2014-04-15, 01:40
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odens
Inte en spänn på kontot. Fan vad man inser hur dålig man är på att sköta sin ekonomi när man bläddrat igenom denna tråd. Har låg inkomst iofs men skulle nog inte kunna spara någon vidare summa även om jag tjänade bättre. Men många här i tråden verkar vara riktiga tråkmånsar och inte spendera på något roligt. Pengar är till för att slösas och gärna medans man är ung. Ut och res, ta dyra krogrundor, anlita ett luder eller åk på en skidresa. Att sitta och spara pengar som en pensionär när man är 19 år är inte sunt. Visst ska man ha en buffert men nån måtta får det vara.

Är du smart så går det att få in 3-5 fyllor i veckan för inte alls så mycket pengar.
Ett luder eller två är inte heller så värst mycket, så visst kan du spara även om du super och drar över luder!

Nu super jag inte jätte smart men gör av med runt 1000-15000 i veckan på alkohol...
Citera
2014-04-15, 03:45
Medlem
23 år,
12 kronor på mitt norska bankkonto,
7 kronor på mitt svenska bankkonto,
skulder för ett par tusenlappar.

Folk som sparar fanatiskt och med drömsk blick pratar om "börsen", "investeringar" och annan skit gör mig sugen på att lappa till dem - inte av avund, utan för att de är så skitnödiga och lillvuxna. Stryk kanske hjälper, vad vet jag
Citera
2014-04-15, 08:55
Medlem
LaCabanas avatar
23 år

Kortet: 1200
Sparkonto: 47 000
Framtidskonto: 124 000
Fond:66 000

Vet inte hur mycket jag drar in per år men jag snittar 19000 kr i månaden efter skatt. Med endast hyran, telefonen,maten, SL-kort samt gymkort som fasta utgifter kan jag lägga undan cirka 7-8000 i månaden.
Ska ut på en längre resa till hösten därav sparandet. Pengarna på framtidskontot är ärvda pengar som jag skulle kunna vara utan. Får bli min insatts till en bostadsrätt om några år.
Citera
2014-04-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Det vore intressant att se statistik på hur många procent som har sparat så mycket. Naturligtvis måste man unna sig det man vill ibland, men rätt många verkar ju tro att det är tvång på att göra av med lönen innan nästa kommer.

jo precis, förstår mig inte på folk som tror de sliter ut sig själva om de inte slösar allt, blir ju snarare tvärtom... 4k fickpengar räcker för en månad och då kan man göra mycket (om man inte ska handla kläder o sånt) Tror dock inte många har de summor jag pratar om, alla vill leka stekare i krogen
Citera
2014-04-15, 14:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Många värderar framtida fritid högre än att konsumera bort allt. I nuvarande takt med rimliga avkastningsantaganden och månadssparande (6-7% per år) kommer jag ha ett nuvärdesdiskonterat kapital om cirka 8 000 000 året jag fyller 46 år. På det kan jag leva gott på resten av mitt liv med 5-6% årlig avkastning.

Detta givet att jag inte bosätter mig mitt i stan och handlar ett splitter ny bil vart 3e år.
Härligt mannen! Frihet från pengaproblem är verklig frihet.

Lite likadan person som Celeno antar jag? Har själv också tänkt ta ut tidig "pension" och bli rentier så fort jag fått ihop kapitalet, lär bli vid 40-års ålder om jag lever ett "vanligt" liv. Man vet ju aldrig vad som händer på vägen .
Citera
2014-04-15, 15:01
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Inte en spänn på kontot. Fan vad man inser hur dålig man är på att sköta sin ekonomi när man bläddrat igenom denna tråd. Har låg inkomst iofs men skulle nog inte kunna spara någon vidare summa även om jag tjänade bättre. Men många här i tråden verkar vara riktiga tråkmånsar och inte spendera på något roligt. Pengar är till för att slösas och gärna medans man är ung. Ut och res, ta dyra krogrundor, anlita ett luder eller åk på en skidresa. Att sitta och spara pengar som en pensionär när man är 19 år är inte sunt. Visst ska man ha en buffert men nån måtta får det vara.
Frågan är ju vad man blir lyckligare av: hamsterhjulet tills döden (pensionsåldern lär vara 70 då du går i pension) eller frihet långt före döden?

Ju tidigare du börjar investera ju starkare ränta-på-ränta hinner du få också.

Jag ser inte det "roliga" i en DYR krogrunda eller i att köpa horor. Skidresor är också skittråkiga, men vad fan, det är ju bara min åsikt. Man kan f.ö. läsa överallt på en billig peng bara man inte har 4-stjärnigt hotell och full service som krav på varje resa.

Du borde lära dig att förstå pengars värde och vad det egentligen är du gör med ditt liv. Om du är nöjd med att ge bort tiotals år av ditt liv för en billig slant i timmen som du slösar direkt vid löning, ja då har du fan satt ribban lågt. Tänk nästa gång på hur många timmar du måste jobba för att köpa sak X. Fundera sedan på om det VERKLIGEN är värt det.
Citera
2014-04-15, 15:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
23 år,
12 kronor på mitt norska bankkonto,
7 kronor på mitt svenska bankkonto,
skulder för ett par tusenlappar.

Folk som sparar fanatiskt och med drömsk blick pratar om "börsen", "investeringar" och annan skit gör mig sugen på att lappa till dem - inte av avund, utan för att de är så skitnödiga och lillvuxna. Stryk kanske hjälper, vad vet jag
Varför tycker du att de är skitnödiga? När du väl blivit äldre så fattar du nog att du INTE vill leva som dig (hand till mun) resten av livet, det är då det riktiga "vuxenlivet" och löneslaveriet börjar. Man är snarare ung i sinnet om man vill ta vara på sin fritid genom att investera pengar och tjäna en rejäl hacka för förtidspension eller vad man man nu vill göra.

Att ge stryk åt dessa individer kommer knappast att locka dem till det hjärndöda slösande som du tycks gilla. Vissa tycker att det är OK att bli löneslav och ha skulder att tänka på dagarna i ända, andra föredrar riktig frihet (frihet från ekonomisk stress) och dit når man inte genom ditt tankesätt.
Citera
2014-04-15, 15:55
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Du får ju tänka att de flesta som skriver i tråden är rika också. Är man fattig så drar man sig så klart från att skriva överhuvudtaget.

Man kan både spendera och spara, att slösa allt verkar väldigt dumt.
Citera
2014-04-15, 17:20
Medlem
Jag har 1,74 kr på mitt konto, är 20. En polare är skyldig mig strax över 2k men han har nordea och jag har swedbank, han har försökt sätta över 3 ggr förra veckan samt igår men inga jävla pengar har jag fått. Fick en räkning i brevlådan idag men CSN får jag inte förrän sista dagen i månaden. Får väl sälja sex på gatan för att betala den eller råna nån.
Citera
2014-04-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför tycker du att de är skitnödiga? När du väl blivit äldre så fattar du nog att du INTE vill leva som dig (hand till mun) resten av livet, det är då det riktiga "vuxenlivet" och löneslaveriet börjar. Man är snarare ung i sinnet om man vill ta vara på sin fritid genom att investera pengar och tjäna en rejäl hacka för förtidspension eller vad man man nu vill göra.

Att ge stryk åt dessa individer kommer knappast att locka dem till det hjärndöda slösande som du tycks gilla. Vissa tycker att det är OK att bli löneslav och ha skulder att tänka på dagarna i ända, andra föredrar riktig frihet (frihet från ekonomisk stress) och dit når man inte genom ditt tankesätt.

Ditt främsta mål i livet verkar vara pengar, vilket gör dig till en sorglig fan. Att spara och vara en riktig jävla jude bara för att kunna leva på räntan av sparkapitalet när man är 40 är ju helt absurt. Ska du slösa bort din ungdom på att spara pengar för att när du är 40 börja leva? Om universum har någon som helst känsla för ironi så blir du påkörd av en buss ett par dagar innan du "äntligen" ska börja leva - om du nu klarar av det alls, för alla år av skitnödigt sparande och girigt pengasamlande lär sätta sina spår, så oddsen att du dör förmögen är väl rätt okej, men vad fan spelar det för roll när du aldrig använt en krona?

Sparande människor som "tänker på framtiden" är alltid - undantagslöst - torra jävlar som jag inte frivilligt spenderar tid med.
Citera
2014-04-15, 18:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Sparande människor som "tänker på framtiden" är alltid - undantagslöst - torra jävlar som jag inte frivilligt spenderar tid med.

Fast man kan både leva och tänka på framtiden.

Jag tror att många tar i lite när dom skriver på flashback för att dom känner att dom egentligen borde spara lite mer.

Man ska inte överdriva sitt sparande men pengar ger ekonomisk frihet och möjligheter.

Själv tror jag inte vissa förstår hur lång tid 20år faktiskt är när dom lägger upp de planerna.
Citera
2014-04-15, 18:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ditt främsta mål i livet verkar vara pengar, vilket gör dig till en sorglig fan. Att spara och vara en riktig jävla jude bara för att kunna leva på räntan av sparkapitalet när man är 40 är ju helt absurt. Ska du slösa bort din ungdom på att spara pengar för att när du är 40 börja leva? Om universum har någon som helst känsla för ironi så blir du påkörd av en buss ett par dagar innan du "äntligen" ska börja leva - om du nu klarar av det alls, för alla år av skitnödigt sparande och girigt pengasamlande lär sätta sina spår, så oddsen att du dör förmögen är väl rätt okej, men vad fan spelar det för roll när du aldrig använt en krona?

Det gör mig snarare till en smart fan. Vissa kan inte hålla i sina pengar (du), andra kan ha roligt och spara som rejält samtidigt. Du köper bilar/hus/båtar/märkeskläder för en kort lyckoboost och lite "skrytande" för grannen, jag skiter i dessa korta lyckbooster som aldrig är värda det i slutändan (källa: alla studier som gjorts inom ämnet och mina anekdoter, när du väl har prylen du alltid velat ha så är den intressant i 2 månader och sen blir det "normalt" igen) och klarar mig på mindre. Kan fortfarande supa/resa/knulla bara jag inte kastar pengarna bort utan närmare eftertanke som du tycks göra (då du inte lyckas spara något).

Nej, jag skall investera pengar i 20 år för att slippa 30 år av arbete totalt. Det är som att köpa sig absolut frihet från stress (då pengar är det enda som jag kan känna stress för i mitt liv, konstigt nog). Trygghet är trevligt, det har du inte som fattiglapp som lever hand-till-mun.

Ditt svammel om "du kanske dör imorgon" är extremt anti-intellektuellt, fundera själv på vad du precis sade. Borde inte du sälja allt du har och knarka/supa/knulla lite horor idag kväll då, DU KAN JU VARA DÖD IMORGON? Nej, jag oroar mig inte för det jag inte kan något åt. Extremt liten chans för att jag dör före jag kan njuta fullt ut av friheten som pengar ger mig, oerhört stor chans att jag får leva som en kyrkråtta vid äldre dagar om jag ej investerar något. Valet är tämligen enkelt.

Du framhäver dig själv som en störande "YOLO"-unge med dina ogenomtänkta resonemang och påhopp, väx upp.

Bra, jag går inte miste om mycket om du ej vill associera dig med mig ändå. Kan inte se att du skulle vara särskilt intressant samtalspartner/vän om du verkligen inte har bättre argument mot sparande än "du kan ju dö imorgon". Din bristande verklighetsuppfattning/ignorans skiner igenom ditt inlägg.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-04-15 kl. 18:33. Anledning: edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in