2014-04-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Är det idag eller imorgon som är sista ansökningsdag? Jag tycker det är lite luddigt att antagning.se inte skriver till OCH MED om man har morgondagen på sig också? Någon som kan bekräfta, då jag uppenbarligen har bristande språkkunskaper?
I morgon.

Om antagning.se bara kunde uppdatera texten till det övertydliga "till och med 15 april" så skulle vi slippa en hel del huvudbry.
Citera
2014-04-14, 20:45
Medlem
Litteraturs avatar
Jag har tappat bort mitt brev med aktiveringskod. Är jag helt körd? Sen anmälan är mitt enda alternativ nu eller?
Citera
2014-04-14, 20:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteratur
Jag har tappat bort mitt brev med aktiveringskod. Är jag helt körd? Sen anmälan är mitt enda alternativ nu eller?

Skulle du ha tappat bort aktiveringskoden, kan du beställa en ny via länken i rutan "Bekräfta din identitet" som kommer upp när du loggat in.

Tänk på att beställa en ny aktiveringskod i god tid. Vi kan behöva upp till en vecka för att ta emot din beställning och skicka ut koden.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Skapa-konto/Aktiveringskod/

Tyvärr. Kan nog bli svårt att få en ny aktiveringskod innan anmälan stänger.
Citera
2014-04-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Skulle du ha tappat bort aktiveringskoden, kan du beställa en ny via länken i rutan "Bekräfta din identitet" som kommer upp när du loggat in.

Tänk på att beställa en ny aktiveringskod i god tid. Vi kan behöva upp till en vecka för att ta emot din beställning och skicka ut koden.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Skapa-konto/Aktiveringskod/

Tyvärr. Kan nog bli svårt att få en ny aktiveringskod innan anmälan stänger.

Måste väl gå på annat sätt?

Tänker på klassiska "alla har faktiskt inte tillgång till internet"-argumentet anno 1998.

Nu när jag tänker efter: Kan inte SYVs hjälpa en med anmälan?
Citera
2014-04-14, 21:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Måste väl gå på annat sätt?

Tänker på klassiska "alla har faktiskt inte tillgång till internet"-argumentet anno 1998.

Nu när jag tänker efter: Kan inte SYVs hjälpa en med anmälan?

Mejla/ring antagning.se det första du gör imorgon. Kolla även med din SYV.
Har du tur så går det att ordna på något annat sätt.

Edit: Såg nu att jag inte svarade på Litteratur's inlägg.
Citera
2014-04-14, 21:05
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Det är alltså inte en enda person som har nån aning om det finns nånstans på antagning.se där man fyller i att man ska skicka in behörighetskomplettering?
Citera
2014-04-14, 21:10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Det är alltså inte en enda person som har nån aning om det finns nånstans på antagning.se där man fyller i att man ska skicka in behörighetskomplettering?

Citat:
Skickar du någon betygshandling som kommer fram efter sista kompletteringsdag, räknas den som en sen komplettering. Om det finns lediga platser efter urvalet kan du få räkna med dina sena kompletteringar, inte annars. Varje universitet och högskola avgör hur sena kompletteringar ska behandlas.

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Skicka-in-nodvandiga-papper/
Citera
2014-04-14, 21:16
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Skicka-in-nodvandiga-papper/

Det betyder alltså att jag bara skickar in mina ansökningar och sen när jag är klar med min kurs så skickar jag in papperna? Det finns alltså ingenstans man fyller i att man ska skicka in behörighetskomplettering?
Citera
2014-04-14, 21:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Det betyder alltså att jag bara skickar in mina ansökningar och sen när jag är klar med min kurs så skickar jag in papperna? Det finns alltså ingenstans man fyller i att man ska skicka in behörighetskomplettering?

Nej, tolkar jag det som. Som svar på den sista frågan.

För att hinna registrera dina betyg före urvalet, behöver vi ha dem senast 19 juni.

Om din skola för över betyg till den nationella betygsdatabasen (BEDA), behöver du inte skicka in ditt slutbetyg. Enstaka betyg i ämnen och kurser kan du däremot behöva skicka in. Detsamma gäller intyg från folkhögskolestudier och utländska gymnasiebetyg. Tänk på att posten ibland tar några dagar.

Tar du en IB- eller EB-examen har du fram till 5 juli på dig att komplettera med betyget. Det gäller också dig som avslutar en gymnasieutbildning efter den 19 juni i ett land som ingår i EU eller EES.
https://www.antagning.se/sv/Kalender/Juni/Sista-kompletteringsdag/

Men dina betyg skall vara inne hos antagningsenheten senast 19:e juni för att det inte skall räknas som en sen komplettering.
Citera
2014-04-14, 21:21
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Nej, tolkar jag det som.

För att hinna registrera dina betyg före urvalet, behöver vi ha dem senast 19 juni.

Om din skola för över betyg till den nationella betygsdatabasen (BEDA), behöver du inte skicka in ditt slutbetyg. Enstaka betyg i ämnen och kurser kan du däremot behöva skicka in. Detsamma gäller intyg från folkhögskolestudier och utländska gymnasiebetyg. Tänk på att posten ibland tar några dagar.

Tar du en IB- eller EB-examen har du fram till 5 juli på dig att komplettera med betyget. Det gäller också dig som avslutar en gymnasieutbildning efter den 19 juni i ett land som ingår i EU eller EES.
https://www.antagning.se/sv/Kalender/Juni/Sista-kompletteringsdag/

Men dina betyg skall vara inne hos antagningsenheten senast 19:e juni för att det inte skall räknas som en sen komplettering.

Ah det förstår jag, jag är rätt säker på att kursen jag går slutar i god tid före den 19e juni iaf.

Tycker det borde vara smidigast för dom själva om dom la till möjlighet att man själv fyllde i att man ska skicka in komplettering så kan dom kolla på dom ansökningarna sist. Men som allt annat i samhället så genomsyras detta av inkompetens
Citera
2014-04-14, 22:25
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ett tips är att ni kollar på antagning.se innan ni ställer frågor i den här tråden. De flesta svaren finns där.
Citera
2014-04-15, 01:01
Bannlyst
Hej

Har sökt två kurser på SU, bla FEK I och NEK I. Under dessa kurser så står det "30 högskolepoäng, Stockholms universitet, Stockholm
Söks inom Kandidatprogram i nationalekonomi och statistik"

Problemet är att jag inte går kvar på programmet nationalekonomi och statistik. Påverkar detta mina chanser att komma in på kurserna? För jag förstår inte varför det står så då jag redan hoppat av programmet för 2-3 månader sen.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in