Citat:
hehe nej det håller jag verkligen inte med om.
Det är väl bara att titta på en valfri bostadsrätt i området på hemnet så ser man svart på vitt exakt hur mycket marknaden tycker att det är värt.
Vi kan för enkelhetens skull räkna på 100 000 per m^2, vilket skulle innebära ett marknadspris på en 164 kvadratslgh på 16,4 miljoner.
Räntan på 16,4 millar motsvarar vid 2,6% ränta motsvarar 35 533 kr per månad och sedan får man betala någon slags avgift på det för driften. Vi kan säga 6000 kr. Bara där är vi uppe i över 40 000 och det är därmed bevisat att det pensionerade paret bor för halva priset minst.
Vad kostnaderna för huset är har inte med saken att göra, precis lika lite som vad ica-handlaren har för inköpspris på sin mat.
Det är väl bara att titta på en valfri bostadsrätt i området på hemnet så ser man svart på vitt exakt hur mycket marknaden tycker att det är värt.
Vi kan för enkelhetens skull räkna på 100 000 per m^2, vilket skulle innebära ett marknadspris på en 164 kvadratslgh på 16,4 miljoner.
Räntan på 16,4 millar motsvarar vid 2,6% ränta motsvarar 35 533 kr per månad och sedan får man betala någon slags avgift på det för driften. Vi kan säga 6000 kr. Bara där är vi uppe i över 40 000 och det är därmed bevisat att det pensionerade paret bor för halva priset minst.
Vad kostnaderna för huset är har inte med saken att göra, precis lika lite som vad ica-handlaren har för inköpspris på sin mat.
1. Eller med andra ord, du vägrar att erkänna att du har fel, men kan tänka dig att byta position till mot argumentet, en form av triangulering.
2. Alltså, poängen är den att ifall hyran inte sätts ifrån områdets och bostadens attraktion utan enbart ifrån husets kostnader så är de där gamla sten & trähusen relativt svårslagbara. -> hyran blir låg och ifall det är en bostadsrätt så blir avgiften till bostadsrättsföreningen låg. Det handlar alltså om byggteknik och plats -> inte om att det är "subventionerat".
3. Plocka nu fram bevisen för att det finns subventioner för stureplansboende eller sluta trilskas.
Citat:
Fastighetsekonomiprofessor Hans Lind från KTH ger sin syn på marknadshyror och bostadsbrist.
Bra skrivet får jag lov att säga.
http://fastighetsnytt.se/wp-content/uploads/2014/04/Hanslindnr2.pdf
Bra skrivet får jag lov att säga.
http://fastighetsnytt.se/wp-content/uploads/2014/04/Hanslindnr2.pdf
1. Denne Lind har verkligen lyckats bevisa att han är lite feg trots sitt anställningsförhållande. Givetvis är den enda korrekta slutsatsen av Hans Linds uttalande att han inte anser att marknadsekonomin kommer att fungera pga. just den politiska oviljan till nybyggnation -> nytto argument 1 med faller bort enligt Lind, det fega är alltså inte att diskutera argumenten utan att inte påpeka var ansvaret ligger.
2. I övrigt kan ju herr Lind fråga sig om boende ska vara optimerat efter inkomsten, eller om boende ska vara robust efter inkomsten?, en ganska intressant tankegång för en KTH professor då KTH helt saknar förmågan att hantera robustheter, något som de flesta mattestudenter på andra ställen klarar åtminstone till tentamen efter de första 90hp.
