2014-04-15, 14:59
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Golf är väldigt tydligt mer en fysisk aktivitet än datorspel enligt mig. När man spelar datorspel så använder man sina fingrar och handleder för att något i en datorskärm ska hända. I golf använder man sin fysik för att flytta en boll till en specifik punkt flera hundra meter bort.

Jo, det är mer fysiskt. Framför allt, krävs det att du jobbar på din fysik utanför tävlingarna, för att på så vis kunna utföra sporten professionellt. E-sporten kräver uthållighet, men inte nödvändigtvis styrka. Men återigen. Det är ingen absolut sanning i teorin. Med det sagt. Båda sporter ställer respektives utövares färdigheter, på en absolut spets. Det i min värld, är det som är avgörande för vem som skall få titulera sig en Mästare!

Sedan räknas fingrar och handleder till kroppen. Precis på samma sätt som att en utövare använder kroppen för att en patron skall träffa en tavla i pistolskytte. Vill du förklara fysiken i curling? Handlar det inte snarare om hjärna och balans i den idrotten, snarare än ren och skär fysik aktivitet? Nog får de kramp i handlederna när de sopar med sina kvastar, precis som en E-sportare får kramp i handlederna, när de rör sin mus ... eller sträcker armen för att nå närmsta joltcola!

Ett annat argument som förbises en aning, är det faktum att Mästarnas Mästare finansieras av skattebetalarna. Ett av SVT allra viktigaste samhällsenliga funktioner är att utbilda och bredda människors perspektiv. Här har de en utmärkt chans att faktiskt göra det som de är menade att göra.

Och om vi skall vara en aning populistiska, så är det tydligt att en majoritet faktiskt vill ha med Heaton i programmet. Han bör komma med!
Citera
2014-04-15, 15:23
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
Magnus Samuelsson är given i sammanhanget. World strongest titel och em-guld i armbrytning samt diverse andra vunna tävlingar. Förstår faktiskt inte varför SVT missat honom?

Exakt, skulle gärna se Tony Rickardsson i MM också, har inget minne av att han deltagit.
Citera
2014-04-15, 16:13
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Och om vi skall vara en aning populistiska, så är det tydligt att en majoritet faktiskt vill ha med Heaton i programmet. Han bör komma med!
En majoritet av vilka då? 40 000 likes på facebook säger inte så mycket när programmet har 2 miljoner tittare varje vecka.
Citera
2014-04-15, 16:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Om man skall gå på sådant så får man ju se till de som inte har facebook med, det finns ju massvis med framförallt äldre tittare som inte har det. Däremot har ju varenda en som följer den där e-sportaren det antagligen.

Och som redan sagts, skulle företag styra sig av upprop på fejjan skulle de inte göra något annat.
Citera
2014-04-15, 16:56
Medlem
Citat:
Jo, det är mer fysiskt. Framför allt, krävs det att du jobbar på din fysik utanför tävlingarna, för att på så vis kunna utföra sporten professionellt. E-sporten kräver uthållighet, men inte nödvändigtvis styrka. Men återigen. Det är ingen absolut sanning i teorin. Med det sagt. Båda sporter ställer respektives utövares färdigheter, på en absolut spets. Det i min värld, är det som är avgörande för vem som skall få titulera sig en Mästare!

Sedan räknas fingrar och handleder till kroppen. Precis på samma sätt som att en utövare använder kroppen för att en patron skall träffa en tavla i pistolskytte. Vill du förklara fysiken i curling? Handlar det inte snarare om hjärna och balans i den idrotten, snarare än ren och skär fysik aktivitet? Nog får de kramp i handlederna när de sopar med sina kvastar, precis som en E-sportare får kramp i handlederna, när de rör sin mus ... eller sträcker armen för att nå närmsta joltcola!

Ett annat argument som förbises en aning, är det faktum att Mästarnas Mästare finansieras av skattebetalarna. Ett av SVT allra viktigaste samhällsenliga funktioner är att utbilda och bredda människors perspektiv. Här har de en utmärkt chans att faktiskt göra det som de är menade att göra.

Det är sant att man är fysiskt aktiv när man använder sina fingrar och handleder när man spelar dator, men det är så väldigt minimalt. I curling då använder man ändå kroppen för att flytta dessa stenar och när man sopar. Jag säger inte emot att e-sport kan vara påfrestande, mer påfrestande en många fysiska aktiviteter. Men personligen i ett program som Mästarnas Mästare är det viktigare att de tävlande sysslar med sporter som är fysiska aktiviteter. Det kvittar om de sporter de har sysslat med är påfrestande att göra.
Citera
2014-04-15, 17:06
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Om man skall gå på sådant så får man ju se till de som inte har facebook med, det finns ju massvis med framförallt äldre tittare som inte har det. Däremot har ju varenda en som följer den där e-sportaren det antagligen.

Och som redan sagts, skulle företag styra sig av upprop på fejjan skulle de inte göra något annat.

Jag håller med dig om att företag inte skall vara populistiska, speciellt inte public service. Med det sagt, kan du inte neka att SVT faktiskt bör utbilda allmänheten mer kring E-sport. Mästarnas Mästare är ett utmärkt forum för det.

Citat:
Det är sant att man är fysiskt aktiv när man använder sina fingrar och handleder när man spelar dator, men det är så väldigt minimalt. I curling då använder man ändå kroppen för att flytta dessa stenar och när man sopar. Jag säger inte emot att e-sport kan vara påfrestande, mer påfrestande en många fysiska aktiviteter. Men personligen i ett program som Mästarnas Mästare är det viktigare att de tävlande sysslar med sporter som är fysiska aktiviteter. Det kvittar om de sporter de har sysslat med är påfrestande att göra.

Återigen. Pistolskytte? Det är inte jag som gör poängen av att Idrott nödvändigtvis måste vara fysiskt krävande. Jag tror det är omöjligt att göra den poängen dock, med tanke på att det räcker med att en idrott inte kräver stor fysisk ansträngning för att resonemanget skall falla. Jag tycker snarare att det är tävlingsmomentet som avgör, samt att scenen som sådan är seriös och etablerad. Det är sannerligen E-sporten.

Återigen. Även fast vi fokuserar på E-sport som en sport, betyder inte det att MM är out of limits. Finns ingen regel som per automatik exkluderar Heaton, mer än ignorans. Sedan behöver de naturligtvis inte plocka med honom enkom för att han är berättigad - även fast jag vill påstå att det vore nyttigt, att göra just det.
Citera
2014-04-15, 18:26
Medlem
Crashs avatar
Skulle nog bli lite skämskudde ändå när heatons video spelas. Från os och vmmedaljer från övriga deltagare, till headshots på cpl från heaton. Tycker dock att det skulle vara kul om han var med
Citera
2014-04-15, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Exakt, skulle gärna se Tony Rickardsson i MM också, har inget minne av att han deltagit.

Tony har väl redan varit med?
Citera
2014-04-15, 20:53
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Tony har väl redan varit med?

Nope
Citera
2014-04-15, 20:57
Medlem
Calapis avatar
Jag har från början hoppats på Carla Carlquist. Men han har nog inte varit på tal
Citera
2014-04-15, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Nope
Då borde Tony, Magnus Samuelsson vara givna nästa säsong..

Varför inte släppa in en hockeylirare igen? Mats Sundin?

Plocka in Bjärred !!
Senast redigerad av JuzupWilkosz 2014-04-15 kl. 21:41.
Citera
2014-04-15, 21:58
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Då borde Tony, Magnus Samuelsson vara givna nästa säsong..

Varför inte släppa in en hockeylirare igen? Mats Sundin?

Plocka in Bjärred !!

De måste finnas en vilja att deltaga också... Jag är bombsäker på att Tony blivit tillfrågad. Han vore som gjuten för programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in