Citat:
Ursprungligen postat av
chuiqitin
Alla som slänger sig med ordet neger i den här diskussionen bidrar till upprätthållandet av rasismen. Men det verkar ju också vara syftet av många.
Frågan är varför? Får ni orgasm? Eller känns det bara tryggt och samtidigt lite skönt politiskt inkorrekt?
De värsta rasisterna bor i Afrika och är anpassade till UV-nivån på den kontinenten.
När de kommer till vita länder är "rasism" plötsligt något vita utsätter dem för beroende på deras hudfärg, något de själva inte kan utsätta andra för.
Rasism, som företeelse, är ett globalt fenomen som är betydligt mindre utvecklat och uppenbart i t.ex. Sverige än i Rwanda.
Det bästa sättet, för afrikaner, att undvika rasism är att flytta till t.ex. just Sverige (alternativt att bosätta sig i en etnisk enklav i hemlandet, där man kan utsätta andra för rasism).
Rasism kommer inte, om överhuvudtaget, att försvinna under överskådlig framtid och det är heller inte afrikanerna som kommer leda den utvecklingen om den sker.
Afrikaner kommer fortsatt att vara de största rasisterna och samtidigt de som klagar högst över fenomenet.
Anledningen är att deras generella, kognitiva förmåga är låg.
I absoluta tal är det många afrikaner som reser sig över detta, men relativt sett är de få.
Det som är extra ledsamt är när relativt intelligenta individer, av afrikansk härstamning, sitter i Sverige och anklagar Svenskar för rasism.
Många av dem har flytt Afrika pga betydligt värre rasism. Denna erkänner de dock inte utan hela problematiken tillskrivs människor av västeuropeisk härstamning.
Jag sympatiserar med dem och deras upplevelser (tro inget annat), men kan inte förlika mig med det faktum att de i sina berättelser utelämnar en sida i historien.
Jag förnekar inte att de kan ha bemötts rasistiskt i Sverige. Jag undrar bara varför rasismen i deras hemländer, ofta grunden till att de överhuvudtaget är här, utelämnas?
Detta ligger så klart, i den för tråden relevanta filmen, på producentens ansvar. Men denna del av verkligheten framkommer heller ingen annanstans i debatten.
Övergripande kan jag därför tycka att filmen är relevant. Men den är en partsinlaga med bias i en debatt som är extremt ensidig.
Sammanfattning;
Blir afrikaner bemötta med rasism i Sverige?
Självklart; även om den idag till stor del begränsas till enskilda personer snarare än någon "struktur", som det påstås.
Diskuteras rasism utifrån ett globalt perspektiv?
Nej; diskussionen avgränsas till att behandla Svenskars rasism mot andra.
Är Svenskars rasism utpräglad?
Nej; den existerar och är med säkerhet mätbar men är samtidigt i ett globalt perspektiv extremt låg.
Avkräver afrikaner i Sverige Svenskar ett större ansvar för behandlingen av afrikaner än de avkräver afrikaner i Afrika?
Ja; dubbelmoralen är högst påtaglig då man kräver debatt om svenskars attityder gentemot afrikaner utan att någonsin diskutera afrikaners attityd gentemot afrikaner av annan etnicitet.
Har dagens svenskar en kolonial skuld.
Nej; även om afrikaner i Sverige vill hävda motsatsen är dagens svenskar inte skyldiga till historiska oförrätter i Afrika. Om så vore fallet borde dagens afrikaners skuld, gällande oförrätter i Afrika så väl som i Sverige, också diskuteras vilket ju inte sker.