2014-04-12, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chuiqitin
Alla som slänger sig med ordet neger i den här diskussionen bidrar till upprätthållandet av rasismen. Men det verkar ju också vara syftet av många.
Frågan är varför? Får ni orgasm? Eller känns det bara tryggt och samtidigt lite skönt politiskt inkorrekt?

Vad ska man kalla en neger för? Afrika går inte, då det finns vita, araber och albinos i Afrika. Hudfärgshandikappad går inte, då det inte säger något om ursprung. Mörkhyad likaså. Solbränd funkar inte.

Har du något bra ord att beskriva en bantuneger av okänt ursprung?

Att kalla någon för vit måste givetvis också stämplas som rasism, då det är motpolen till svart. Västerlänning motpolen till Afrikan. Hur ska vi lösa detta?
Citera
2014-04-15, 22:58
Medlem
Helt insnöade kommentarer. Ordet "neger" har för böveln ansetts vara rasistiskt sedan 70-talet och tidigare än så. Detta kom vi normalhyfsade svenskar på redan innan vi hade någon afrikansk minoritet att tala om. Det har med ordets historia och elementär språklig logik att göra.

Det värsta av allt är att jag inte ens tror att alla som håller på är medvetna rasister. Sätt en gräns för dumheten nu.
Citera
2014-04-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Helt insnöade kommentarer. Ordet "neger" har för böveln ansetts vara rasistiskt sedan 70-talet och tidigare än så. Detta kom vi normalhyfsade svenskar på redan innan vi hade någon afrikansk minoritet att tala om. Det har med ordets historia och elementär språklig logik att göra.

Det värsta av allt är att jag inte ens tror att alla som håller på är medvetna rasister. Sätt en gräns för dumheten nu.

Ordets historiska betydelse, du tänker på kopplingen negro= svart?
Citera
2014-04-15, 23:18
Medlem
Nej jag tänker på att detta sätt att beteckna människor dels är avvikande.Det normala är att använda antingen geografiskt ursprung alternativt ett beskrivande ord från det språk man faktiskt talar.

Dels handlar det om att ordet myntades då svarta afrikaner sågs som en avvikande ras. Att använda främmande ord är normalt när man betecknar raser inte grupper av människor.
Citera
2014-04-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Ja, det stämmer delvis, men kritiken riktades också mot barn som inte ville bli tillsammans med de intervjuade och man antog att det var av rasistiska skäl.
Vad menar du nu. Viktoria Walldin behandlas ju illa och som något äckligt av sina kamrater som barn.

När man lekte kurra gömma med puss som barn var ju reglerna självklara. Vi grabbar tävlade ju med varandra man skulle försöka hitta alla tjejerna. När de hittades skulle de pussas och det på munnen inte på armen. Det gällde alla tjejer inte bara den de man gillade.

Hur kan någon missa att det hon utsattes för var mobbning. Är det så svårt att förstå hennes oro för att de egna barnen skall få uppleva detsamma.
Citera
2014-04-16, 20:32
Medlem
WhaleCores avatar
Citat:
Vad menar du nu. Viktoria Walldin behandlas ju illa och som något äckligt av sina kamrater som barn.

När man lekte kurra gömma med puss som barn var ju reglerna självklara. Vi grabbar tävlade ju med varandra man skulle försöka hitta alla tjejerna. När de hittades skulle de pussas och det på munnen inte på armen. Det gällde alla tjejer inte bara den de man gillade.

Hur kan någon missa att det hon utsattes för var mobbning. Är det så svårt att förstå hennes oro för att de egna barnen skall få uppleva detsamma.
Visst kan hon ha utsatts för mobbning och många av sakerna hon räknade upp var riktigt sviniga. Men på mellanstadiet fick jag ibland inte ens vara med och leka pusskurragömma eller "bugg-kalasen" och ibland blev jag vald sist på fotbollen. Jag tror att det blir en lätt väg för en del svarta som varit utsatta för mobbning att skylla det på rasism istället för något personlighetsdrag, utseende eller liknande. Det hade jag antagligen själv gjort som försvarsmekanism om jag hade den chansen. Barn är elaka mot varandra och letar upp ömma tår och stampar på dem, det är tråkigt men har alltid varit så!

Hade programmet hetat "Jag utsattes för mobbning" hade jag inte haft något emot det.

Att hon dessutom känner sig förolämpad över att killar på datingsiter väljer alla raser som preferenser istället för bara svarta känns jättekonstigt. Hur tänkte hon här? Vad valde hon själv för raser????

Att bli så hung-up on att känna sig diskriminerad tror jag är något negativt för hela samhället och motverkar fördomsfrihet.
Citera
2014-04-16, 21:44
Medlem
Den enklaste förklaringen till mobbningen är ju trots allt rasism eller hur.Varför vi skulle tvivla på henne förstår jag inte. Sedan kan ju barn vara sviniga av andra skäl. Men då får man ju hantera det utifrån det också.

Att välja ras på datingsajter ser jag som minst sagt kufiskt, vad får dig att tro att hon har valt ras.
Men om man nu gör det och flertalet har valt olika raser och samtliga dessa väljer bort svarta ja då bevisar det ju onekligen en hel del om rasism.Det handlar ju om att hon som nu råkar vara en snygg,kultiverad och framgångsrik kvinna på förhand väljs bort utifrån sin hudfärg. inte att killar som gett henne chansen i slutänden inte fallit för just henne. Sedan blev hon knappast förolämpad av att en del, de enda vettiga, valde alla raser. Poängen var alltså att av de som valde bort valde alla bort afrikaner.

Vad är det om inte rasism menar du?
Senast redigerad av severus 2014-04-16 kl. 21:49. Anledning: förtydligade
Citera
2014-04-16, 21:51
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Men om man nu gör det och flertalet har valt olika raser och samtliga dessa väljer bort svarta ja då bevisar det ju onekligen en hel del om rasism.Det handlar ju om att hon som nu råkar vara en snygg,kultiverad och framgångsrik kvinna på förhand väljs bort utifrån sin hudfärg. inte att killar som gett henne chansen i slutänden inte fallit för just henne.
Så... för att jag inte tycker svarta kvinnor rent generellt är attraherande, är jag per definition rasist, menar du? (Jag kan förklara mig djupare, men jag hoppas att jag inte behöver det.)

Ursäkta mig, men vad fan vet du om det?
Är du månne en av de där som målar epitet på saker "bara för att det får dig att kännas bra"? Typ att kinapuffar upprör alla andra, utom kineser och negerbollar är jobbigt för alla, utom negrer som skrattar åt det?

Citera
2014-04-16, 23:55
Medlem
Jam, Jag struntar högaktningsfullt i om du personligen är rasist eller inte. Likaså vilka sexuella preferenser du har så jag undanber mig dina förklaringar. Att du sedan uttrycker dig rasistiskt är en annan sak. Men jag avstår från spekulationer här.

Det som är relevant här är att det var så pass vanligt på datingsiterna. Gissningsvis är det inte vanligt bland 40 åringar att kategoriskt utesluta att gå på date med brunetter eller blondiner eller rödhåriga och så vidare. Enstaka knäppskallar kan så klart ha vilka hang ups som helst. men vanligt är det knappast.

Tydligen var det däremot vanligt att inte kunna visa sig med en mörkhyad tjej. Det säger faktiskt en del.

Hur du kom in på kinapuffar fattar jag inte.
Citera
2014-04-17, 00:12
Medlem
Mike.Andersens avatar
Man kan fråga sig varför dokumentären kallas för raskortet, hur många människoraser finns det egentligen?
Citera
2014-04-17, 08:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Att välja ras på datingsajter ser jag som minst sagt kufiskt, vad får dig att tro att hon har valt ras.
Men om man nu gör det och flertalet har valt olika raser och samtliga dessa väljer bort svarta ja då bevisar det ju onekligen en hel del om rasism.Det handlar ju om att hon som nu råkar vara en snygg,kultiverad och framgångsrik kvinna på förhand väljs bort utifrån sin hudfärg. inte att killar som gett henne chansen i slutänden inte fallit för just henne. Sedan blev hon knappast förolämpad av att en del, de enda vettiga, valde alla raser. Poängen var alltså att av de som valde bort valde alla bort afrikaner.

Varför är du så säker på att det är ett uttryck för rasism? Jag föreställer mig att den som söker en partner på nätet (eller annars) söker hitta någon som han/hon har något gemensamt med och därutöver blir attraherad av. En faktor som betraktas som viktig är liknande bakgrund. I detta kan personer där man befarar språkliga och kulturella hinder väljas bort. Därför markeras människor inom samma folkgrupp som preferens.

Är detta så orimligt?

Vilken profil hade du accepterat? En som inte har några preferenser överhuvudtaget - vare sig vad gäller ålder, utbildning, intressen eller utseende?
Citera
2014-04-17, 09:34
Medlem
Att människor tenderar att bli ihop med människor med samma bakgrund är inte märkligt nej. Men om du lyssnade på vad hon sa så satt människor och önskade sig olika "raser" och valde då konsekvent bort afrikansk bakgrund.Det var inte frågan om att helt enkelt söka sig till någon med samma bakgrund.Knappast någon tvekan om att det handlar om någon sorts negativ värdering alltså.

Vad gäller kulturell bakgrund så är hon alltså från en svensk familj.

Sedan tycker jag att detta väljande är absurt. Anta att du hade en koreansk dotter. Skulle du vilja att hon datade någon som explicit sökte asiatiska kvinnor.
Senast redigerad av severus 2014-04-17 kl. 09:36. Anledning: förtydliganden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in