Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Titta empiriskt på Turkiet (avsevärt fler demonstranter än Maidan, slogs ner ytterst våldsamt efter lite milt hummande från västländer som inte ville gå för hårt fram mot sin viktiga allierade) eller jämför olika arabiska uppror 2011 för att se vilka uppror västmakter lade sig i och hur mycket. Libyen och Syrien är exempel på uppror som hade kvävts utan några större intermezzon om inte väst stött oppositionen, och på samma sätt hade upproret i Bahrain fått fart och lyckats om man hade haft väst bakom sig istället för mot sig.
Observera att jag hela tiden pratar om stöd till redan startade protester. Att initiera uppror, t.ex. som Ryssland gör nu, är snäppet värre.
Jag har ingen vidare koll på Turkiet, Libyen, Syrien eller övriga ovannämnda länder. Jag ska därmed inte uttala mig i den frågan. Vidare så tycker jag att dessa länder inte riktigt är jämförbara med Ukraina. Det är viktigt att beakta det enskilda landets karaktäristika och inte i blindo applicera erfarenhet från övriga länder. Det är lättgjort när man analyserar hemma vid datorn, men i realiteten har varje land sina egna historiska, sociopolitiska, kulturella egenskaper, vilka man måste förstå. Ukraina är ett land jag har mycket god koll på och har personligen varit på Majdan och känner flera aktiva från Majdan. Allt prat om "USA/EU sponsrat" framstår därför som rena fantasier utan någon som helst verklighetsförankring. Jag har väldigt svårt att se att någon med den minsta erfarenhet från Ukraina skulle tro något sådant. Ukraina är ett civiliserat europeiskt land, som inte har någon tradition av uppror och väpnade konflikter. Att få till den uppståndelsen som vi har kunnat se på Majdan är ingen lättgjord uppgift i det ukrainska samhället, vars folk för det mesta tar avstånd från sådana handlingar. Jag förstår mycket väl vad som har drivit demonstranterna och hur proteströrelsen har utvecklat sig. Jag känner personligen affärsmän som ägnat sin arbetstid åt Majdan och donerat pengar till nödvändigheter. De är inte ensamma om det. Uppslutningen och kampviljan är svår att beskriva i ord, men det var verkligen ett folk som var beredd att ge upp allt för denna kamp. Allt från taxichaffisar som erbjöd gratis resor till Majdan, folk som emottog demonstranter från övriga städer och erbjöd dem gratis boende, det finns många exempel. Detta var verkligen en folklig revolution. Det var en otrolig gemenskap, där den gemensamma nämnaren var vrede mot regimen och hoppet om ett systemskifte. Det var nu eller aldrig.
Jag som har någorlunda bra koll på landet och besökt platsen har väldigt svårt att tro på någon inblandning av USA/EU. I alla fall ingen typ av inblandning som kunnat påverka utgången av revolutionen. Ukrainarna gjorde själva sin revolution, med egna ansträngningar, egna medel, och egna liv. Det krävs väldigt robust bevisning för att du ska kunna bevisa motsatsen.