2014-04-16, 00:10
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
"Den fria världen" ?

Lucas49 lever i en fantasivärld. Här är en länk till inspirerande musikvideo på temat Top Gun från 1986 (då vanföreställningen om "Den Fria Världen" var som starkast) som kommer hjälpa Lucas49 att drömma om att dricka coca-cola, äta hamburgare och försvara "Den Fria Världen" från diverse "bad guys" inklusive "diktatorn Putler":

http://www.youtube.com/watch?v=vwBbrngafl0
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2014-04-16 kl. 00:15.
2014-04-16, 00:15
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Verkar mer som du inte är helt svensk, desinformatÖr heter det på svenska.

Sant, 25% finne.
Är det så svårt att hålla sig till ämnet för diskussionen istället för att komma med nesliga personangrepp på Kamrat Felix Dzerzhinsky, ett bålverk i egen person för den anti-fascistiska kampen?
2014-04-16, 00:15
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
"korrespondenterna" har rest runt i Ukraina. Väldigt intressant och bra!
http://www.svt.se/korrespondenterna/se-program/

Kan rekommenderas starkt.

Tack, det var intressant!
2014-04-16, 00:16
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Verkar mer som du inte är helt svensk, desinformatÖr heter det på svenska. Vi vet alla att du uppviglar till folkmord, såna som din förebild Dzerzhinsky utförde på kvinnor, barn och meningsmotståndare. Han var så sjuk att han aldrig fick någon staty ens i Sovjetunionen.
Håller med dig i allt, förutom det faktum att till och med Feliks Dzersinskij fick en staty (såklart!). Den revs ned av medborgarna i samband med frigörelsen från kommunismen 1991.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ingen-jarn-felix-i-moskva_78682.svd
2014-04-16, 00:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Hur vet du det?? Min kusins son "kör" en Mig-23, han utbildar sig till stridpilot i Ukraina, lätt att använda i krig om det behövs.

Nej, för Ukraina har inga. Man ärvde en massa olika typer av plan från Sovjetunionen men man har skrotat ut det mesta och bara behållit de modernaste. Därför inga Mig-23.

Det är bara länder som Sudan och Angola mm som har dessa plan kvar i drift.

Som skolflygplan använder Ukraina det tjeckiska L-39.
2014-04-16, 00:20
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja civiliserat, att bara trycka till dom som ockuperat byggnader och inte demonstranter eller rysktalande vilket är en stor risk att dom gör, militär är ett trubbigt instrument. Krim förlorade dom för att dom inte hade militären med sig och var/är för svag med det var väl bra att det inte blev allt för mycket blod och elände trots den förlusten. Många i Kiev blev ju jäkligt arga över det. Ja, Svoboda har aggressiva planer.

Och det har inte Putin mannen som samlat ihop sina spetsnaz utanför Ukrainas gränser?
2014-04-16, 00:21
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Som amerikansk desinformator kanske du inte förstår det svenska språket särskilt väl?

Jag rekommenderar ingenting utan konstarera dels att (1) Putin inte följer kamrat Stalin i fotspåren och (2) det skulle förvisso vara adekvat.

Men vad som är adekvat är ju tyvärr inte vad som kan rekommenderas.

kamrat Stalin? Vem faen är du?
2014-04-16, 00:22
Medlem
Madagascars avatar
Jag har i stort varit out of the loop idag. Jag har nu försökt läsa på.

Kiev har idag med militär rört sig in i de östra oblasterna, rest några vägspärrar och ev återtagit flygplatsen i Kramatorsk. Men de har egentligen inte gått fram särskilt hårt. Man kan se dagens insats som ett test för Kiev att se hur Putin (och väst? reagerar samt kontrollera lojaliterna hos sina egna styrkor. Någon som ser det på ett ett annat sätt?

Eftersom det var militära styrkor i rörelse idag - har det Ukrainska säkerhetsrådet nu utfärdat undantagstillstånd?
2014-04-16, 00:23
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Och det har inte Putin mannen som samlat ihop sina spetsnaz utanför Ukrainas gränser?

Med tanke på vad som händer i Ukraina så vore det konstigt om de inte hade militär längst landets gränser.
2014-04-16, 00:28
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Med tanke på vad som händer i Ukraina så vore det konstigt om de inte hade militär längst landets gränser.

Vad kom först militärer utanför Ukrainas gränser eller "hemliga" ryska spetsnaz på Krim och innanför Ukrainas gränser?
2014-04-16, 00:31
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har i stort varit out of the loop idag. Jag har nu försökt läsa på.

Kiev har idag med militär rört sig in i de östra oblasterna, rest några vägspärrar och ev återtagit flygplatsen i Kramatorsk. Men de har egentligen inte gått fram särskilt hårt. Man kan se dagens insats som ett test för Kiev att se hur Putin (och väst? reagerar samt kontrollera lojaliterna hos sina egna styrkor. Någon som ser det på ett ett annat sätt?

Eftersom det var militära styrkor i rörelse idag - har det Ukrainska säkerhetsrådet nu utfärdat undantagstillstånd?

Det har gett tillstånd för en militär insats. Det har inte talats om Martial Law.

Flygplatsen har tagits tillbaka, men det var tumult och en general fick fiskarna varma av en uppretad folkmassa som enligt The Guardian uppgick till hundratals:

"The general commanding the operation, Vasily Krutov, told angry locals outside the airfield gates that his troops needed to open fire because armed men had opposed them. But locals said the troops had fired on men armed only with clubs. The Guardian saw a man in the crowd with a wound on his side that he said was from a bullet graze.

Krutov was nearly dragged off by furious citizens after he came out to speak to hundreds of locals who had gathered. After he said troops were there conducting an "anti-terrorist" operation, people shouted, "What terrorists?!"
http://www.theguardian.com/world/2014/apr/15/ukraine-military-forces-russia-live-blog
2014-04-16, 00:44
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Känner inte att mina frågor besvarats så försöker en gång till.
Det påstås bl.a. att dessa demonstrationer i östra Ukraina är enbart en liten grupp och jämfört med Maidan-rörelsen, även i de nu gällande städerna, är de meningslöst små.
Hur väl stämmer det?
Och hur relevanta är dessa länkar till hur opinionen i öst ser ut?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/UkraineNativeLanguagesCensus2001detailed-en.png

http://en.wikipedia.org/wiki/File:%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D 1%83%D1%80_2010_%D0%BF%D0%BE_%D0%BE%D0%BA%D1%80%D1 %83%D0%B3%D0%B0%D1%85-en.png

http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/12/09/this-one-map-helps-explain-ukraines-protests/

Situationen är lite komplex, då den inte bygger på etniska eller språkliga grunder. Detta kan givetvis komma att ändras om konflikten övergår i en blodig fas.

Beträffande etnicitet, ja det bor mycket ryssar i de syd-östliga delarna. Din karta från Washington Post representerar rätt bra de områden som befolkas av stor mängd ryssar.

Beträffande språket. Alla de kartor som man ser på språkfrågan ger inte en riktigt representativ bild av hur det förhåller sig de facto. Jag skulle nog säga att majoriteten av människorna i Ukraina de facto använder sig av ryska till vardags. De undersökningar du ser på språket är mest hur folk definierar sitt första språk. Exempelvis blir denna identifikation ukrainska i Kiev, eftersom det bor mest ukrainare, som ser ukrainska som sitt modersmål. Detta trots att majoriteten där de facto talar ryska till vardags.

Vad gäller konflikten så handlar konflikten i själva verket om den underliggande mentaliteten och identifikationen. Det är mycket komplext, men kan sammanfattas som Europa/Västvärlden/Frihet, eller Sovjet/Moder Ryssland/Imperium?

Det finns en korrelation mellan att ha ukrainsk identitet och vara pro-europeisk. Likväl finns det en korrelation mellan sovjetisk identitet och att vara pro-rysk. Just därför beskrivs konflikten felaktigt som västra Ukraina mot östra Ukraina. Jag skulle därför snarare säga att det är identiteten/mentaliteten som är avgörande. Den här identiteten/mentaliteten bygger mycket på historiska faktorer och påverkas i högsta grad av informationsflödet. Många etniska ukrainare i de östra delarna känner inte till sin egen historia, för de växt upp med de sovjetiska propagandan, och nu tar en del av massiv rysk propaganda. Detta har givetvis föranlett till en mycket stark rysk identifikation (detta även bland etniska ukrainare). Likväl finns det många etniska rysktalande ryssar som stödjer ett självständigt Ukraina och ett närmande till Europa (eftersom de tillhör ukrainska mentala sfären). Men givetvis kan man dock säga att etniska ryssar i något avseende är mer mottagliga för den ryska propagandan och ryska identifikationen (och motsätter sig därmed EU). Man ska dock inte ta denna generalisering för långt då jag personligen känner rysktalande ryssar på Krim som varit för Majdan och mot Ryssland.

Vet inte om jag förklarar mig på ett begripligt sätt. Konflikten är mycket mer komplex och invecklad. Men kontentan är iaf att det inte handlar så mycket om etnicitet eller språk, utan mer om identifikation, mentalitet, värderingar. Dessa faktorer beror i högsta grad på den historia man har uppfostrats med och det informationsflödet man tar en del av, även om etnicitet givetvis påverkar historiesynen och informationsvalet.

Säg gärna till om du vill att jag ska utveckla något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in