2014-04-15, 03:24
Medlem
Varför tror folk på nåt dom aldrig haft minsta bevis för?
Citera
2014-04-15, 07:03
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ett bevis kan vara något man ger eller något man får. *BEVISET* kan du bara få av Gud.

Det är allt jag kan säga. Du är antingen korkad eller respektlös men om du förväntar dig bra bemötande när du besvarar mitt inlägg genom ditt svammel är du helt tappad.

Citera
2014-04-15, 07:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

Det är allt jag kan säga. Du är antingen korkad eller respektlös men om du förväntar dig bra bemötande när du besvarar mitt inlägg genom ditt svammel är du helt tappad.

Kanske är jag korkad men inte respektlös? Som du är! Jag och flera andra skriver om bevis som vi har fått och tycker att det är on topic, medan du och flera andra i vanlig ordning kräver att få bevis av oss och tycker att endast det är trådämnet.

Jag kan förstå dem som inte tror på bilden av Gud (jag har själv alltid hört till dem) men jag har ingen sympati för dem som förnekar Gud och deltar i debatter med attityden att om de troende inte kan ge dem skriftligt bevis (något som aldrig har hänt) så har de överlägset vunnit debatten.
Citera
2014-04-15, 07:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Varför tror folk på nåt dom aldrig haft minsta bevis för?
Många människor HAR FÅTT bevis. Ingen människa KAN GE bevis.

På den tiden jag var ateist (upp till femtonårsåldern) tyckte jag ändå att vanliga kristna människor var värda respekt. En del av dem tyckte jag var "knäppa" men vissa av dem upplevde jag som mycket kloka. Och några som både och! När jag mognade insåg jag att jag inte visste så mycket som jag trodde och blev väl då agnostiker.

Långt senare, efter många misslyckade försök att förstå evangelierna, så fann också jag Jesus. Och det handlade inte om att vara rädd för döden, för det var jag redan som barn men kunde ändå inte tro på den bild av Gud som förmedlades under kristendomsundervisningen. Alla sade sig tro på Gud utom jag och den elaka kristna lärarinnan gjorde livet surt för mig.

Tro på Jesus är en fråga om sanning, inte en fråga om rädsla.
Citera
2014-04-15, 08:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Många människor HAR FÅTT bevis. Ingen människa KAN GE bevis.

På den tiden jag var ateist (upp till femtonårsåldern) tyckte jag ändå att vanliga kristna människor var värda respekt. En del av dem tyckte jag var "knäppa" men vissa av dem upplevde jag som mycket kloka. Och några som både och! När jag mognade insåg jag att jag inte visste så mycket som jag trodde och blev väl då agnostiker.

Långt senare, efter många misslyckade försök att förstå evangelierna, så fann också jag Jesus. Och det handlade inte om att vara rädd för döden, för det var jag redan som barn men kunde ändå inte tro på den bild av Gud som förmedlades under kristendomsundervisningen. Alla sade sig tro på Gud utom jag och den elaka kristna lärarinnan gjorde livet surt för mig.

Tro på Jesus är en fråga om sanning, inte en fråga om rädsla.

Ändå har du ingen konkret definition av det som objektivt kan förmedla denna sanning. Hur kan det då vara en sanning?
Citera
2014-04-15, 08:50
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Kanske är jag korkad men inte respektlös? Som du är! Jag och flera andra skriver om bevis som vi har fått och tycker att det är on topic, medan du och flera andra i vanlig ordning kräver att få bevis av oss och tycker att endast det är trådämnet.

Jag kan förstå dem som inte tror på bilden av Gud (jag har själv alltid hört till dem) men jag har ingen sympati för dem som förnekar Gud och deltar i debatter med attityden att om de troende inte kan ge dem skriftligt bevis (något som aldrig har hänt) så har de överlägset vunnit debatten.

Jag behandlar folk efter hur de bemöter mig. Jag lägger inte ner någon energi på dig ifall du inte anstränger dig själv.

Om du inte är beredd att leverera bevis enligt vad vi specificerat i denna och i andra trådar har du inget här att göra. Du har säkert massvis av guda-prat att tillstå någon annan i en annan tråd men börja inte prata om bevis när din bevisning är "Jag känner gud inom mig, det är mitt bevis, godta det".

Vem du har sympati eller inte för spelar mig mindre roll. Jag är förbannat trött på argument som "Gud finns det står i Bibeln" och tror att de vunnit och speciellt då man pratar om ett bevis vi alla kan godta.

Edit, Och varför i hela kan jag inte ge dig bevis? Givetvis kan vi dela med oss, ge, få, ta och hitta bevis.
Senast redigerad av icarus_gbg 2014-04-15 kl. 08:54.
Citera
2014-04-15, 10:19
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Är det inte mer den förklaring du gav om om vad bevis är?

"något man får och ger", snälle du, hur får du det til bevis.. måtte du ha befunnit dig i tron att tolka givande/tagande.. och jag personligen kan tycka det går in i politisk kverulans...

Här är det ju frågan om "vilket, är DET starkaste beviset på guds existens" , osmos.. en slags självklar rätt för dig eller andra att säga, jag lever alltså ska jag ha x mycket, medan du som inte förstår mig.. får x mycket... men du märker inte pseudoismen i det? Vad mer exakt, i vad någon x som passerar annan.. skulle du mena den isf avgivit, så den kan bestyrka eller motivera sig hava behov för x mkt i givande-tagandet?

Det blir tekniskt långsökt felbart in i minsta känsla.. för du pratar om känslor när du säger givande/tgande : det är ju självklart!!! att människan alltid varit flockindivid. Det vet ju redan apan.
Citera
2014-04-15, 11:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Är det inte mer den förklaring du gav om om vad bevis är?

"något man får och ger", snälle du, hur får du det til bevis.. måtte du ha befunnit dig i tron att tolka givande/tagande.. och jag personligen kan tycka det går in i politisk kverulans...

Här är det ju frågan om "vilket, är DET starkaste beviset på guds existens" , osmos.. en slags självklar rätt för dig eller andra att säga, jag lever alltså ska jag ha x mycket, medan du som inte förstår mig.. får x mycket... men du märker inte pseudoismen i det? Vad mer exakt, i vad någon x som passerar annan.. skulle du mena den isf avgivit, så den kan bestyrka eller motivera sig hava behov för x mkt i givande-tagandet?

Det blir tekniskt långsökt felbart in i minsta känsla.. för du pratar om känslor när du säger givande/tgande : det är ju självklart!!! att människan alltid varit flockindivid. Det vet ju redan apan.
Men svaret är att vissa får bevis och andra inte. Att det inte bevisar något vetenskapligt är vi alla överens om.

Jag är också trött: på alla som begär bevis utan att själva kunna bevisa någonting.
Citera
2014-04-15, 12:15
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men svaret är att vissa får bevis och andra inte. Att det inte bevisar något vetenskapligt är vi alla överens om.

Jag är också trött: på alla som begär bevis utan att själva kunna bevisa någonting.

Exakt vad är det du vill ha bevis för?
Citera
2014-04-15, 12:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Exakt vad är det du vill ha bevis för?
Bevisa något du om du känner dig hågad.
Citera
2014-04-15, 14:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
De flesta "gudstroende" vet att gud inte gåer att bevisas som livsform ser ut idag, däremot från det att hävda ockultism som likvärdigt vetenskap.. det är genuina bedrägerier.

Alla får lära sig redan i grundskolan om elementen, om magneter och metaller i bergen, ämnens reagens och vad som ska undvikas också varför.. ändå kommer krav om att acceptera "hypoteser" om att det är gud , det är änglar det är fucking hjälpare... det är bedrägeri och du borde ha så många celler i skallen att förstå, eller erkänn omognaden i tramslekarna du försöker försvara - finns inget försvar för gud mer än att det är mysigt med egendomar att förfara över, det fördelas och distribueras i tjänster.. där skolor är en arena.. livsmedel annan.. lager.. j räkna upp alla de områden homo sapiens upprättat i livsformen som ännu är. eller neka och spela apa, eftersom du uppenbart är en apa.. som är också religiös fanatiker... "jag tror inte på kristus som gud .. nej han lever verkligen

men du vet hur man skickr folk? nej? är du så "vuxen att veta" ?
Citera
2014-04-15, 20:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Trams.

Eller vet du inte vad du vill få bevisat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in