Citat:
Ursprungligen postat av
Putsch
Orsaken tillhörselbortfallet och tinnitus är en trafikolycka (skallskada, allvarlig hjärnskada, s k DAI) jag var med om för några år sen. Hör inte mycket över 8 kHz. Men under det är kurvorna normala.
Ja, nu kommer jag ihåg Putsch.
Att kurvorna är normala under 8 kHz får du försöka ta till dig.
Det är ju just mellan 300-3500 kHz som det är känsligt, eftersom merparten av normalt tal hamnar där.
Emellertid kan frikativorna, d.v.s. den grupp som består av vassa konsonantljud, hamna uppemot 8 kHz: s, sj, tj, f. 125-8000 hertz säger man om man vill täcka in allt.
Sedan finns det ju vanlig åldersbetingad hörselnedsättning som alla drabbas av.
I femtioårsåldern är det få som hör över 10 kHz utan problem.
Jag vet inte din ringa(?) ålder men kan ganska säkert säga att om du har en förlust ovanför 8 kHz,
så finns det inget som säger att du ska berövas frekvenserna därunder per automatik snabbare
än den som har intakt hörsel upp till 16 kHz eller mer. Det var förr man trodde annorlunda.
Försöker följa forskningen även gällande odling av hörselceller, men har mycket annat.
Vet inte så mycket om vad som har hänt på det området. Återställande av hörsel helt
tror jag faktiskt kommer, att du under din livstid får vara med om.
Nu något annat:
-------------------
Här en lite intressant artikel ur Journal of Nutrition, där man funnit att de med åldersbetingad hörselnedsättning i högre grad var sådana som dessutom hade höga intag av kolhydrater. Ingen orsakssamverkan som slutsats, men ändå intressant läsning. Kan ju vara så att de med höga kolhydratintag, även rörde sig i samma mängd eller i mindre mängd just därför jämfört med de med ett lägre kolhydratintag. Den minskade fysiska aktiviteten kan ha bidragit till försämrad mikrocirkulation i örats delar. Fler studier behöver göras. Man vet åtminstone sedan innan att cirkulation är välgörande.
http://jn.nutrition.org/content/140/12/2207.abstract