Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 04:29
  #493
Medlem
smurfehs avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2014-04-07, 10:33
  #494
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkickling
Jag har en Macbook Air som jag fått av min skola, är väldigt nöjd med den och använder den även till att redigera bilder i photoshop och spela lite simplare spel (minecraft). Det enda problemet är att datorn har relativt lite lagringsutrymme (120gb), så om du laddar ned mycket program och har en massa foton på datorn så kan den fyllas på nåt år kanske. Jag tror att man kan be apple om extra utrymme, men vet inte hur mycket dyrare det är. Själv använder jag en extern hårddisk för att lagra alla mina bilder på, som jag kopplar in i datorn när jag vill använda den.
Kostar 2000 kronor extra på deras hemsida. Priset är knappast värt dubbleringen av utrymme om du frågar mig.
Citera
2014-04-09, 21:11
  #495
Medlem
DAL1s avatar
Inom kort flyttar jag till USA för studier. Dock brukar skolans postcentral ta några veckor på sig i början och jag behöver datorn direkt när jag landar i princip. Jag har en god vän som kan ställa upp med sin adress för leverans. Behöver jag något mer för att kunna beställa en dator med svenskt tangentbord i USA?

Tacksam för svar, har varken tid eller möjlighet att läsa igenom alla sidor.
Citera
2014-04-11, 22:21
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAL1
Inom kort flyttar jag till USA för studier. Dock brukar skolans postcentral ta några veckor på sig i början och jag behöver datorn direkt när jag landar i princip. Jag har en god vän som kan ställa upp med sin adress för leverans. Behöver jag något mer för att kunna beställa en dator med svenskt tangentbord i USA?

Tacksam för svar, har varken tid eller möjlighet att läsa igenom alla sidor.

Inte helt säker på detta, men det kan vara så att man måste betala med ett amerikanskt bankkort. Men det borde ju vara enkelt att föra över pengarna till din vän om så är fallet.
Citera
2014-04-16, 00:22
  #497
Medlem
Ska handla en MacBook och slår på Pricerunner och ser att olika priser dyker upp.

Mediamarkt säljer den för 10990

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

medan netonnet och siba säljer den för under 9000 kr

http://www.netonnet.se/art/dator/app...3/190209.7300/

http://www.siba.se/product/14093591/...gn=pricerunner
Citera
2014-04-16, 22:03
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Ska handla en MacBook och slår på Pricerunner och ser att olika priser dyker upp.

Mediamarkt säljer den för 10990

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

medan netonnet och siba säljer den för under 9000 kr

http://www.netonnet.se/art/dator/app...3/190209.7300/

http://www.siba.se/product/14093591/...gn=pricerunner

Den på media markt har 256gb hårddisk, de andra 128gb. Om det nu är värt ca 2000kr...
Citera
2014-04-22, 10:09
  #499
Medlem
BaronEriks avatar
Är det bra ljud på en Macbook Pro 13'?
Har ett par DT770 Pro som nog skulle komma till bra användning isf.
Citera
2014-04-24, 14:02
  #500
Medlem
Scraps avatar
Jag är sugen på en Macbook Pro 13 tum med retinaskärm. Den ska egentligen först börja användas till hösten då jag flyttar hemifrån. Saken är den att det kanske är bättre att vänta på nästa version som släpps, troligtvis oktober/november. Det är ingen panik och jag överlever lätt utan dator i tre månader från det att jag flyttar ut.
Vad skulle ni ha gjort, är det värt att vänta på den nya?
Citera
2014-05-14, 16:14
  #501
Medlem
gandalfvit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Jag är sugen på en Macbook Pro 13 tum med retinaskärm. Den ska egentligen först börja användas till hösten då jag flyttar hemifrån. Saken är den att det kanske är bättre att vänta på nästa version som släpps, troligtvis oktober/november. Det är ingen panik och jag överlever lätt utan dator i tre månader från det att jag flyttar ut.
Vad skulle ni ha gjort, är det värt att vänta på den nya?


Erfarenhetsmässigt kommer priset på nuvarande årsmodell sänkas då den nya kommer ut. Men den nya kommer ha bättre prestanda (hårdvara m.m) Troligtvis bättre grafikkort, vilket är viktigt om du ska använda en Macbook till mer än bara skolarbete. Jag har själv en Macbook Pro 13 tum och en Air 13 tum och på min Air som är den nyaste modellen så har dem bytt ut grafikkortet och processorn.

/Oliver
Citera
2014-06-02, 11:52
  #502
Medlem
Kaitsus avatar
Hur stor skillnad är det på processorhastigheten, t.ex 1,3Ghz, 1,4Ghz och 1,7Ghz. i5 eller i7?
Är i valet och kvalet på vilken Mac jag bör välja, Air eller Pro?
Andra spec som den ska ha är 256 Gb ssd och minst 8 GB ram, dock behövs egentligen inte en dvdspelare så det kanske räcker med en Air?

Fördel med Air är ju något längre batteritid (även fast det knappast märks, 9 mot 12 timmar räcker ju långt oavsett). Fördel med Retinan på Pro är väl bättre upplösning..

Är en PC användare (som nu ska satsa på en Macbook), så vet inte så mycket om skillnaderna och vilken man bör välja.

Det jag kommer använda den till är:

* på jobbet, då jag kommer ha många flikar öppna
* viss design, både i photoshop och på webben
* hemmavid då jag surfar och utför arbete i program som office etc

Kort sammanfattat så blir det troligen inte några större resurskrävande arbeten, men.. skulle så vara fallet så vill jag att den ska klara av detta utan problem.

De jag tittat på är:

AIR CI5 1.4 8GB/256 SSD 13.3
AIR CI7 1.7 8GB/512 SSD 13.3

och

PRO RETINA CI5 2.4 8GB/256 SSD 13.3
PRO RETINA CI7 2.8 16GB/256 SSD 13.3

Vilken av dessa och varför?
Citera
2014-06-03, 10:55
  #503
Medlem
När blev SSD-diskar standard i Macbooks?

Min MBP 13 är från 2010 och jag överväger att byta ut min HDD till SSD. Datorn är långsam.
Dock har jag 4 GB ram, vet inte hur mycket jag tjänar på att dubbla ramen till 8.
Citera
2014-06-08, 00:52
  #504
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Tjena! Har kikat runt lite på macbook pro 13''. Hur stor skillnad är det egentligen på retina-skärmarna och orginal? Är det värt dom extra lapparna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback