Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-19, 19:31
  #1969
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodlan
Har samma som du Naks och jag fick mitt ljud efter en krock!

Dock så är dessa spänningar ofta väldigt svårt att få bukt med... tänk på att inte stressa!

Har märkt att min tinnitus uppfattas värre då jag är stressad eller har sovit lite. Har du lyckats få ner din tinnitus något?
Citera
2014-04-21, 09:37
  #1970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Orsaken tillhörselbortfallet och tinnitus är en trafikolycka (skallskada, allvarlig hjärnskada, s k DAI) jag var med om för några år sen. Hör inte mycket över 8 kHz. Men under det är kurvorna normala.
Det låter konstigt, för en audionom mäter i princip aldrig över 8 KHz, det finns för lite viktiga talljud i de högre frekvsenserna. Så det går inte riktigt ihop o du säger att din hörsel är normal upp till 8 KHz men att audionomen säger att du har ett bortfall.
Citera
2014-04-21, 09:47
  #1971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvone
Har haft min tinnitus i sex veckor nu, fick det efter min första och troligtvis sista konsert. Den har gått ner och märker inte av den under dagen har även fått tillbaka hörseln till normalt. Den dyker upp när jag lägger mig ner och ska sova. Låter typ som att det är tyst men brutalt mycket högre typ och hör annars allt. Brukar se på youtube innan jag går och lägger mig och har den bara lägsta och hör allt perfekt.

Är det "kört" nu eller ska man avvakta några månader och hoppas på det bästa?
Svårt att säga, någon typ av skada har du antagligen fått, tinnitus är ett symtom på en hörselskada, det är inget fristående fenomen. Det kanske inte ens märks i ett hörseltest men några hårceller i ditt inneröra har gått sönder och är spontanaktiverade. Det är trasiga, förstörda sinnesceller som orsakar tinnitus efter en bullerskada,
Citera
2014-04-21, 10:14
  #1972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Svårt att säga, någon typ av skada har du antagligen fått, tinnitus är ett symtom på en hörselskada, det är inget fristående fenomen. Det kanske inte ens märks i ett hörseltest men några hårceller i ditt inneröra har gått sönder och är spontanaktiverade. Det är trasiga, förstörda sinnesceller som orsakar tinnitus efter en bullerskada,

Gissar på att den är permanent. ska dock träffa en ÖNH läkare om 1 vecka.
är ju inte bara tinnitusen som är problemet just nu. Har även tappat mycket av diskanten. Förvrängda ljud samt tryck i öronen som blir mer kraftfulla ibland. hörseln blir ibland bättre och sedan sämre igen.

förstörde hörseln efter min första konsert någonsin. Räckte inte med pauser eller hålla för öronen när det blev för högt

Har dock märkt att tinnitusen blir lite mindre för varje vecka som går. I morse var den nästan borta.
__________________
Senast redigerad av sparvone 2014-04-21 kl. 10:16.
Citera
2014-04-22, 09:48
  #1973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Jag har haft min tinnitus i snart ett år, har ingen aning om varför jag fick det. Jag var iaf hos öronläkare strax efter jag fick tinnitusen och gjorde hörseltest som visade att jag hade perfekt hörsel, läkaren trodde att ljudet skulle försvinna av sig själv vilket det inte har

Har korsbett och mina käkar knastrar och klickar en del, har läst att spänningar i käken och tinnitus kan ha ett samband, någon som har erfarenhet? Är det värt att kolla upp?

Jag var hos en öronspeciallist som sa att min tinnitus högst troligt berodde på spända käkar/muskler kring örat eftersom jag fick det i samband med stress och depression. Ska slappna av med käkarna. Annars blir det bettskena. Skulle komma tillbaka om inte det blir bra.

Så tror definitivt det kan bero på käkarna! Testa med bettskena! Jag ska nog göra det inom några månader om det inte är bra!
Citera
2014-04-22, 16:45
  #1974
Medlem
Hej!

Har ätit SSRI (Cipralex) i ca ett år och har slutat för exakt en vecka sedan. Förutom att jag känner mig bakfull och lite slö sådär så har min tinnitus blivit lite starkare i perioder. Är det någon annan som varit med om det? Kan det finnas ett samband? Kommer det att gå tillbaka till normal nivå?

Mvh
Citera
2014-04-22, 19:08
  #1975
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herlott
Kan det finnas ett samband?
Ja, antidepressiva används ibland för behandling av tinnitus men tror mer det är människor som blir nedstämda av tinnitusen och inte att tinnitusen självt blir lägre.

Det psykiska påverkar rätt mycket hur tinnitus upplevs.
Citera
2014-04-22, 20:06
  #1976
Medlem
För mig styrs min älskade tinnitus av stress.
Mer stress och omöjliga situationer ger mer tinnitus.
Citera
2014-04-22, 23:19
  #1977
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBTHAMAN
Jag var hos en öronspeciallist som sa att min tinnitus högst troligt berodde på spända käkar/muskler kring örat eftersom jag fick det i samband med stress och depression. Ska slappna av med käkarna. Annars blir det bettskena. Skulle komma tillbaka om inte det blir bra.

Så tror definitivt det kan bero på käkarna! Testa med bettskena! Jag ska nog göra det inom några månader om det inte är bra!

Ja får nog ta och göra det och se om det hjälper något! tinnitusen kom under en period då jag var väldigt stressad så antagligen var stress en bidragande faktor till att jag fick det.
Citera
2014-04-23, 21:02
  #1978
Medlem
KaptenKattens avatar
Hej! Tjuter nåt fruktansvärt i öronen sedan i Söndags. Har förjävliga käkspänningar och är allmänt stel i nacke/hals. Bör tjutandet gå över i takt med att spänningarna släpper?
Citera
2014-04-23, 21:26
  #1979
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKatten
Hej! Tjuter nåt fruktansvärt i öronen sedan i Söndags. Har förjävliga käkspänningar och är allmänt stel i nacke/hals. Bör tjutandet gå över i takt med att spänningarna släpper?

Det normala är att tinnitus går ned när spänningen avtar.
Citera
2014-04-24, 17:40
  #1980
Medlem
Zhuguliangs avatar
Vaknade upp med en syrsa som borrar med diamantborr för någon månad sedan. Ljudet har inte avtagit, ska gå till tandläkare som en sista utväg. Nu till min fråga: jag har märkt att jag hjälps av så kallade "tinnitus-ljud" såsom violett ljud, blått ljud o.s.v, t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=GYZy5f92FpQ

Nu undrar jag om någon vet var man kan ladda hem dessa ljud gratis, gärna i längre loopar? Eller finns det något sätt att rippa från youtube?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback