i Det största äventyret avfärdade honom med den sur blick i första avsnittet. Sen visade det sig att Wassberg hade rätt.

Vilket snack. Norrland är ett jätteområde där människor inom detta område har väldigt lite med varandra att göra. Stenmark är från Tärnaby och det är även Anja Persson och Stig Strand. De senare är betydligt mer sociala och pratglada så där sprack din hemsnickrade teori på två punkter.

Wassberg är värmlänning och egensinnig på ett helt annat sätt än Stenmark.
Citera
2014-04-11, 09:25
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Din inställning dryper av elitistisk snävsynthet där egenskaperna fysik, styrka och explosivitet anses bättre än taktik, envishet och seghet. Det vill säga de yngres överlägsenhet över de äldre. Det fattar ju vem som helst att en människa generellt sett är starkare och snabbare som ung än som gammal. Tanken med "Mästarnas mästare" är ju att "mästare från olika tidperioder och olika grenar ska kunna möta varandra i allehanda grenar/övningar. Med ett sådant syfte måste ju alla olika egenskaper få komma fram i dagen. Om inte är det ju lika bra att lägga ner hela konceptet.
Vad du tycker om min inställning är jag inte särskilt intresserad av, det hade varit intressantare om du bemötte vad jag skrev istället för att lägga ord i min mun och sedan kommentera vilket sinnelag du anser din halmgubbe indikerar att jag har.

Var har jag skrivit att jag inte vill att de egenskaper som kännetecknar en mästare skall testas så allsidigt som möjligt? Jag vill att mästarnas taktiska, mentala förmågor ska testas, liksom deras disciplin och "envishet", eftersom också dessa egenskaper oftast är förutsättningar för att nå världseliten. Sen hymlar jag inte med att jag anser att upplägget skall gynna yngre över äldre, de mer mentala förmågorna kan ju bestå väl upp i de äldre åldrarna men viktas de egenskaperna mot de fysiska lika som de viktas under en aktiv karriär innebär det ju också att de fysiska grenarna - där yngre är överlägsna - kommer ge de yngre en viss fördel. Alternativet hade ju varit ett program som bortser från de förmågor som minskar med åldern och istället försöka renodlat pröva de mentala och övriga förmågor som är bestående och en förutsättning för en elitidrottskarriär. Det hade varit intressant, men ett annat program.

Problemet är att jägarvila inte primärt prövar någon egenskap som är av intresse för en elitidrottskarriär i särskilt många etablerade idrotter, jag kan i skrivande stund inte komma på någon. Det finns ett mindre inslag av självdisciplin och envishet i momentet absolut, men det bleknar ordentligt i skuggan av det jag gissar på att du syftar på med "seghet"(?). I realiteten är det absolut mest avgörande för utfallet av jägarvila hur likt ett barn man är byggd - varje gång jag tränar knattekullar i mina idrotter slår många barn lätt de 12 minuter eller vad det nu är som rekordet ligger på i MM, 20-40 minuter är inte ovanligt som segertid och jag minns själv från min barnträning att vinnartiden ofta låg upp kring 30 minuter. Jag vill minnas att jag tidigare säsonger i tråden länkat studier som visar att kvinnor slår män utifrån sin muskeldisposition i 90 grader när man eliminerat faktorer såsom viljestyrka.

Jägarvila är ett kul sätt att bygga karaktär hos barn (och vuxna), men det är inget som testar egenskaper som jag sett någon tendens alls på skulle korrelera med framgångar på elitnivå. Det är sällan de mest vältränade - varken i uthållighetsgrenar eller explosiva diton - som vinner, om det finns spinkiga, kvinnor, gamlingar eller barn med i leken.
Citera
2014-04-11, 09:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vad du tycker om min inställning är jag inte särskilt intresserad av, det hade varit intressantare om du bemötte vad jag skrev istället för att lägga ord i min mun och sedan kommentera vilket sinnelag du anser din halmgubbe indikerar att jag har.

Mitt sinnelag är konstant och min anmäkrning bygger på dessa ord som du skrev i ditt tidigare inlägg:

Citat:
Riktiga atleter, för det är urtypen för den sinnesbilden i alla fall jag har av en mästare, utmärker sig genom spänst, styrka, explosivitet, kondition och smidighet.

Min invändning är att alla dessa egenskaper försämras drastiskt efter en viss ålder. Om man ska ha en tävling där "mästare" av olika åldrar och kön ska delta med någorlunda möjlighet till spänning, då måste man kompensera för skillnaderna. Det innebär att det kan bli grenar som gynnar olika egenskaper mer eller mindre.

Citat:
Problemet är att jägarvila inte primärt prövar någon egenskap som är av intresse för en elitidrottskarriär i särskilt många etablerade idrotter, jag kan i skrivande stund inte komma på någon.

Det är ju ändå ett lekprogram så varför uppröras över att det finns moment som inte lockar fram elitegenskaper. Förmodligen har "jägarvilan" någon form av betydelse för tävlingens jämvikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in