2014-04-16, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mattan är impregnerad för att inte suga upp vätska. Har stått någonstans.

Det är inte förekomst av blod på mattan som vittnar om större mängd än näsblod/besudlad väska.
Citera
2014-04-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det är inte förekomst av blod på mattan som vittnar om större mängd än näsblod/besudlad väska.

Du tänker blodet på listen till bagageluckan? Men det var väl just mattbiten som SKL undersökte?
Citera
2014-04-16, 00:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Så själva blod uppkomsten skulle då inte vara en ytterst viktig del för rätten? Tvivlar jag på

Den tyngsta bevisning, som finns mot Kristoffer Johansson, är förekomsten av Vatchareeya Bangsuans blod på mattan i bagageutrymmet till hans bil, den än mer rikliga förekomsten av hennes blod på listen till bagageluckan, hennes blod på i bilen anträffade handskar och plastpåse samt på den tejprulle, som hittades på toalettskåpet i hans lägenhet. Det bör först tillfogas att tingsrätten bedömer analysresultaten som tillförlitliga.

Det ter sig naturligt att en gärningsman försöker så gott det går undanröja spår från brottet. Här har dock lämnats kvar rikligt med synligt blod på listen till bagageluckan, blod på handskar och på en plastpåse i bagageutrymmet samt blod på en tejprulle, som fanns på ett toalettskåp i lägenheten. Blodet i bagageutrymmet var inte synligt för blotta ögat.
B 1300-13

Kriminalteknikern
Blodet hade inte strukits ut. Den största blodmängden var den, som var på listen. Det var för lite blod på matten för att kroppen skulle ha varit oskyddad. Förmodligen har kroppen varit skyddad men att det läckt. Om man har en person, som blöder näsblod, så är detta jämförelsevis väldigt mycket blod men om det kommer från en person, som förlorat ben och händer så är det inte mycket.
Citera
2014-04-16, 00:49
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det där ser ju ut som min teori i tråden så det måste ju vara rätt. Man vet ju precis vilka som åkt med i bilen. Det behöver ju inte gjorts med avsikt utan kan vara en slump att blod hamnat på någons väska vid t.ex sökningar eller krigsspel.

Ja, det jag undrar lite, hur har man ex. uteslutit din teori utan att veta uppkomst och mängd med så mycket rörelse i bil och så ovanligt lite spår i och runt interiörer? (Antagligen garderar man sig och utreder mer såsom medresenärers bagage osv. men det är ju redan försent?)

Så, Hur värderas detta i rätten nu i efterhand?

När jag ändå har dig på tråden så såg jag fö. För ett tid sedan ditt inlägg om ett annat tragiskt mordfall du lyfte här i tråden ang. Hundsök i det förundersökningsprotokollet och noterade även samma sak som du där. (Såg att ingen svarade på det så tyckte lite synd om dig faktiskt, var ju väldigt bra noterat .)
Senast redigerad av Imthisnice 2014-04-16 kl. 01:09.
Citera
2014-04-16, 00:53
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Den tyngsta bevisning, som finns mot Kristoffer Johansson, är förekomsten av Vatchareeya Bangsuans blod på mattan i bagageutrymmet till hans bil, den än mer rikliga förekomsten av hennes blod på listen till bagageluckan, hennes blod på i bilen anträffade handskar och plastpåse samt på den tejprulle, som hittades på toalettskåpet i hans lägenhet. Det bör först tillfogas att tingsrätten bedömer analysresultaten som tillförlitliga.

Det ter sig naturligt att en gärningsman försöker så gott det går undanröja spår från brottet. Här har dock lämnats kvar rikligt med synligt blod på listen till bagageluckan, blod på handskar och på en plastpåse i bagageutrymmet samt blod på en tejprulle, som fanns på ett toalettskåp i lägenheten. Blodet i bagageutrymmet var inte synligt för blotta ögat.
B 1300-13

Kriminalteknikern
Blodet hade inte strukits ut. Den största blodmängden var den, som var på listen. Det var för lite blod på matten för att kroppen skulle ha varit oskyddad. Förmodligen har kroppen varit skyddad men att det läckt. Om man har en person, som blöder näsblod, så är detta jämförelsevis väldigt mycket blod men om det kommer från en person, som förlorat ben och händer så är det inte mycket.

Jo, vi vet att det finns blod i bagaget.
Det är analyserat och klart.

"Förmodligen har" inbegriper väl ingen tyngd?
Citera
2014-04-16, 00:55
Medlem
Citat:
[i]
Kriminalteknikern

har inte sett/tänkt på detta faktum att det mesta av blodet är på listen. ni har väl förmodligen diskuterat detta, men kan ni komma på en anledning att en inpackad kropp skulle läcka MEST på listen, men inte lika mycket inne i luckan där den legat avsevärt mycket längre tid än den vilat mot listen?
att den legat på något? annars är ju planteringen mest logisk, där mest av blodet hamnat just där någon försökt få in det.
Citera
2014-04-16, 00:56
Medlem
Citat:
[i]
Kriminalteknikern

Åklagarna försökte få kriminalteknikern att ange mängden blod ... utan att lyckas. Mer än näsblod ... mindre än 1 dl. Blev svaret. Hur många ml blöder man näsblod normalt?
Citera
2014-04-16, 00:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vill minnas att ett anteckningsblock nämns av VB:s mor så det är mycket möjligt att hon hade ett sånt. Jag tror att det finns saker i terrängen som kan kasta ljus över det här brottet och vill ge din en eloge för att du tar dig tid att leta.

KJ sagde ochså i förhör att VB hadde en anteckningsblock med sig.
Citera
2014-04-16, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagarna försökte få kriminalteknikern att ange mängden blod ... utan att lyckas. Mer än näsblod ... mindre än 1 dl. Blev svaret. Hur många ml blöder man näsblod normalt?

Vad är "normal mängd näsblod"? Men om man blöder ordentligt, så det rinner/forsar bör man nog stå över listen för att få den mängden. I ett papper, ett klädesplagg/väska eller textilmaterial så krävs först mättnad, och det blir en hel del innan det rinner/droppar.
Citera
2014-04-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ja exakt! Är ju lite sånt smått och gott man saknar i fup för att få helheten, rätten ser ju inte heller slasken.
Eftersom du uppenbarligen kastat dig in i tråden i elfte timmen och utan koll bör jag kanske upplysa om att i domstolen tillämpas omedelbarhetsprincipen så rätten ser inte slasken, eftersom den per definition inte har med målet att göra, men inte heller FUP. Domstolen skall döma utifrån vad som presenteras vid rättegången, såväl muntlig som skriftlig bevisning, men skall inte och får inte läsa FUP i övrigt och får definitivt inte grunda domen på sådant som står i FUP men som inte presenterats vid rättegången.
Citera
2014-04-16, 01:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, det jag undrar lite, hur har man ex. Har uteslutit din teori utan att veta uppkomst och mängd med så mycket rörelse i bil och så ovanligt lite spår i och runt interiörer? (Antagligen garderar man sig och utreder mer såsom medresenärers bagage osv. men det är ju redan försent?)

Så, Hur värderas detta i rätten nu i efterhand?

När jag ändå har dig på tråden så såg jag fö. För ett tid sedan ditt inlägg om ett annat tragiskt mordfall du lyfte här i tråden ang. Hundsök i det förundersökningsprotokollet och noterade även samma sak som du där. (Såg att ingen svarade på det så tyckte lite synd om dig faktiskt, var ju bra noterat .)

Fallet Gabriel. Nu var det lite annorlunda scenario. Det fanns inga blodfynd. Tre hundar användes. Två likluktare varav en var Uno och en som tar allt. Ingen av hundarna markerade.
Föraren av allroundhunden lyfte på en matta i bagaget och då markerade den hunden. Nu vet man ju inte om den markerade på liklukt, blod eller sperma.

Det var nog ett dåligt exempel så skrev det mest för att få ett bokmärke i tråden.
Citera
2014-04-16, 01:19
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Eftersom du uppenbarligen kastat dig in i tråden i elfte timmen och utan koll bör jag kanske upplysa om att i domstolen tillämpas omedelbarhetsprincipen så rätten ser inte slasken, eftersom den per definition inte har med målet att göra, men inte heller FUP. Domstolen skall döma utifrån vad som presenteras vid rättegången, såväl muntlig som skriftlig bevisning, men skall inte och får inte läsa FUP i övrigt och får definitivt inte grunda domen på sådant som står i FUP men som inte presenterats vid rättegången.

Tackar för upplysningen i elfte timmen.
Eller jag väljer att kalla det en påminnelse. Minnet svek inte bara i Boden

...men kan du gärna välja att svara på någon annan av mina mycket viktigare frågor några sidor bakåt istället? Vore tacksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in