Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Enligt Svenska Dagbladet, av alla tidningar, så är 'slaget om Ukraina' en 'klasskamp'.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/alltmer-oroligt-i-ostra-ukraina_3461412.svd?sidan=19
Striden delvis en klasskamp
"Det är egentligen inte modersmålet som avgör huruvida en person ser sig som ryss eller ukrainare. Det handlar om mycket mer djupgående saker som bakgrund, klass och identitet. Det gäller både i Ukraina som helhet och inom östra Ukraina specifikt. Ord som prorysk och prokukrainsk är ofta missvisande eftersom många ukrainare inte ser denna dikotomi."
Svd har dock glömt att tala om vilka dessa klasser är. Så nu frågar jag de kunniga på Flashback vilka samhällsklasserna är som bedriver slaget om Ukraina, vad de slåss om och vilken 'dikotomi' de har förmågan att se?
Murvlars bedömning ger jag inte mycket för. Viktigast för dom är att skriva något tillspetsat d.v.s. som ökar läsarnas nyfikenhet och på lång sikt främjar försäljningen.
Fullständigt klart att de som går på universitetet inte gärna spiller till på att stå på barrikaderna inte heller de som har ett bra jobb att gå till. Välutbildade har alltid sett sig som mer internationella, de vet att de har konkurrenskraft. Att de de som tar jobben när det är ont om dem. Det är ingen storsint nationalistisk tänkande, bara själviskt.
Därmed faller det naturligt att det är unga arbetslösa som står för upproret mot regimen i Kiev. De har tid de har mest att vinna på en förändring.
Det var lika dant på Majdan fast då var det ukrainska unga och arbetslösa som hade tid att bygga barrikaderna där.
Det är de etniska skiljelinjen som gäller inte någon påhittad klasskamp. Svd har skrivit mycket underlig senaste tiden. Men jag ser det som enskilda unga blonda journalister som Josefin, Petra, Stina och Lena eller vad fan de kan heta. Deras brist på erfarenhet och klarsyn.