2014-04-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Är du även ljuskänslig? Fick också min av en konsert, men lider nog mest av ljuskänsligheten. Om den har gått ner i volym så är det ju väldigt positivt. Det gjorde aldrig min, snarare tvärtom.

Inte alls ljudkänslig, var det i en vecka efter en konserten. Men klarar höga toner och djupbass har dock inte testat eller kommer att testa med att dra på förfullt. Men sågar, diskskrammel, barn som skriker eller hundar som skäller stör mig inte alls.

När det var som värst så var det ett I-ljud med "tystheten". Men den har försvunnit helt. Nu låter det typ som det var när det var tyst men typ brutalt mycket högre.

Märkte även att mina två besök hos naprapaten har gjort det lite bättre eftersom dom första veckorna märkte jag att bet väldigt hårt och hade extremt ont i ryggen och nacken när jag vaknade upp.
Senast redigerad av sparvone 2014-04-12 kl. 01:01. Anledning: Citat
Citera
2014-04-15, 18:34
Medlem
Nakszynskis avatar
Jag har haft min tinnitus i snart ett år, har ingen aning om varför jag fick det. Jag var iaf hos öronläkare strax efter jag fick tinnitusen och gjorde hörseltest som visade att jag hade perfekt hörsel, läkaren trodde att ljudet skulle försvinna av sig själv vilket det inte har

Har korsbett och mina käkar knastrar och klickar en del, har läst att spänningar i käken och tinnitus kan ha ett samband, någon som har erfarenhet? Är det värt att kolla upp?
Citera
2014-04-15, 19:52
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Jag har haft min tinnitus i snart ett år, har ingen aning om varför jag fick det. Jag var iaf hos öronläkare strax efter jag fick tinnitusen och gjorde hörseltest som visade att jag hade perfekt hörsel, läkaren trodde att ljudet skulle försvinna av sig själv vilket det inte har

Har korsbett och mina käkar knastrar och klickar en del, har läst att spänningar i käken och tinnitus kan ha ett samband, någon som har erfarenhet? Är det värt att kolla upp?

Ja, en del blir ju hjälpta av bettskena, som man bara behöver bära nattetid.

Tinnitus kan gå över för dig fortfarande.
Först efter sju år började det hända grejer för min del.
Citera
2014-04-15, 21:37
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, en del blir ju hjälpta av bettskena, som man bara behöver bära nattetid.

Tinnitus kan gå över för dig fortfarande.
Först efter sju år började det hända grejer för min del.

Får kanske testa med bettskena och se om det hjälper något! Ljudet ändras av käkrörelser så det har kanske något med käken att göra.
Citera
2014-04-15, 22:03
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Får kanske testa med bettskena och se om det hjälper något! Ljudet ändras av käkrörelser så det har kanske något med käken att göra.

Ja, det kan definitivt vara värt att testa.
Prova att göra lite olika rörelser försiktigt.
Du märker då en ganska stor skillnad i tinnitusnivå och tinnituskaraktär
kan jag tänka mig. Målet med bettskena måste vara att få din tinnitus
att inta den lägsta nivån av de olika tinnitusnivåer du kan uppleva
genom att flytta runt käkarna, in och ut.

Med rätt avlastning och därigenom på lite sikt automatiskt avslappning
så kan det uppnås. Lycka till!
Citera
2014-04-15, 23:21
Medlem
Jag har märkt att i mitt fall händer min tinnitus ihop med ett ökande hörselbortfall.

Jag hör inte själv när jag säger "S" ibland. Hörseln håller på att försvinna. Enligt audionomen har jag ett hörselbortfall på båda öronen.
Citera
2014-04-16, 20:29
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ja, det kan definitivt vara värt att testa.
Prova att göra lite olika rörelser försiktigt.
Du märker då en ganska stor skillnad i tinnitusnivå och tinnituskaraktär
kan jag tänka mig. Målet med bettskena måste vara att få din tinnitus
att inta den lägsta nivån av de olika tinnitusnivåer du kan uppleva
genom att flytta runt käkarna, in och ut.

Med rätt avlastning och därigenom på lite sikt automatiskt avslappning
så kan det uppnås. Lycka till!

Jag får tacka för rådet! Blir nog till att testa bettskena. Då ljudet ändras en hel del av olika käkrörelser som t.ex skjuta ut käken och bita ihop osv, så finns det möjligen ett samband mellan tinnitusen och käken.
Citera
2014-04-17, 03:49
Medlem
Har samma som du Naks och jag fick mitt ljud efter en krock!

Dock så är dessa spänningar ofta väldigt svårt att få bukt med... tänk på att inte stressa!
Citera
2014-04-17, 14:51
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag har märkt att i mitt fall händer min tinnitus ihop med ett ökande hörselbortfall.

Jag hör inte själv när jag säger "S" ibland. Hörseln håller på att försvinna. Enligt audionomen har jag ett hörselbortfall på båda öronen.

Spara på din hörsel allt vad du kan.
Vet de orsaken till ditt hörselbortfall, hur ser audiografikurvan ut?

Om någon är uppdaterad på området odling av hörselceller i labmiljö -
för denne någon gärna flika in info om det här. Jag är inte uppdaterad.
Citera
2014-04-17, 18:14
Medlem
Citat:
Spara på din hörsel allt vad du kan.
Vet de orsaken till ditt hörselbortfall, hur ser audiografikurvan ut?.
Orsaken tillhörselbortfallet och tinnitus är en trafikolycka (skallskada, allvarlig hjärnskada, s k DAI) jag var med om för några år sen. Hör inte mycket över 8 kHz. Men under det är kurvorna normala.
Citera
2014-04-17, 21:00
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Orsaken tillhörselbortfallet och tinnitus är en trafikolycka (skallskada, allvarlig hjärnskada, s k DAI) jag var med om för några år sen. Hör inte mycket över 8 kHz. Men under det är kurvorna normala.

Ja, nu kommer jag ihåg Putsch.

Att kurvorna är normala under 8 kHz får du försöka ta till dig.
Det är ju just mellan 300-3500 kHz som det är känsligt, eftersom merparten av normalt tal hamnar där.
Emellertid kan frikativorna, d.v.s. den grupp som består av vassa konsonantljud, hamna uppemot 8 kHz: s, sj, tj, f. 125-8000 hertz säger man om man vill täcka in allt.

Sedan finns det ju vanlig åldersbetingad hörselnedsättning som alla drabbas av.
I femtioårsåldern är det få som hör över 10 kHz utan problem.
Jag vet inte din ringa(?) ålder men kan ganska säkert säga att om du har en förlust ovanför 8 kHz,
så finns det inget som säger att du ska berövas frekvenserna därunder per automatik snabbare
än den som har intakt hörsel upp till 16 kHz eller mer. Det var förr man trodde annorlunda.

Försöker följa forskningen även gällande odling av hörselceller, men har mycket annat.
Vet inte så mycket om vad som har hänt på det området. Återställande av hörsel helt
tror jag faktiskt kommer, att du under din livstid får vara med om.

Nu något annat:
-------------------
Här en lite intressant artikel ur Journal of Nutrition, där man funnit att de med åldersbetingad hörselnedsättning i högre grad var sådana som dessutom hade höga intag av kolhydrater. Ingen orsakssamverkan som slutsats, men ändå intressant läsning. Kan ju vara så att de med höga kolhydratintag, även rörde sig i samma mängd eller i mindre mängd just därför jämfört med de med ett lägre kolhydratintag. Den minskade fysiska aktiviteten kan ha bidragit till försämrad mikrocirkulation i örats delar. Fler studier behöver göras. Man vet åtminstone sedan innan att cirkulation är välgörande.
http://jn.nutrition.org/content/140/12/2207.abstract
Citera
2014-04-17, 21:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det är ju just mellan 300-3500 kHz som det är känsligt, eftersom merparten av normalt tal hamnar där.
Det kan gå att lösa med en modern hörapparat som kan flytta ljud på en specifik frekvens till en högre eller lägre frekvens, kanske blir lite piff&puff när någon pratar men...

Citat:
Här en lite intressant artikel ur Journal of Nutrition, där man funnit att de med åldersbetingad hörselnedsättning i högre grad var sådana som dessutom hade höga intag av kolhydrater.
Kan det länkas med kroppens insulinproduktion, att den inte hänger med riktigt vid sockerintag?
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-04-17 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in