Citat:
Ursprungligen postat av
aramaic
Syriac är väl en etnoreligiös benämning?
För oss som identifierar oss som syrianer (aramér) så är det en etnisk benämning då ordet "syrian" användas för vårt folk innan Kristus tid av bla. grekerna (ex. Posidonius 150 f. Kr.). Syriac/aramean är synonymt. Jag tror inte alla kaldéer skulle uppskatta att du kallar de för assyrier, ni pratar ur ert perspektiv utan att ta hänsyn till alla dom andra.
Syriacs är ofta synonymt med syriskt ortodoxa assyrier, som t.ex. jag själv.
Haha syrianer "araméer", väldigt lustigt att se hur denna dubbelbenämning kommit till dom senaste åren. Hursomhelst har greker kallat oss assyrier för syrier/syrianer långt innan Posidonius, vilket de gjorde efter att vi assyrier själva tappade det initiala aleph. Grekerna hade aldrig kallat oss för syrier på eget bevåg och släppt a:et eftersom att tappandet av det initiala a:et inte går hand i hand med grekisk fonologi.
“The Assyrians, who were afterwards called Syrians, held their empire thirteen hundred years.” — Justinus
"This people, whom the Hellenes call Syrians, are called Assyrians by the barbarians." — Herodotus
Citat:
Men som sagt jag bryr mig inte, jag tycker absolut att ni kan läsa det som "assyrian" precis som jag ser "assyrians" som "syriacs/arameans" då vi e samma folk. Det jag menade och betonade var att shido medvetet förvanskar texter och artiklar när han citerar och refererar till ursprungskällorna vilket är fult, han propagerar. Man ändrar inte ursprungskällor, han kan referera till texterna och sen när han själv skriver kalla det assyrier då är det inget fel.
Barnslig diskussion hursomhelst som du säger, det är samma folk i slutändan så jag orkar helt seriöst inte ta den här "debatten" en gång till. Nu går vi även långt off topic så det är bäst att sätta en punkt här.