2014-04-15, 15:25
  #2053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe nej det håller jag verkligen inte med om.

Det är väl bara att titta på en valfri bostadsrätt i området på hemnet så ser man svart på vitt exakt hur mycket marknaden tycker att det är värt.

Vi kan för enkelhetens skull räkna på 100 000 per m^2, vilket skulle innebära ett marknadspris på en 164 kvadratslgh på 16,4 miljoner.

Räntan på 16,4 millar motsvarar vid 2,6% ränta motsvarar 35 533 kr per månad och sedan får man betala någon slags avgift på det för driften. Vi kan säga 6000 kr. Bara där är vi uppe i över 40 000 och det är därmed bevisat att det pensionerade paret bor för halva priset minst.

Vad kostnaderna för huset är har inte med saken att göra, precis lika lite som vad ica-handlaren har för inköpspris på sin mat
.

1. Eller med andra ord, du vägrar att erkänna att du har fel, men kan tänka dig att byta position till mot argumentet, en form av triangulering.

2. Alltså, poängen är den att ifall hyran inte sätts ifrån områdets och bostadens attraktion utan enbart ifrån husets kostnader så är de där gamla sten & trähusen relativt svårslagbara. -> hyran blir låg och ifall det är en bostadsrätt så blir avgiften till bostadsrättsföreningen låg. Det handlar alltså om byggteknik och plats -> inte om att det är "subventionerat".

3. Plocka nu fram bevisen för att det finns subventioner för stureplansboende eller sluta trilskas.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fastighetsekonomiprofessor Hans Lind från KTH ger sin syn på marknadshyror och bostadsbrist.

Bra skrivet får jag lov att säga.

http://fastighetsnytt.se/wp-content/uploads/2014/04/Hanslindnr2.pdf

1. Denne Lind har verkligen lyckats bevisa att han är lite feg trots sitt anställningsförhållande. Givetvis är den enda korrekta slutsatsen av Hans Linds uttalande att han inte anser att marknadsekonomin kommer att fungera pga. just den politiska oviljan till nybyggnation -> nytto argument 1 med faller bort enligt Lind, det fega är alltså inte att diskutera argumenten utan att inte påpeka var ansvaret ligger.

2. I övrigt kan ju herr Lind fråga sig om boende ska vara optimerat efter inkomsten, eller om boende ska vara robust efter inkomsten?, en ganska intressant tankegång för en KTH professor då KTH helt saknar förmågan att hantera robustheter, något som de flesta mattestudenter på andra ställen klarar åtminstone till tentamen efter de första 90hp.
Citera
2014-04-15, 15:41
  #2054
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
100 miljarder skulle inte ens räcka så långt. Sedan ger skattesänkningar fler arbetstillfällen som i sin tur ger arbetstillfällen och skattebetalare. Men det förstår aldrig vänstern, för de har ingen koll på hur samhällsekonomi fungerar. Bara ideologi...
Det var ju just de där arbetstillfällena som aldrig kom, trots alla skattesänkningarna. Reinfeldt och Borg hade fel.
Citera
2014-04-15, 15:49
  #2055
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Nej, Sverige har inte Europas starkaste ekonomi, det har Tyskland.
Reinfeldt tycker annorlunda, men vad vet han?:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-starkare-an-pa-40-ar_8636990.svd

"Reinfeldt pekade i sitt tal på att svensk ekonomi växer snabbare än till exempel Tyskland, Österrike, Belgien, Frankrike, Danmark och Storbritannien. De flesta så kallade rika länder i världen är kraftigt skuldsatta. Sverige har gått i motsatt riktning"

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jobbskatteavdraget har finansierats med höjda arbetsgivaravgifter.
Nej, pengarna lånas.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5646837

"Satsningarna på 15 miljarder kommer att finansieras med lån"
Citera
2014-04-15, 15:52
  #2056
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Eller med andra ord, du vägrar att erkänna att du har fel, men kan tänka dig att byta position till mot argumentet, en form av triangulering.
Jag har aldrig fel hehe...

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Alltså, poängen är den att ifall hyran inte sätts ifrån områdets och bostadens attraktion utan enbart ifrån husets kostnader så är de där gamla sten & trähusen relativt svårslagbara. -> hyran blir låg och ifall det är en bostadsrätt så blir avgiften till bostadsrättsföreningen låg. Det handlar alltså om byggteknik och plats -> inte om att det är "subventionerat".

Du har nu precis förklarat varför det finns en "bostadsbrist". Om inte hyran sätts efter vad marknanden tycker att det är värt och någon lucky bastard sitter och tjuvhåller på lgh, så är det klart som fan att det blir köer. Ska det vara så svårt att begripa? Hyresvärden subventionerar sin hyresgäst i detta fall. För betalar inte hyresgästen fullpris så är det att betrakta som en subvention i min värld. Egentligen borde det till och med förmånsbeskattas när jag tänker efter.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
3. Plocka nu fram bevisen för att det finns subventioner för stureplansboende eller sluta trilskas.
Jag har ju redan räknat ut det så du ser klart och tydligt vad marknaden tycker att det är värt och sedan har jag presenterat vad som betalas.

Och det var visst långt under halva priset mot vad det borde vara minst.



Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Denne Lind har verkligen lyckats bevisa att han är lite feg trots sitt anställningsförhållande. Givetvis är den enda korrekta slutsatsen av Hans Linds uttalande att han inte anser att marknadsekonomin kommer att fungera pga. just den politiska oviljan till nybyggnation -> nytto argument 1 med faller bort enligt Lind, det fega är alltså inte att diskutera argumenten utan att inte påpeka var ansvaret ligger.
Själv kan jag tycka att han sätter fingret exakt på alla problem på bostadsmarknanden som ingen vågar ta i. Marknadshyror är bara en del av lösningen och det finns mycket mer att göra egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. I övrigt kan ju herr Lind fråga sig om boende ska vara optimerat efter inkomsten, eller om boende ska vara robust efter inkomsten?, en ganska intressant tankegång för en KTH professor då KTH helt saknar förmågan att hantera robustheter, något som de flesta mattestudenter på andra ställen klarar åtminstone till tentamen efter de första 90hp.

Ja hans tankar får stå för honom, men han känns relativt liberal i sina åsikter. Bostaden bör givetvis vara optimerad efter inkomsterna. Har man låga inkomster får man hålla till godo med de enklaste formerna av bostäder på de sämsta lägena.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-15 kl. 15:57.
Citera
2014-04-15, 16:57
  #2057
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Du har nu precis förklarat varför det finns en "bostadsbrist". Om inte hyran sätts efter vad marknanden tycker att det är värt och någon lucky bastard sitter och tjuvhåller på lgh, så är det klart som fan att det blir köer. Ska det vara så svårt att begripa? Hyresvärden subventionerar sin hyresgäst i detta fall. För betalar inte hyresgästen fullpris så är det att betrakta som en subvention i min värld. Egentligen borde det till och med förmånsbeskattas när jag tänker efter.
Vad är fullpris? Hyresgästen betalar vad bostaden kostar, med råge. Inte går hyresvärden back på affären, och han bidrar inte till hyran. Nån subvention är det inte tal om, det är ingen annan som står för hyresgästens kostnader. Men ni högermänniskor har ju er egen vokabulär.
Om du tycker att nån "tjuvhåller" på lägenheten är det ditt problem, har nån fått ett attraktivt hyreskontrakt är det hans fulla rätt att behålla det.
Citera
2014-04-15, 17:06
  #2058
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad är fullpris? Hyresgästen betalar vad bostaden kostar, med råge. Inte går hyresvärden back på affären, och han bidrar inte till hyran. Nån subvention är det inte tal om, det är ingen annan som står för hyresgästens kostnader. Men ni högermänniskor har ju er egen vokabulär.
Om du tycker att nån "tjuvhåller" på lägenheten är det ditt problem, har nån fått ett attraktivt hyreskontrakt är det hans fulla rätt att behålla det.

Fullpris är vad marknaden vill betala. Aldrig hört talas om det? Ska du gå till din ica och kräva att få köpa maten för butikens nettokostnad också? Du behöver väl mat också eller hur? Vad fasen är det där för snyltarfasoner?

Är inte priset rätt kommer marknaden att justera det själv och det är det vi ser med alla svartkontrakt som säljs. Detta måste bort och enda chansen att stoppa vansinnet är med riktigt satta hyror. I ett svep skulle "kön" försvinna om man införde marknadshyror. Det är bara kö till bostäder med subventionerade kontrakt som finns.
Citera
2014-04-15, 17:21
  #2059
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fullpris är vad marknaden vill betala. Aldrig hört talas om det? Ska du gå till din ica och kräva att få köpa maten för butikens nettokostnad också? Du behöver väl mat också eller hur? Vad fasen är det där för snyltarfasoner?
Mat är ingen bristvara i Sverige, och då fungerar marknadsprinciperna. Bostäder är det brist på,och då måste marknaden regleras.
Fullpris innebär snarare pris utan subventioner, och nån subvention är det inte fråga om här. Det är ingen annan som bekostar hyresgästens boendekostnad.


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är inte priset rätt kommer marknaden att justera det själv och det är det vi ser med alla svartkontrakt som säljs. Detta måste bort och enda chansen att stoppa vansinnet är med riktigt satta hyror. I ett svep skulle "kön" försvinna om man införde marknadshyror. Det är bara kö till bostäder med subventionerade kontrakt som finns.
Du har en from förhoppning om att "marknadskrafterna" kommer att bygga bort bostadsbristen? Det kan vi nog inte förlita oss på. Det enda som är säkert är att fri hyressättning innebär högre kostnader för de boende och högre vinster för fastighetsägarna.
Om det inte finns någon kö beror det på att de bostadssökande inte har råd att betala hyrorna, och då är det ingen mening med att stå i kö...
Citera
2014-04-15, 17:26
  #2060
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Mat är ingen bristvara i Sverige, och då fungerar marknadsprinciperna. Bostäder är det brist på,och då måste marknaden regleras.
Fullpris innebär snarare pris utan subventioner, och nån subvention är det inte fråga om här. Det är ingen annan som bekostar hyresgästens boendekostnad.
Problemet är att inget blir byggt vid regleringar. För vem vill äga och förvalta hyreshus om man inte får gå med vinst? Det enda regleringar leder till är långa köer och inga bostäder att hyra.

Vi borde snarare fundera på vad det är brist på. Bostäder är det egentligen ingen brist på. Det enda det är brist på är billiga förstahandskontrakt och med din inställning kommer dessa aldrig att bli lediga ändå.



Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du har en from förhoppning om att "marknadskrafterna" kommer att bygga bort bostadsbristen? Det kan vi nog inte förlita oss på. Det enda som är säkert är att fri hyressättning innebär högre kostnader för de boende och högre vinster för fastighetsägarna.
Om det inte finns någon kö beror det på att de bostadssökande inte har råd att betala hyrorna, och då är det ingen mening med att stå i kö...

Marknadskrafterna rättar alltid till brister, men då måste marknadskrafter också få råda. Det gör inte marknadskraften idag fullt ut, eftersom byggandet är strikt reglerat. Och nu snackar vi givetvis inte bara hyror utan även planprocesserna tar för lång tid.

Ökar utbudet av bostäder så kommer priserna/hyrorna att sjunka, men tillåts inte fritt byggande så hamnar vi i en situation där vi är idag. Och den älskar väl du?
Citera
2014-04-15, 17:31
  #2061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har aldrig fel hehe...

Du har nu precis förklarat varför det finns en "bostadsbrist". Om inte hyran sätts efter vad marknanden tycker att det är värt och någon lucky bastard sitter och tjuvhåller på lgh, så är det klart som fan att det blir köer. Ska det vara så svårt att begripa? Hyresvärden subventionerar sin hyresgäst i detta fall. För betalar inte hyresgästen fullpris så är det att betrakta som en subvention i min värld. Egentligen borde det till och med förmånsbeskattas när jag tänker efter.

Jag har ju redan räknat ut det så du ser klart och tydligt vad marknaden tycker att det är värt och sedan har jag presenterat vad som betalas.

Och det var visst långt under halva priset mot vad det borde vara minst.

1.

2a. Nu är det ju som så att jag är för marknadshyror - bara så att du vet. Däremot kan det vara viktigt att påpeka att en byggnads kostnader måste bäras upp av hyresgästerna oavsett om det är en kommunist, altruist, antroposof eller kapitalist som handhar hyressystemet.

2b. Givetvis är det inte en subvention i dagens system, men när jag pratade om subventioner så var det, det tidigare påståendet om att förorterna subventionerade stureplan genom höga "Östermalmshyror" som avsågs. Förmånsbeskattning är ju något som alla avskyr men som kan vara kul när någon annan drabbas av det, särskilt om personen är infamös för sin bristande moral osv. osv. Problemet med att förmånsbeskatta saken är väl att det är boende det handlar om och att beskattning brukar ske efter taxeringsvärden samt arbetsförmåner. Det går alltså inte att förmånsbeskatta den verksamheten såvida marknadshyror inte införs, varvid en lägre hyra eventuellt men inte helt säkert skulle kunna betraktas som någon form av beskattningsbar egenskap hos boendet.

3. Jag värderar inte hyran exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv kan jag tycka att han sätter fingret exakt på alla problem på bostadsmarknanden som ingen vågar ta i. Marknadshyror är bara en del av lösningen och det finns mycket mer att göra egentligen.

Ja hans tankar får stå för honom, men han känns relativt liberal i sina åsikter. Bostaden bör givetvis vara optimerad efter inkomsterna. Har man låga inkomster får man hålla till godo med de enklaste formerna av bostäder på de sämsta lägena.

1. Han fegar sig, däremot är det ju korrekt åtminstone i det att det handlar om politik, att marknaden inte funkar. Däremot är hans slutsatsen följande: eftersom politikerna satt marknaden ur system så funkar inte marknaden - vidare kan man inte återföra marknaden eftersom politikerna ändå skulle sätta den ur spel. Så denne Hans Lind är faktiskt emot att marknadshyror införs.

2. mr. Lind är väl ansedd som väldigt vänster, skulle jag tro. I övrigt så är det som så att i en optimal värld så äger de flesta sina bostäder och hyresfastigheter drivs just som hyresfastigheter -dvs. att tillfredsställa de behov av hyreslägenheter och rum som alltid kommer att finnas i dagens värld/ekonomi.
Citera
2014-04-15, 18:59
  #2062
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
I övrigt så är det som så att i en optimal värld så äger de flesta sina bostäder och hyresfastigheter drivs just som hyresfastigheter -dvs. att tillfredsställa de behov av hyreslägenheter och rum som alltid kommer att finnas i dagens värld/ekonomi.
Varför skulle det vara optimalt? Det vore väl bättre att bostaden vore en rättighet, istället för en vara på en marknad. Om allmännyttan byggde hus efter behovet som finns eller kommer att uppstå, skulle ingen behöva ruinera sig på dyra hyror eller fantasipriser på bostadsrätter. Ingen skulle behöva riskera sin ekonomi för att låna upp sig på fantasibelopp och vi skulle slippa se fastighetskriser och bostadsbubblor i framtiden. Det vore en optimal värld.
Citera
2014-04-15, 19:06
  #2063
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför skulle det vara optimalt? Det vore väl bättre att bostaden vore en rättighet, istället för en vara på en marknad. Om allmännyttan byggde hus efter behovet som finns eller kommer att uppstå, skulle ingen behöva ruinera sig på dyra hyror eller fantasipriser på bostadsrätter. Ingen skulle behöva riskera sin ekonomi för att låna upp sig på fantasibelopp och vi skulle slippa se fastighetskriser och bostadsbubblor i framtiden. Det vore en optimal värld.
En optimal värld, där allas bostäder ligger exakt lika långt från allas arbeten, där alla har exakt samma mix av trafik, cykelvägar, daghem och krogar i hemkvarteret, där alla har söderläge och alla lägenheter ligger på översta våningen. För alla ska vara likvärdiga, ju. Ingen ska få det finare än någon annan, ingen ska få mer för pengarna än någon annan.

Vänta lite... är det Tensta som du drömmer om?
Citera
2014-04-15, 19:12
  #2064
Medlem
longbow4ys avatar
Den mest reglerade marknaden i Sverige är bostadsmarknaden.

Och hur fungerar det?

I rest my case.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in