2014-04-16, 12:05
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Till frågan om soldaterna har deserterat eller övermannats av befrielserörelsens styrkor, är det ganska uppenbart att de deserterat. Der Spiegels utrikesredaktör rapporterar från platsen och hon säger att inte alla stridsfordon har deserterat, utan en del är kvar under ukrainsk flagg vilket rimligen tydligt indikerar att de frivilligt valt att byta sida. Varför skulle de annars brutit sig ur gruppen? Hon beskriver inget tvång.

" Raniah Salloum ‏@Ranyah 3h
Wow. Just saw six ukranian tanks that switched side in #kramatorsk. Now anti kiev."

Sedan tillägger hon:
” Raniah Salloum ‏@Ranyah 44m
By now I have also seen six tanks that did not switch sides but joined Ukrainian military in #Kramatorsk airfield.”
2014-04-16, 12:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har i stort varit out of the loop idag. Jag har nu försökt läsa på.

Kiev har idag med militär rört sig in i de östra oblasterna, rest några vägspärrar och ev återtagit flygplatsen i Kramatorsk. Men de har egentligen inte gått fram särskilt hårt. Man kan se dagens insats som ett test för Kiev att se hur Putin (och väst? reagerar samt kontrollera lojaliterna hos sina egna styrkor. Någon som ser det på ett ett annat sätt?

Eftersom det var militära styrkor i rörelse idag - har det Ukrainska säkerhetsrådet nu utfärdat undantagstillstånd?
Utan att ha läst nyhetsflödet eller allt i tråden ännu så misstänker jag att det rör sig om folk i uniform och inte Ukrainas armé, de skulle troligen hellre välja en rättegång än att begå krigsbrott. Inget undantagstillstånd har utfärdats vad jag vet och det är ett krav från militären då de endast kan agera under krigslagar.

Flygplatsen har det dödats ryska soldater vid enligt folk i tråden, tro på det hur mycket du vill....
2014-04-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Uppgifter i Der Spiegel om deserteringen.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-panzer-der-ukrainischen-armee-wechseln-seiten-a-964690.html

Lägger till länk på engelska, The Guardian:
http://www.theguardian.com/world/2014/apr/16/pro-russian-separatists-seize-ukrainian-armoured-vehicles
Det rör sig enligt Der Spiegel om den 25e luftburna brigaden, ett elitförband.

http://en.wikipedia.org/wiki/25th_Airborne_Brigade_%28Ukraine%29

Det medgavs tidigare från ukrainskt håll att den inte lydde order från Kiev.
Citat:
Dmitry Tymchuk

Editor's Note: To counter Russian propaganda lies about the Kremlin's invasion of Ukraine's Crimean peninsula on Feb. 27, Dmitry Tymchuk has set up the Center of Military and Political Research in Kyiv. He served in the Army air defense from 1995-1998, the National Guard from 1998-2000 and in the Defense Ministry in subsequent years on missions to Iraq, Lebanon and Kosovo. His blogs are translated into English by Voices of Ukraine. The Kyiv Post has not independently verified his findings, but will correct any misinformation brought to our attention at news@kyivpost.com or 38-044-591-3344 or any of our contacts at www.kyivpost.com/contacts.

Brothers and sisters,

Here’s the Summary for April 14, 2014

The bad news

---
3. Information regarding our 25th Separate Airborne Brigade. Today, Russian media reported that the brigade joined the extremists in Sloviansk.

That’s not true. The brigade did not join anyone’s side.

The truth is that there were problems with its use in the anti-terrorist operation. Unfortunately, we cannot provide details yet. But it’s not even close to treason.
Delar av brigaden, möjligen hela, har nu tydligen gått över till anti-Kiev-sidan.
2014-04-16, 12:13
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Desertör förklarar att han inte var beredd att öppna eld mot sitt eget folk, en äkta patriot och folkhjälte således. Framgår också vilken division desertörerna tillhör:

"A soldier manning one of the troop carriers now under the control of pro-Russian separatists identified himself to Reuters as being a member of Ukraine's 25th paratrooper division from Dnipropetrovsk.

He said: "All the soldiers and the officers are here. We are all boys who won't shoot our own people."
http://live.reuters.com/Event/World_News
2014-04-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Intressant. Är det kanske Akhmetov och grabbarna som drar upp siffran?
Det facto kan man dock inte påstå att öst är rikare, utifrån personliga erfarenheter (resor), så är det väldigt stor skillnad på östra och västra Ukraina. Regioner som Donetsk upplever jag som socialt eftersatta, och det verkar de flesta ukrainarna hålla med om.

Ekonomi är visst inte fortfarane ditt ämne. Betrakta den länk som du fick så kanske det klickar till. Tyvärr verkar det inte finnas någon data om "Gini" (mäter inkomstfördelning) per region publicerad via nätet

Jag återpublicer ”Calle40”s länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Average_monthly_salary_in_Ukraine,_FY2013.jpg
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-16 kl. 12:38. Anledning: ordföld, förtyligande
2014-04-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Intressant. Är det kanske Akhmetov och grabbarna som drar upp siffran?
Det facto kan man dock inte påstå att öst är rikare, utifrån personliga erfarenheter (resor), så är det väldigt stor skillnad på östra och västra Ukraina. Regioner som Donetsk upplever jag som socialt eftersatta, och det verkar de flesta ukrainarna hålla med om.

Vad du och dina polare har för uppfattning stämmer såklart inte med verkligheten i detta fall (liksom i så många andra fall). Det är i Öst pengarna dras in och där tjänar man följaktligen mer och detta är en KLAR konsensus bland alla bedömare. Och inte nåt fake-konsensus utan på riktigt denna gång.
2014-04-16, 12:23
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Reuters uppgifter bekräftas av RT, som även har flera videosnuttar med soldaterna och fordonen som omringats av folket:

”One YouTube video of what happened next shows a woman coming to a soldier with the reproach: “You are the army, you must protect the people.”
“We are not going to shoot, we weren’t even going to,” is the soldier’s reply.”
http://rt.com/news/ukrainian-tanks-kramatorsk-civilians-840/
2014-04-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
"Samtidigt uppger den ukrainiska säkerhetstjänsten att ryska elitsoldater nu strömmar in över gränsen."

Putins horder på väg. http://www.di.se/artiklar/2014/4/16/putin-varnar-for-inbordeskrig-i-ukraina/
Subversiva trupper med blodslust. Stackars ukrainare.

Då får det att låta som http://www.youtube.com/watch?v=gXC-jJhFaUI#t=34

Det handlar väl om desertörer från armén. Undrar varför de deserterar.
2014-04-16, 12:27
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Ekonomi är inte visst fortfarane ditt ämne. Betrakta den länk som du fick så kanske det klickar till. Tyvärr verkar det inte finnas någon data om GINI (mäter inkomstfördelning) per region publicerad via nätet

Seriöst, kan du inte komma med bra argument så kan du sluta skriva till mig. Det räcker inte med att inkomma med något mått och säga "så är det". Känns som högstadienivå i grundskolan, om ens det. Du får göra lite djupare analys än så.

BNP och medelinkomst är inte faktorer som mäter välstånd och levnadsstandard hos befolkningen. Visserligen är det indikationer. Men ska man beakta dessa indikatorers validitet så gäller det att uppmärksamma övriga faktorer som påverkar dessa, exempelvis korruption. Du kan ha en otroligt hög BNP och medelinkomst i visst land, trots att det är en enda person som äger alla produktionsmedel och uppbär alla inkomster.
2014-04-16, 12:27
Bannlyst
Vad ska fascisterna och nynazisterna i USA, NATO och EU göra nu när de ukrainska militära förbanden vägrar attackera och skjuta separatister längre? Är det månne dags för en false flag som i Libyen och Syrien? Det skulle inte förvåna mig alls om något händer som provocerar fram väpnade handlingar och "starka ord" från Washington och Bryssel. Psykopaterna kommer inte ge WO.
2014-04-16, 12:29
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Uppenbarligen inte vilket faktiskt är det bästa som kan hända. Man kan ju inte ha en armé som går in och skall rensa upp när civilbefolkningen i hundratals - kanske i tusentals - på varje plats omringar eller hindrar armén, samtidigt som den har mycket kompetenta motståndare som är tungt beväpnade. Det skulle bli blodbad och folkmord och efterföljande rättegångar för folkmord.

Således, helt klart bäst om armén helt ger upp. Sedan får man börja förhandlingar om federalism.
Jag tror det kan ses som omöjligt att armén skulle skjuta civila. Vad de skulel göra är att säkra militära anläggningar och möjligen sätta upp vägspärrar, detta skulle Kiev utnyttja och skicka in bussar med folk som skulle utkämpa stadskamper med lokalbefolkningen. Armén skulle troligen i det läget vända sig till Kiev för order som skulle vara tysta och armén svarar med att återställa den civila ordningen vilket skulle vara det samma som uppror.
Citat:
Ursprungligen postat av Machell
Nu betyder iof 6st stridsfordon inte att dem har tappat kontrollen över hela armén men jag förstår vad du menar och jag håller till viss del med dig, men jag är inte säker på att de olika delarna i Ukraina kommer att nöja sig med en lösning som är baserar på federalism utan är nog mer för ett helt självstyre.

Fast å andra sidan vad vet jag, jag är ju trots allt bara en FB spekulerande lekman
Rapporterna går isär men det talas om att runt 90% av armén desserterat och att många av dessa bytt sida, i praktiken har de ställt sig på samma sida som sina grannar. "Presidenten" har igår bett FN om hjälp med situationen vilket talar ett tydligt språk, antagligen lyder inte armén eller så finns den inte kvar när order kommer. Hur "presidenten" tänker hantera läget är svårt att se framför sig då det inte kommer att ges något klartecken för en FN trupp enligt hans idé av säkerhetsrådet, det enda Kiev har kvar är då att öppna armén för utlänningar. Hur Ukrainarna i armén reagerar på att det helt plötsligt står ett gäng utlänningar utanför grinden kan du nog själv gissa dig till.

Det finns om fattande material och utrustning i händerna på figurerna i öst Ukraina, det har tom gått sålångt att reservister (?) bevakar depåer och anläggningar för att de inte skall plundras, du har länk till dessa i tråden. Läget är kritiskt för Kiev då de mer eller mindre måste skicka in någon form av stridsförband i öst. Gör de inte detta kommer de tvingas att utesluta öst Ukraina från kommande "presidentval" och det är mer eller mindre det samma som att förklara dem som fritt gods, dvs öst Ukraina skapas den sekund Kiev antyder att de inte är en del av Ukraina.
2014-04-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Ekonomi är visst inte fortfarane ditt ämne. Betrakta den länk som du fick så kanske det klickar till. Tyvärr verkar det inte finnas någon data om GINI (mäter inkomstfördelning) per region publicerad via nätet

Ja situationen är ju tydlig - de fattiga bönderna och bloggarna och cafesittarna i väst och det inte lika fattiga arbetarna och ingenjörerna i öst tycker lite olika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in