2014-04-15, 21:47
Medlem
Hej

Behöver hjälp med en fråga som ska lösas med antingen transversalsatsen eller topptriangelsatsen... har gått bra så långt men hjärnan står still nu...

Per står bredvid sina barn Filip och Louise. Filip är 1,40 m lång.
Hur långa är Louise och Per?

Finns bild nedan, Triangeln är delad i tre stycken med 1 meters avstånd ifrån varandra.

http://prntscr.com/3ab97s
Citera
2014-04-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivianV
Nja alltså jag vill veta x:s värde då kurvan skär y-axeln. Alltså då y=0.

Fast då kurvan skär y-axeln är x=0. Du menar att du vill veta x-värdet då kurvan skär x-axeln?

Du kan helt enkelt rita upp grafen med hjälp av en värdetabell och derivata. Då kan du lätt uppskatta värdet på x då y=0.
Citera
2014-04-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivianV
Nja alltså jag vill veta x:s värde då kurvan skär y-axeln. Alltså då y=0.

Förlåt jag menar ju x-värdet då den skär x-axel Haha
Citera
2014-04-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Fast då kurvan skär y-axeln är x=0. Du menar att du vill veta x-värdet då kurvan skär x-axeln?

Du kan helt enkelt rita upp grafen med hjälp av en värdetabell och derivata. Då kan du lätt uppskatta värdet på x då y=0.

Okej det är så jag måste gå till väga. Jag har suttit och försökt faktorisera utan resultat för ett exakt värde. Tack för hjälpen.
Citera
2014-04-15, 21:56
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Okej så drar man bara roten ur ett tal så är det alltid positivt.. Men drar man roten ur x^2 i VL och något annat i HL så får man 2 rötter?
Nej; "roten ur" är en funktion som, för att den ska vara inverterbar, bara har ett funktionsvärde per argument. Man har helt enkelt bestämt att skriver man √x=y menar man det positiva värdet. Vill man beskriva båda lösningarna till ekvationen x=y^2 skriver man y=+-√x.
Citera
2014-04-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confirmeddeath
Hej

Behöver hjälp med en fråga som ska lösas med antingen transversalsatsen eller topptriangelsatsen... har gått bra så långt men hjärnan står still nu...

Finns bild nedan, Triangeln är delad i tre stycken med 1 meters avstånd ifrån varandra.

Louises längd: Likformighet ger att 1.4/2=x/1
Pers längd: 1.4/2=x/3
Citera
2014-04-15, 21:57
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confirmeddeath
Hej

Utnyttja att du vet en triangel i bilden som utgörs av 2m, Filips längd samt en hypotenusa. De övriga två intressanta trianglarna är likformiga med denna.
Citera
2014-04-15, 22:04
Medlem
Nimportequi, jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan besvara.

Jag ska bevisa Binets formel med hjälp av induktion vilket jag har lyckats med relativt bra förutom att jag inte vet hur många steg som ska visas i induktionsbasen. Räcker det verkligen med att visa att den gäller för n=1 och n=2?
Citera
2014-04-15, 22:23
Medlem
Nollan777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurpatov
Hur får de cos2x till att bli (1/4)sin2x ska det inte bli (1/2)sin2x?

Om du bara hade cos2x så hade det blivit det, men det sitter ju redan 1/2 framför från första omskrivningen. Alltså (utvecklat) har du ∫1/2+(1/2)*cos2x dx, första termen blir ju bara x/2, (1/2)*cos2x blir (1/4)*sin2x. Eller från andra hållet, (1/4)*sin2x blir 2*(1/4)*cos2x=(1/2)*cos2x.
Citera
2014-04-15, 22:25
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
En tangent är en rät linje som tangerar kurvan i punkten. Lutningen på tangenten ska sammanfalla med lutningen på kurvan, det är alltså k-värdet för linjen. För att lösa ut m-värdet för linjen måste du ha ett y-värde, det får man från f(x) med x=2. m löses sen ut från f(2) = k*2 + m.

Derivatans definition är f'(x) = (f(x+h)-f(x)) / h, så använd det för att få fram f'(x) och sätt in x=2 sen.
Ok tack!

Ang nollställen, vet ej om jag gör fel men får det till att x1= 1,5 och x2 = 0. Kan det verkligen stämma?
Funktionen är alltså x^2 +3x - 18 =0
Citera
2014-04-15, 22:32
Medlem
Nollan777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ok tack!

Ang nollställen, vet ej om jag gör fel men får det till att x1= 1,5 och x2 = 0. Kan det verkligen stämma?
Funktionen är alltså x^2 +3x - 18 =0

För nollställen behöver du bara lösa ekvationen, förslagsvis med pq-formeln.
Citera
2014-04-15, 22:32
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Nimportequi, jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan besvara.

Jag ska bevisa Binets formel med hjälp av induktion vilket jag har lyckats med relativt bra förutom att jag inte vet hur många steg som ska visas i induktionsbasen. Räcker det verkligen med att visa att den gäller för n=1 och n=2?
Fibonaccis talföljd definieras rekursivt med två basfall: F(0)=1, F(1)=1 (ofta börjar man med Fibonaccital nummer "0", men man kan börja med "1" lika gärna). Således räcker det att ha två basfall i beviset av Binets formel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in