2014-02-21, 23:56
Medlem
remixutoheavens avatar
Nu var det ett tag sen jag läste den här tråden och allmänt just om det Syriska inbördeskriget, så jag undrar just nu hur det går där nere? Hur står det till med SAA lyckas de mer eller mindre vända opinionen? Hur går det bland fronterna, lyckas de återta erövrade städer eller går de bakåt?

Jag har följt den här krisen med ett halvt öga och har alltid stöttat Assad, förundrar fortfarande hur man kan stödja FSA och resten av barbarerna som verkligen inte bryr sig ett dugg om Syrien. Sen att västvärlden stöttar dessa är ännu mer förundrande och hur de verkligen desperat försöker vinkla och propagera mot allt som har med SAA och Assad att göra.

Om man tänker efter lite så förstår man att Assad och hans jämlikar behövs för att åter uppbygga landet till dess forna glansdagar. Om dessa rebeller och barbarer kommer till makten så är landet för alltid förlorat. Det kommer inte hända ett skit oavsett hur mycket pengar som skickas som hjälp och bistånd. De kommer att hamna i oönskade fickor och händer.

Ännu värre är att det kan bli ett nytt "Afghanistan" och att islamitiska grupperingar kan ha terroristläger där man tränar diverse självmordbombare och jihadister. Europa och resten av västvärlden kan få en payback så att säga.

Men vem vet vad framtiden har att erbjuda, men skulle gärna vilja få lite mer information om situationen där nere.
Citera
2014-02-22, 00:48
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Nu var det ett tag sen jag läste den här tråden och allmänt just om det Syriska inbördeskriget, så jag undrar just nu hur det går där nere? Hur står det till med SAA lyckas de mer eller mindre vända opinionen? Hur går det bland fronterna, lyckas de återta erövrade städer eller går de bakåt?

Vi ser inte direkt några banbrytande förändringar vid fronterna. Däremot har det gått framåt för den syriska armén i över 8 månader nu. Denna utveckling har stegrat i takt med rebellernas interna meningsskiljaktigheter.

I Aleppo har vi sett hur regeringen lyckats avancera flera kilometer på några veckor, vilket måste ses som stora framgångar, med tanke hur tät staden är. Varje gata måste säkras. Det börjar närma sig en inringning där.

I Damaskus har avancemangen inte varit lika påtagliga som i Aleppo.
Citera
2014-02-22, 01:02
Medlem
Xeliouss avatar
Så dåligt, kolla bild 3, har vi sett förut? "Man utklädd till kvinna försöker fly" Någon har humor men någon annan verkar tagit det på allvar, eller??
http://www.liveleak.com/view?i=2cf_1393004368

Utslagna terrorister i Qalamoun, av hezbollah? Filmat med en potatis http://www.youtube.com/watch?v=kC-ZybGc5zA
Citera
2014-02-22, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
General Idriss kallar Ahmed Jarba för diktator

Bråket mellan FSA och Syrian National Coalition (SNC) fortsätter. FSA-chefen general Idriss kallar nu SNC:s president Ahmed Jarba för en diktator:

Salim Idris Ahmed Jarba new dictator in the Syrian Revolution

Accused Major General Salim Idris, chief of staff of the Syrian army free the former head of the Syrian opposition coalition, Ahmed Jarba of dismissing the chief of staff for the reasons described Idriss personal grudges with Jarba, Jarba described as a new dictator of the Syrian revolution.

Idris said in an interview with the BBC that he does not recognize that impeachment and considered illegal, as he put it.

http://translate.google.se/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=ar&tl=en&u=http ://www.bbc.co.uk/arabic/multimedia/2014/02/140221_syria_salim_adris_interview.shtml

Översatt med Google Translate från arabiska - därav rotvälskan.

Idriss står alltså fast vid att Jarbas försök att sparka honom som FSA-chef är olagligt. Och han tycks ha stöd av den övriga FSA-ledningen. Se mitt tidigare inlägg om detta:

FSA revolterar mot rebellernas politiska ledning

http://www.flashback.org/p47595521#p47595521

Var befinner sig Generalen för tillfället?
Qatar?
Citera
2014-02-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Jag har följt den här krisen med ett halvt öga och har alltid stöttat Assad, förundrar fortfarande hur man kan stödja FSA och resten av barbarerna som verkligen inte bryr sig ett dugg om Syrien. Sen att västvärlden stöttar dessa är ännu mer förundrande och hur de verkligen desperat försöker vinkla och propagera mot allt som har med SAA och Assad att göra.

Om man tänker efter lite så förstår man att Assad och hans jämlikar behövs för att åter uppbygga landet till dess forna glansdagar. Om dessa rebeller och barbarer kommer till makten så är landet för alltid förlorat. Det kommer inte hända ett skit oavsett hur mycket pengar som skickas som hjälp och bistånd. De kommer att hamna i oönskade fickor och händer.

Ännu värre är att det kan bli ett nytt "Afghanistan" och att islamitiska grupperingar kan ha terroristläger där man tränar diverse självmordbombare och jihadister. Europa och resten av västvärlden kan få en payback så att säga.

Men vem vet vad framtiden har att erbjuda, men skulle gärna vilja få lite mer information om situationen där nere.
En kort grej bara vad gäller opinionen i Syrien, för den fungerar inte riktigt som i västvärlden. Dom som kontrollerar ett område har hela områdets stöd. Om rebellerna styr över tex Aleppo så hade 95% röstat på dom där. Om regimen kontrollerar Aleppo så hade dom fått samma resultat. Så opinion är fel ord att använda när man diskuterar Syrien. Det rätta ordet är skräck.

Det är därför som Assad och den Islamiska republiken av Iran, är så ivriga med att påpeka att dom vill ha demokratiska val, i mediala sammanhang. Dom kontrollerar det största terrintoriumet i Syrien idag.

Vad gäller vem som presterar bäst på marken för tillfället så är det Regimen. Varför dom gör det beror främst på att rebellernas suggerdaddy inte levererar vapen i samma takt som Ryssland. Dom har inte samma stöd från Turkiet längre och det har väldigt stor betydelse. Sedan så pågår det en blodig konflikt mellan rebellerna och ISIS. I regel så brukar andra aktörer ta för sig när två aktörer har konflikt, det samma gäller i Syrien.
Citera
2014-02-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
det är över 100 000 terrorister där, det tar tid att få bort dem

om du nu tror många är emot assad varför finns det inga videor som stödjer det?
Dessa två meningar motsäger varandra på ett kraftfullt sätt. Vad vill du ha video för ifall det finns 100 000 man som strider med vapen mot regimen?

Citat:
och sen fattar jag inte vad det är för fel på att en 50-åring kallar idioter för idioter, han bryr sig om sitt land, jag hade kallat er för värre saker än så även om jag var 70 år.
Han bryr sig om att han är kristen och han gör det som gynnar hans grupp, vi behöver inte låtsas som att vi är hjärndöda. Vi behöver inte spela

Om han upprepande använder ordet idiot så kommer någon tillslut att reagera och det är det som just nu har hänt. Om han är 50+ så kan detta förklara varför han upprepar sig, åldern har helt enkelt en inverkan på honom. Sedan så tycker jag inte att du ska anstränga dig joghd. Du har inte talang när det kommer till verbal våld. Du är harmlös.
Citera
2014-02-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Ska du undvika frågan som vanligt?
Man kan du inte säga vad dom säger istället din pensionär. Förövrigt så tycker jag du ska ändra din profilbild till något likt Xelious, så att saker och ting blir i samklang och harmoni med varandra. Eller har du tänkt lura till dig små barn med den där Disney bilden? Du är ju 50+ för helevete Soria hahaha.
Citera
2014-02-22, 10:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Dessa två meningar motsäger varandra på ett kraftfullt sätt. Vad vill du ha video för ifall det finns 100 000 man som strider med vapen mot regimen?

100 000 terrorister (trooooligt) varav minst hälften från utlandet. De flesta narkomaner, alla kriminella. joghd menar som du vet vanligt folk som spontant visar att de är för terroristerna som, hör och häpna, terroriserar dom. Spontan glädje du vet, "jaaa vi har blivit räddade av ISIS" eller av ett YPG som ska etniskt rensa staden och skriva om historien så dom alltid bott i den staden...

Citat:
Han bryr sig om att han är kristen och han gör det som gynnar hans grupp, vi behöver inte låtsas som att vi är hjärndöda. Vi behöver inte spela

Det är en bra sammanfattning av ditt beteende, men du slingrade dig som en orm länge när du växlade mellan att hylla ISIS och deras halshuggningar och berättade hur starka YPG var. Ditt "I regel så brukar andra aktörer ta för sig när två aktörer har konflikt, det samma gäller i Syrien" är det du vill att kurderna ska utnyttja såklart men det ser inte ut att bli så, eller hur?
Citera
2014-02-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vet inte, men jag tvivlar på det. Att vara prefekt för pretoriangardet är kanske det viktigaste jobbet i en diktatur som Saudiarabien, till och med viktigare än premiärministerposten. Flera saudiska kronprinsar gjorde karriär som pretorianprefekt.

Så att bli spionchef skulle vara en klar degradering för prins Mutaib, även om det också är ett viktigt jobb.

Och att göra pretorianprefekten till spionchef medan han behåller sitt gamla jobb är ingen bra idé heller. Det fick redan kejsar Tiberius erfara.
Ja han har ju den finaste posten i sitt kungarike och det vore nerköp om han går och blir spionchef. Men han kan väl ändå få ansvaret för Syrien verksamheten utan att göra några förändringar på status etiketterna?

Var det den kejsaren som blev knivhuggen till döds? Hehe, tror du Mutaib kommer gå samma öde om han innehar samma poster som Tiberius?

Citat:
Jag tror som sagt att det hänger ihop. Det behöver inte vara direkt kopplat till FSA-revolten, dock. Motgångarna för de syriska rebellerna har ju pågått ganska länge, och prins Bandar försvann ur offentlighetens ljus redan för två månader sedan, påstås det. Kungen kanske bestämde sig för att byta ut honom redan då på grund av fiaskot i Syrien.
Så han försvann samtidigt som det blev klart att striderna med ISIS blev en fiasko. Dom hade ju förlorat mer än dubbelt än vad ISIS då.

Citat:
Verkar hur som helst mycket troligare än DEBKAFiles fnoskiga teori om ett saudiskt närmande till Iran.
Vad har dom för lutning.
Citera
2014-02-22, 11:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja han har ju den finaste posten i sitt kungarike och det vore nerköp om han går och blir spionchef. Men han kan väl ändå få ansvaret för Syrien verksamheten utan att göra några förändringar på status etiketterna?

Var det den kejsaren som blev knivhuggen till döds? Hehe, tror du Mutaib kommer gå samma öde om han innehar samma poster som Tiberius?

Nej, Tiberius dog faktiskt en naturlig död 77 år gammal. Jag syftade på pretorianprefekten Sejanus, som fick alltför mycket makt tills dess Tiberius avrättade honom för ett påstått försök till statskupp.

Citat:
Så han försvann samtidigt som det blev klart att striderna med ISIS blev en fiasko. Dom hade ju förlorat mer än dubbelt än vad ISIS då.

Vad har dom för lutning.

Israeliskt konspirationssite åt det högerextrema hållet. Det är inte många som tar dessa foliehattar på allvar, men även en blind höna kan ju hitta ett korn ibland.
Citera
2014-02-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
100 000 terrorister (trooooligt) varav minst hälften från utlandet. De flesta narkomaner, alla kriminella. joghd menar som du vet vanligt folk som spontant visar att de är för terroristerna som, hör och häpna, terroriserar dom. Spontan glädje du vet, "jaaa vi har blivit räddade av ISIS" eller av ett YPG som ska etniskt rensa staden och skriva om historien så dom alltid bott i den staden...
Du är så korkad och 50+. Du och Soria borde mötas upp och ta en välling ihop. Alla invånare inom ISIS kontrollerade områden försöker fly därifrån. Många försöker fly till Hasaka, fråga mig inte varför. Du är för vinklad i din hjärna för att fatta varför dom flyr till Hasaka. I vilket fall så är detta en nobrainer som joghd kommer med.

Enligt uppskattningar gjorda av experter så utgörs utländska krigare av 7000+. Men ifall du ska gå efter RT(Russia Today), så är det säkert 50 000. Om du frågar Soria så säger han nog samma sak. Jag tror mer på experter än på dom två senila seniorerna Soria och Xelious.

Kan du vara snäll och inte sprida desinformation? Börja inte med ditt mongo tjött om att YPG ska göra etnisk rensning. Ta istället en tablett.

Citat:
Det är en bra sammanfattning av ditt beteende, men du slingrade dig som en orm länge när du växlade mellan att hylla ISIS och deras halshuggningar och berättade hur starka YPG var. Ditt "I regel så brukar andra aktörer ta för sig när två aktörer har konflikt, det samma gäller i Syrien" är det du vill att kurderna ska utnyttja såklart men det ser inte ut att bli så, eller hur?
Ska du komma med den här skiten igen? Orm, halshuggning osv. Skaffa ett liv.

En fråga: Vilka har vunnit territorium på bekostnad av rebellerna och ISIS när dom strider internt? Vill bara se om du hänger med i svängarna eller bara spyr upp dynga i tråden.
Citera
2014-02-22, 11:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Var befinner sig Generalen för tillfället?
Qatar?

Bra fråga. Sannolikt inne i Syrien eller möjligen Turkiet, eftersom han var omgiven av de FSA-befälhavare som stöder honom i videon som fördömer Ahmed Jarba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in