Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Dzerzhinsky
Uppenbarligen inte vilket faktiskt är det bästa som kan hända. Man kan ju inte ha en armé som går in och skall rensa upp när civilbefolkningen i hundratals - kanske i tusentals - på varje plats omringar eller hindrar armén, samtidigt som den har mycket kompetenta motståndare som är tungt beväpnade. Det skulle bli blodbad och folkmord och efterföljande rättegångar för folkmord.
Således, helt klart bäst om armén helt ger upp. Sedan får man börja förhandlingar om federalism.
Jag tror det kan ses som omöjligt att armén skulle skjuta civila. Vad de skulel göra är att säkra militära anläggningar och möjligen sätta upp vägspärrar, detta skulle Kiev utnyttja och skicka in bussar med folk som skulle utkämpa stadskamper med lokalbefolkningen. Armén skulle troligen i det läget vända sig till Kiev för order som skulle vara tysta och armén svarar med att återställa den civila ordningen vilket skulle vara det samma som uppror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Machell
Nu betyder iof 6st stridsfordon inte att dem har tappat kontrollen över hela armén men jag förstår vad du menar och jag håller till viss del med dig, men jag är inte säker på att de olika delarna i Ukraina kommer att nöja sig med en lösning som är baserar på federalism utan är nog mer för ett helt självstyre.
Fast å andra sidan vad vet jag, jag är ju trots allt bara en FB spekulerande lekman

Rapporterna går isär men det talas om att runt 90% av armén desserterat och att många av dessa bytt sida, i praktiken har de ställt sig på samma sida som sina grannar.
"Presidenten" har igår bett FN om hjälp med situationen vilket talar ett tydligt språk, antagligen lyder inte armén eller så finns den inte kvar när order kommer. Hur
"presidenten" tänker hantera läget är svårt att se framför sig då det inte kommer att ges något klartecken för en FN trupp enligt hans idé av säkerhetsrådet, det enda Kiev har kvar är då att öppna
armén för utlänningar. Hur Ukrainarna i armén reagerar på att det helt plötsligt står ett gäng utlänningar utanför grinden kan du nog själv gissa dig till.
Det finns om fattande material och utrustning i händerna på figurerna i öst Ukraina, det har tom gått sålångt att reservister
(?) bevakar depåer och anläggningar för att de inte skall plundras, du har länk till dessa i tråden. Läget är kritiskt för Kiev då de mer eller mindre måste skicka in någon form av stridsförband i öst. Gör de inte detta kommer de tvingas att utesluta öst Ukraina från kommande
"presidentval" och det är mer eller mindre det samma som att förklara dem som fritt gods, dvs öst Ukraina
skapas den sekund Kiev antyder att de inte är en del av Ukraina.