2014-04-14, 19:50
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Han skrev att ha jobbar och får ut 19 efter skatt.

Han är en vuxen självständig människa och behandlas som en. Man utvecklar en ny relation med sina föräldrar i det stadiet. Men du är väll expert på det med.

Dessutom så har hans föräldrar sparat pengar åt honom under hans uppväxt som han också skrev. Så giriga är dom knappast. Förmodligen vill dom välkomna sitt barn till verkligheten och hoppas på att han ska flytta ut. Du vet inte ett skit vad dom har tänkt sig med pengarna. Enbart spekulationer.
Att ta 6k i hyra är fortfarande absurt mycket.
Citera
2014-04-14, 19:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Att ta 6k i hyra är fortfarande absurt mycket.

Beror på syftet och vad som sker med pengarna i min åsikt.

Visst är det mycket pengar men finns värre fall än så. En polare till mig betalar 8.000 för en 1a i andra hand. Enbart hyran alltså. Denna kille verkar få det mesta i dom där 6.000 kronorna.

Fast jag kan inte förneka att jag förmodligen hade hållt med dig om jag fått frågan under den tid då jag sälv fortfarande bodde hemma. Jag betalade 1k till mina päron och allt jag behövde stod jag sedan själv för såsom mat och hygienartiklar.
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-14 kl. 20:01.
Citera
2014-04-14, 20:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Beror på syftet och vad som sker med pengarna i min åsikt.

Visst är det mycket pengar men finns värre fall än så. En polare till mig betalar 8.000 för en 1a i andra hand. Enbart hyran alltså. Denna kille verkar få det mesta i dom där 6.000 kronorna.

Fast jag kan inte förneka att jag förmodligen hade hållt med dig om jag fått frågan under den tid då jag sälv fortfarande bodde hemma. Jag betalade 1k till mina päron och allt jag behövde stod jag sedan själv för såsom mat och hygienartiklar.
Din vän är en idiot eller så bor han i mitten av stockholms centrum.

Ser fortfarande inte hur han betalar 6k. Mat för 1.5k-2k MAX, resten är "hyran".
Citera
2014-04-14, 20:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Din vän är en idiot eller så bor han i mitten av stockholms centrum.

Ser fortfarande inte hur han betalar 6k. Mat för 1.5k-2k MAX, resten är "hyran".

Nja, han hade nog inte så många alternativ av vissa anledningar utan var tvungen att ta det han kunde få tag på. Men visst är det sjukt.

Mer som kostar pengar än mat och hyra. Sedan vet varken du eller jag hur dom räknat. Tror inte dom är giriga utan kanske helt enkelt delat på kostnaderna så alla betalar lika mycket. Vad vet vi?

Det han får är väll;

Husrum (räntor, skatter, avgiter, underhåll)
Mat
Hygienatiklar (toapapper, tandkräm osv)
Hemförsäkring
El
Sophämtning (om villa)
Bredband
Tv (tv-avigt samt ev kanalutbud)

Finns säkert mer.

Min slutsats är att han har bra föräldrar som tar sitt ansvar.
Senast redigerad av Bbobi 2014-04-14 kl. 20:58.
Citera
2014-04-14, 21:30
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Nja, han hade nog inte så många alternativ av vissa anledningar utan var tvungen att ta det han kunde få tag på. Men visst är det sjukt.

Mer som kostar pengar än mat och hyra. Sedan vet varken du eller jag hur dom räknat. Tror inte dom är giriga utan kanske helt enkelt delat på kostnaderna så alla betalar lika mycket. Vad vet vi?

Det han får är väll;

Husrum (räntor, skatter, avgiter, underhåll)
Mat
Hygienatiklar (toapapper, tandkräm osv)
Hemförsäkring
El
Sophämtning (om villa)
Bredband
Tv (tv-avigt samt ev kanalutbud)

Finns säkert mer.

Min slutsats är att han har bra föräldrar som tar sitt ansvar.

På vilket sätt tar hans föräldrar mer ansvar än andras genom att ta överdrivet med pengar från honom? Ja bor hemma och lägger de mesta pengarna på hög till senare i livet. inte fan tycker jag att mina föräldrar tar mindre ansvar bara för ja får bo hemma billigt?
Citera
2014-04-14, 22:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
På vilket sätt tar hans föräldrar mer ansvar än andras genom att ta överdrivet med pengar från honom? Ja bor hemma och lägger de mesta pengarna på hög till senare i livet. inte fan tycker jag att mina föräldrar tar mindre ansvar bara för ja får bo hemma billigt?

Men kom igen han tjänar ju mer än bra varför ska hans föräldrar betala för honom?

Med ansvar menar jag uppfostran och förbereda sitt barn inför att klara sig på egen hand då han inte heller komma undan dom här kostnaderna.

Och som sagt vet varken du eller jag vad hans föräldrar tänker göra med dom pengarna. Dom har ju redan sparat åt honom så sluta med det där jävla snacket om att dom är snåla och giriga. Då hade dom nog inte sparat åt honom till att börja med.

Nu är han vuxen och har egen inkomst = inneboende som få betala sin del.

Förstår inte vad problemet med att nä man är vuxen och tjänar egna pengar så får man betala för sig själv? Du bor uppenbarligen hemma själv.
Citera
2014-04-14, 22:06
Medlem
När jag var 18 hade jag några hundra tusen, när jag var 25 var jag totalt utblottad och hade dragit på mig en del riktigt osofta skulder. Dekadens är farligt. Alla inkomster vid denna period gick till blaze, coke, nikotin och festande. Mest tragiskt, några roliga minnen har man iaf.
Citera
2014-04-14, 22:08
Medlem
Nyss fyllt 21 år.
Redan haft mycket arbetslivserfarenhet då jag jobbat varje sommar sen jag sluta högstadiet. Samt haft extra kneg hela tiden!
Heltidsanställd med position som ansvarig för leveranser på ett lagom stort företag.
21k brutto. Lever hemma, sparar en jävla massa cash. Men nu har jag skaffat hoj och bränner allt på det ..
Citera
2014-04-14, 22:12
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Vad ska du göra med pengarna? har du något mål? Eller ska du dö med dom?

Många värderar framtida fritid högre än att konsumera bort allt. I nuvarande takt med rimliga avkastningsantaganden och månadssparande (6-7% per år) kommer jag ha ett nuvärdesdiskonterat kapital om cirka 8 000 000 året jag fyller 46 år. På det kan jag leva gott på resten av mitt liv med 5-6% årlig avkastning.

Detta givet att jag inte bosätter mig mitt i stan och handlar ett splitter ny bil vart 3e år.
Citera
2014-04-14, 22:14
Medlem
TheAlamos avatar
Är 22 nu och sitter väl på 110 000 om man räknar med fonder men inte aktier. För två år sen så hade jag nästan 200 000 och har pluggat sen dess och åkt utomlands tre gånger.
Citera
2014-04-14, 22:19
Medlem
Inte en spänn på kontot. Fan vad man inser hur dålig man är på att sköta sin ekonomi när man bläddrat igenom denna tråd. Har låg inkomst iofs men skulle nog inte kunna spara någon vidare summa även om jag tjänade bättre. Men många här i tråden verkar vara riktiga tråkmånsar och inte spendera på något roligt. Pengar är till för att slösas och gärna medans man är ung. Ut och res, ta dyra krogrundor, anlita ett luder eller åk på en skidresa. Att sitta och spara pengar som en pensionär när man är 19 år är inte sunt. Visst ska man ha en buffert men nån måtta får det vara.
Citera
2014-04-15, 00:22
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odens
Inte en spänn på kontot. Fan vad man inser hur dålig man är på att sköta sin ekonomi när man bläddrat igenom denna tråd. Har låg inkomst iofs men skulle nog inte kunna spara någon vidare summa även om jag tjänade bättre. Men många här i tråden verkar vara riktiga tråkmånsar och inte spendera på något roligt. Pengar är till för att slösas och gärna medans man är ung. Ut och res, ta dyra krogrundor, anlita ett luder eller åk på en skidresa. Att sitta och spara pengar som en pensionär när man är 19 år är inte sunt. Visst ska man ha en buffert men nån måtta får det vara.

Jag tycker visserligen att man får göra vad man vill med sina pengar, men det är just det tänk du beskriver som gör att den stora massan bara står och stampar på samma ställe år ut och år in utan att livet ändras någonting. Som du säger är det inte sunt att spara pengar som en pensionär när man är 19 år, men det är å andra sidan inte sundare att alltid ha 0 kronor på kontot vid varje löning.

Kan man planera är det inga problem att unna sig en massa saker och ändå ha mycket pengar kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in