Citat:
Ursprungligen postat av
antiantiliberal
Situationen är lite komplex, då den inte bygger på etniska eller språkliga grunder. Detta kan givetvis komma att ändras om konflikten övergår i en blodig fas.
Beträffande etnicitet, ja det bor mycket ryssar i de syd-östliga delarna. Din karta från Washington Post representerar rätt bra de områden som befolkas av stor mängd ryssar.
Beträffande språket. Alla de kartor som man ser på språkfrågan ger inte en riktigt representativ bild av hur det förhåller sig de facto. Jag skulle nog säga att majoriteten av människorna i Ukraina de facto använder sig av ryska till vardags. De undersökningar du ser på språket är mest hur folk definierar sitt första språk. Exempelvis blir denna identifikation ukrainska i Kiev, eftersom det bor mest ukrainare, som ser ukrainska som sitt modersmål. Detta trots att majoriteten där de facto talar ryska till vardags.
Vad gäller konflikten så handlar konflikten i själva verket om den underliggande mentaliteten och identifikationen. Det är mycket komplext, men kan sammanfattas som Europa/Västvärlden/Frihet, eller Sovjet/Moder Ryssland/Imperium?
Det finns en korrelation mellan att ha ukrainsk identitet och vara pro-europeisk. Likväl finns det en korrelation mellan sovjetisk identitet och att vara pro-rysk. Just därför beskrivs konflikten felaktigt som västra Ukraina mot östra Ukraina. Jag skulle därför snarare säga att det är identiteten/mentaliteten som är avgörande. Den här identiteten/mentaliteten bygger mycket på historiska faktorer och påverkas i högsta grad av informationsflödet. Många etniska ukrainare i de östra delarna känner inte till sin egen historia, för de växt upp med de sovjetiska propagandan, och nu tar en del av massiv rysk propaganda. Detta har givetvis föranlett till en mycket stark rysk identifikation (detta även bland etniska ukrainare). Likväl finns det många etniska rysktalande ryssar som stödjer ett självständigt Ukraina och ett närmande till Europa (eftersom de tillhör ukrainska mentala sfären). Men givetvis kan man dock säga att etniska ryssar i något avseende är mer mottagliga för den ryska propagandan och ryska identifikationen (och motsätter sig därmed EU). Man ska dock inte ta denna generalisering för långt då jag personligen känner rysktalande ryssar på Krim som varit för Majdan och mot Ryssland.
Vet inte om jag förklarar mig på ett begripligt sätt. Konflikten är mycket mer komplex och invecklad. Men kontentan är iaf att det inte handlar så mycket om etnicitet eller språk, utan mer om identifikation, mentalitet, värderingar. Dessa faktorer beror i högsta grad på den historia man har uppfostrats med och det informationsflödet man tar en del av, även om etnicitet givetvis påverkar historiesynen och informationsvalet.
Säg gärna till om du vill att jag ska utveckla något.