2014-04-16, 08:07
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Hur vet du det?? Min kusins son "kör" en Mig-23, han utbildar sig till stridpilot i Ukraina, lätt att använda i krig om det behövs.

Då ljuger din kusins son om sitt yrke, Mig-23 är inte i tjänst i Ukraina
2014-04-16, 08:28
Medlem
Minns ni dem 2 soldater i videon några sidor tillbaka vars lastbilar med ammunition tillfångatogs?

Här är dem på förhör: https://www.youtube.com/watch?v=qZrxzMCTmi8 . Gisslansituation?
2014-04-16, 08:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Enligt Svenska Dagbladet, av alla tidningar, så är 'slaget om Ukraina' en 'klasskamp'.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/alltmer-oroligt-i-ostra-ukraina_3461412.svd?sidan=19
Striden delvis en klasskamp

"Det är egentligen inte modersmålet som avgör huruvida en person ser sig som ryss eller ukrainare. Det handlar om mycket mer djupgående saker som bakgrund, klass och identitet. Det gäller både i Ukraina som helhet och inom östra Ukraina specifikt. Ord som prorysk och prokukrainsk är ofta missvisande eftersom många ukrainare inte ser denna dikotomi."

Svd har dock glömt att tala om vilka dessa klasser är. Så nu frågar jag de kunniga på Flashback vilka samhällsklasserna är som bedriver slaget om Ukraina, vad de slåss om och vilken 'dikotomi' de har förmågan att se?

Murvlars bedömning ger jag inte mycket för. Viktigast för dom är att skriva något tillspetsat d.v.s. som ökar läsarnas nyfikenhet och på lång sikt främjar försäljningen.

Fullständigt klart att de som går på universitetet inte gärna spiller till på att stå på barrikaderna inte heller de som har ett bra jobb att gå till. Välutbildade har alltid sett sig som mer internationella, de vet att de har konkurrenskraft. Att de de som tar jobben när det är ont om dem. Det är ingen storsint nationalistisk tänkande, bara själviskt.

Därmed faller det naturligt att det är unga arbetslösa som står för upproret mot regimen i Kiev. De har tid de har mest att vinna på en förändring.

Det var lika dant på Majdan fast då var det ukrainska unga och arbetslösa som hade tid att bygga barrikaderna där.
Det är de etniska skiljelinjen som gäller inte någon påhittad klasskamp. Svd har skrivit mycket underlig senaste tiden. Men jag ser det som enskilda unga blonda journalister som Josefin, Petra, Stina och Lena eller vad fan de kan heta. Deras brist på erfarenhet och klarsyn.
2014-04-16, 09:37
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ukrainarna i Luhansk (östra Ukraina) höll en demonstration utanför polishuset idag.

Kraven var att polisen skulle vidta adekvata åtgärder mot de ryska provokatörerna.

Demonstranterna har bildat nationalgarde och erbjöd sig att hjälpa polisen i kampen mot de beväpnade terroristerna. Ledaren för nationalgardet sa att de inte accepterar försök att splittra Ukraina och att det springer runt beväpnade grupper som terroriserar lokalbefolkningen. Därför kommer de nu att ta upp en kamp mot dessa, vare sig polisen är på deras sida eller inte.
Som allt annat som händer bör väl denna demonstration också vara filmad och upplagd på youtube. Finns det någon länk så vi kan se? Filmerna säger ofta så mycket mer än skriven propaganda.
2014-04-16, 09:41
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Ryssland sätter upp listor på "Folkets fiender" på stationen i Simferopol.

http://euromaidanpr.com/2014/04/15/r...pol/#more-7126
Citat:
Det där var en riktigt deprimerande syn som för tankarna till Nordkorea, Sovjetunionen eller övriga efterblivna stater. “Agents of Western Influence” med en bild på Uncle Sam. Detta är man alltså om man är en demokratisk oppositionspolitiker.

Vilken billig och gammal propaganda. Lider verkligen med folket där. Kan inte vara kul att vara en modern, välutbildad och civiliserad människa och behöva se sånt skit.

Alltså skämtar ni eller? Den där bilden är uppenbart photoshoppad

Dessutom kommer bilden från euromaidanpr.com, som igår la upp bilder från bl a. syrien-kriget och påstod att det var i Ukraina etc. Dem där nazisterna är seriöst riktigt osmidiga och helt jävla sämst på PR/propaganda
Senast redigerad av flygandemalvakt 2014-04-16 kl. 09:43.
2014-04-16, 09:42
Medlem
Xeliouss avatar
Annekteringen kan ha påbörjats. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18729887.ab
Ryska pansarvagnar? Kan vara ett smart knep av ukrainska armén att köra med samma fula trick som ryssarna, vore smart.
2014-04-16, 09:49
Medlem
Stahlhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Annekteringen kan ha påbörjats. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18729887.ab
Ryska pansarvagnar? Kan vara ett smart knep av ukrainska armén att köra med samma fula trick som ryssarna, vore smart.

Ser ut som gamla erövrade Ukrainska grejer som de antagligen fick tag på i Krim.
2014-04-16, 10:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Enligt Svenska Dagbladet, av alla tidningar, så är 'slaget om Ukraina' en 'klasskamp'.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/alltmer-oroligt-i-ostra-ukraina_3461412.svd?sidan=19
Striden delvis en klasskamp

"Det är egentligen inte modersmålet som avgör huruvida en person ser sig som ryss eller ukrainare. Det handlar om mycket mer djupgående saker som bakgrund, klass och identitet. Det gäller både i Ukraina som helhet och inom östra Ukraina specifikt. Ord som prorysk och prokukrainsk är ofta missvisande eftersom många ukrainare inte ser denna dikotomi."

Svd har dock glömt att tala om vilka dessa klasser är. Så nu frågar jag de kunniga på Flashback vilka samhällsklasserna är som bedriver slaget om Ukraina, vad de slåss om och vilken 'dikotomi' de har förmågan att se?
fridaynightout har kort och kärnfullt beskrivit vilka som är på ena och andra sida.
Citat:
Ja, man märker tydligt skillnaden på intelligensnivån hos de olika grupperna där och vilka som står för vad.

Civiliserade människor på ena sidan, socialt utsatta på andra sidan. Även om "skenet kan bedra", så tycker jag att dessa två beskrivningar i de allra flesta fall träffar rätt bra. Bara av synen på människorna kan man i de flesta fall på förhand avgöra vilken grupp i konflikten de tillhör.
Min fetmarkering.
2014-04-16, 10:01
Medlem
Xeliouss avatar
"Samtidigt uppger den ukrainiska säkerhetstjänsten att ryska elitsoldater nu strömmar in över gränsen."

Putins horder på väg. http://www.di.se/artiklar/2014/4/16/putin-varnar-for-inbordeskrig-i-ukraina/
Subversiva trupper med blodslust. Stackars ukrainare.
2014-04-16, 10:02
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Murvlars bedömning ger jag inte mycket för. Viktigast för dom är att skriva något tillspetsat d.v.s. som ökar läsarnas nyfikenhet och på lång sikt främjar försäljningen.

Fullständigt klart att de som går på universitetet inte gärna spiller till på att stå på barrikaderna inte heller de som har ett bra jobb att gå till. Välutbildade har alltid sett sig som mer internationella, de vet att de har konkurrenskraft. Att de de som tar jobben när det är ont om dem. Det är ingen storsint nationalistisk tänkande, bara själviskt.

Därmed faller det naturligt att det är unga arbetslösa som står för upproret mot regimen i Kiev. De har tid de har mest att vinna på en förändring.

Det var lika dant på Majdan fast då var det ukrainska unga och arbetslösa som hade tid att bygga barrikaderna där.
Det är de etniska skiljelinjen som gäller inte någon påhittad klasskamp. Svd har skrivit mycket underlig senaste tiden. Men jag ser det som enskilda unga blonda journalister som Josefin, Petra, Stina och Lena eller vad fan de kan heta. Deras brist på erfarenhet och klarsyn.

Men nej, det var inte "lika dant" på Majdan, snacka inte om saker du inte har koll på. Det fanns olika sorts människor på Majdan, men överlag var det Ukrainas intellektuellt och kulturellt mest framstående människor. Jag skulle nog säga att majoriteten av människorna på Majdan hade högre utbildning. Andelen som kunde engelska var mycket större på Majdan än snittet för Ukraina. Det var ett väldigt bestämt folk med klara idéer och mål om Ukraina och dess framtid. Om det är en sådan generation människor som får styra landet, så är jag inte dugg orolig för dess utveckling.

Vad gäller de pro-ryska demonstranterna så verkar dock majoriteten vara socialt utsatta och sovjetnostalgiker. Jag vill inte vara fördomsfull, men det är i princip det enda man ser på alla filmer och videos. Talade dessutom med min bekant i Donetsk för några dagar sen. Han sa att även om många där inte förstår idén om Majdan p.g.a. att folket är så hjärntvättade med rysk propaganda, så betyder det inte att de är för Ryssland. Den klara majoriteten är emot någon sorts förening med Ryssland, och de pro-ryska demonstranterna är enligt honom "några få idioter som förstör för alla andra". På frågan vilka det är som demonstrerar för Ryssland så sa han att det är riktiga WT-människor och att konflikten inte handlar så mycket om Ukraina/Ryssland som om civilisation och intelligens mot sovjetiska WT-slavar.
2014-04-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhelm
Ser ut som gamla erövrade Ukrainska grejer som de antagligen fick tag på i Krim.

Ser ut som en gammal rysk BMD-1, så vitt jag vet används dem fortfarande som luftlandsättningsfordon i ryssarnas arme.

Edit: syftar till den som är på bild 4/4 på aftonbladet.
2014-04-16, 10:07
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Verkar som att befrielserörelsen i Östukraina har fått truppförstärkning i form av en del motordrivna fordon vilket är ett gott tecken då det minskar risken för folkmord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in