2014-04-15, 08:14
  #2041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gromph är en av få som har koll på läget i den här tråden märker jag. Skönt att det finns folk som pedagogiskt kan förklara enkla marknadsmekanismer.

Nej, det är Krystal som har rätt avseende deras "debatt".

Marknadsekonomi förutsätter att marknadens wants&needs tillgodoses i praktiken, marknadsekonomi är inte enbart tillgång & efterfrågan på en marknadsplats med ett antal fasta oföränderliga objekt.

Vidare borde du visa papper på den subvention som stureplanshyrarna skulle åtnjuta, kan det vara som så att de helt enkelt är bosatta i högkvalitetsstenhus där kostnaderna är betalda och underhållskostnaderna är låga och att det enda motivet till högre hyror då är områdets & bostädernas höga attraktion?
Citera
2014-04-15, 09:25
  #2042
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nej, det är Krystal som har rätt avseende deras "debatt".

Marknadsekonomi förutsätter att marknadens wants&needs tillgodoses i praktiken, marknadsekonomi är inte enbart tillgång & efterfrågan på en marknadsplats med ett antal fasta oföränderliga objekt.
hehe nej det håller jag verkligen inte med om.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Vidare borde du visa papper på den subvention som stureplanshyrarna skulle åtnjuta, kan det vara som så att de helt enkelt är bosatta i högkvalitetsstenhus där kostnaderna är betalda och underhållskostnaderna är låga och att det enda motivet till högre hyror då är områdets & bostädernas höga attraktion?

Det är väl bara att titta på en valfri bostadsrätt i området på hemnet så ser man svart på vitt exakt hur mycket marknaden tycker att det är värt.

Vi kan för enkelhetens skull räkna på 100 000 per m^2, vilket skulle innebära ett marknadspris på en 164 kvadratslgh på 16,4 miljoner.

Räntan på 16,4 millar motsvarar vid 2,6% ränta motsvarar 35 533 kr per månad och sedan får man betala någon slags avgift på det för driften. Vi kan säga 6000 kr. Bara där är vi uppe i över 40 000 och det är därmed bevisat att det pensionerade paret bor för halva priset minst.

Vad kostnaderna för huset är har inte med saken att göra, precis lika lite som vad ica-handlaren har för inköpspris på sin mat.
Citera
2014-04-15, 10:08
  #2043
Medlem
kurt-sunes avatar
Fastighetsekonomiprofessor Hans Lind från KTH ger sin syn på marknadshyror och bostadsbrist.

Bra skrivet får jag lov att säga.

http://fastighetsnytt.se/wp-content/uploads/2014/04/Hanslindnr2.pdf
Citera
2014-04-15, 12:11
  #2044
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gromph är en av få som har koll på läget i den här tråden märker jag. Skönt att det finns folk som pedagogiskt kan förklara enkla marknadsmekanismer.
Marknadsmekanismerna kan vi slippa om vi avstår från en fri marknad. Friheten finns bara för de som har pengar, då kan man välja var man vill bo. Med lite regleringar kan alla få möjlighet till ett bra boende, men det vet förstås både du och Gromph.
Citera
2014-04-15, 12:15
  #2045
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Marknadsmekanismerna kan vi slippa om vi avstår från en fri marknad. Friheten finns bara för de som har pengar, då kan man välja var man vill bo. Med lite regleringar kan alla få möjlighet till ett bra boende, men det vet förstås både du och Gromph.

hehe ja det var ju jättebra där borta i Sovjet och Nordkorea eller hur? Vi ska vara väldigt glada att vi har det så bra som vi har det och det beror på att vi tack och lov inte bara tillämpar kommunism och planekonomi i det här landet.
Citera
2014-04-15, 13:31
  #2046
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe ja det var ju jättebra där borta i Sovjet och Nordkorea eller hur? Vi ska vara väldigt glada att vi har det så bra som vi har det och det beror på att vi tack och lov inte bara tillämpar kommunism och planekonomi i det här landet.
Du tror inte att det finns ett mellanting mellan att släppa marknadskrafterna fria och "Sovjet". Inga fler alternativ? Bostadsbristen här i landet är till stor del skapad. De privata byggbolagen bygger inte mer än att det alltid råder en viss brist på bostäder, annars skulle ju priserna falla. Staten skulle om man ville kunna gå in och bygga bort bostadsbristen, men med nuvarande regering går det inte. Alliansen vill inte ha en stor allmännytta, den har man sålt ut.
Citera
2014-04-15, 13:49
  #2047
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du tror inte att det finns ett mellanting mellan att släppa marknadskrafterna fria och "Sovjet". Inga fler alternativ?
Kanske, men man kan inte ha ett system som utgår ifrån den som har det sämst, för det är inte verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bostadsbristen här i landet är till stor del skapad. De privata byggbolagen bygger inte mer än att det alltid råder en viss brist på bostäder, annars skulle ju priserna falla.
Det är inte bara byggbolagen som är boven. Även kommunerna vill hålla uppe priserna på marken. Utan mark kan inte byggbolagen bygga oavsett hur gärna de skulle vilja. Men det är sant att de tjänar på den situation som råder, men det beror inte bara på byggbolagen i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Staten skulle om man ville kunna gå in och bygga bort bostadsbristen, men med nuvarande regering går det inte. Alliansen vill inte ha en stor allmännytta, den har man sålt ut.

Nu får du berätta för mig för vilka pengar som staten ska bygga bostäder?
Citera
2014-04-15, 14:46
  #2048
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kanske, men man kan inte ha ett system som utgår ifrån den som har det sämst, för det är inte verkligheten.

Det är inte bara byggbolagen som är boven. Även kommunerna vill hålla uppe priserna på marken. Utan mark kan inte byggbolagen bygga oavsett hur gärna de skulle vilja. Men det är sant att de tjänar på den situation som råder, men det beror inte bara på byggbolagen i sig.



Nu får du berätta för mig för vilka pengar som staten ska bygga bostäder?
Pengar finns, vad de använd till är en fråga om ideologi. Alla vet ju att Sverige har Europas starkaste ekonomi. Alliansen har dock valt att dela ut pengarna i fem jobbskatteavdrag, sänkta arbetsgivaravgifter, slopad förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Och om inga pengar finns, kan man låna. Det gick ju bra att låna 100 miljarder till skattesänkningar, de kunde använts till bostadsbyggen istället.
Citera
2014-04-15, 14:51
  #2049
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Pengar finns, vad de använd till är en fråga om ideologi. Alla vet ju att Sverige har Europas starkaste ekonomi. Alliansen har dock valt att dela ut pengarna i fem jobbskatteavdrag, sänkta arbetsgivaravgifter, slopad förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Och om inga pengar finns, kan man låna. Det gick ju bra att låna 100 miljarder till skattesänkningar, de kunde använts till bostadsbyggen istället.

Öh men var finns pengarna? Vem ska betala. Tala om det nu för alla i tråden.. För jag antar att du själv inte tänker bidra och smita från notan...
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-15 kl. 14:53.
Citera
2014-04-15, 14:53
  #2050
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det gick ju bra att låna 100 miljarder till skattesänkningar, de kunde använts till bostadsbyggen istället.

100 miljarder skulle inte ens räcka så långt. Sedan ger skattesänkningar fler arbetstillfällen som i sin tur ger arbetstillfällen och skattebetalare. Men det förstår aldrig vänstern, för de har ingen koll på hur samhällsekonomi fungerar. Bara ideologi...
Citera
2014-04-15, 15:04
  #2051
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Pengar finns, vad de använd till är en fråga om ideologi. Alla vet ju att Sverige har Europas starkaste ekonomi. Alliansen har dock valt att dela ut pengarna i fem jobbskatteavdrag, sänkta arbetsgivaravgifter, slopad förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Och om inga pengar finns, kan man låna. Det gick ju bra att låna 100 miljarder till skattesänkningar, de kunde använts till bostadsbyggen istället.
Nej, Sverige har inte Europas starkaste ekonomi, det har Tyskland. Jobbskatteavdraget har finansierats med höjda arbetsgivaravgifter. Löntagarna betalar sina egna skattesänkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
100 miljarder skulle inte ens räcka så långt. Sedan ger skattesänkningar fler arbetstillfällen som i sin tur ger arbetstillfällen och skattebetalare. Men det förstår aldrig vänstern, för de har ingen koll på hur samhällsekonomi fungerar. Bara ideologi...
Så bra då att både S och M propagerar skattehöjningar.
Citera
2014-04-15, 15:09
  #2052
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Så bra då att både S och M propagerar skattehöjningar.

... med en viss skillnad. S vill beskatta arbete hårt medan M vill höja skatten på det som inte är så nyttigt som exempelvis snus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in