Citat:
Den omständigheten att Svobodamedlem misshandlat TV-chefen utgör visserligen grunden för slutsatsen att han begått en brottslig gärning. Dock utgör det ingen grund för slutsatsen att "nazister tagit makten med våld". Listan på liknande exempel kan göras lång... Er argumentation bygger på lösryckta och osammanhängande grunder och kan inte på något sätt leda till den slutsatsen ni drar.
Jag är förstås oenig med dig. Bevisen är entydiga.
Men om man vill föra diskussionen vidare kan man förstås säga att det saknar betydelse om du eller jag har rätt i sakfrågan. Vi skulle kunna lämna denna fråga öppen.
Istället kan vi gå till konflikten som pågår i Ukraina. Här säger befrielsekämparna i Östukraina i princip samma sak som jag säger. I det sammanhanget spelar det ingen roll om du skulle gå fram till dem, knacka dem på ryggen och säga: - kompis du vet, vi är inga nassar eller fascister utan bara hyggliga fina demokrater. Föfaan, kom igen, lita på oss!
De skulle inte lämna över sina automatgevär till dig. Konflikten som pågår är reell och den består i en intressekonflikt. Östukraina vill ha självständighet då den inte litar på Kiev. Sympatin med Moskva är större än för Kiev och för EU. Regimen i Kiev gillar inte detta.
Ytterst löses konflikten med vapenmakt. Så går det till i världen när argumenten inte räcker för att lösa en intressekonflikt. Detta skulle förstås Kiev ha tänkt på den där dagen för ett par månader sedan då de smädade sina kupplaner och satte dem i verket. De skulle ha tänkt på att processen de startar kan bli våldsam och vapenmakten talar inte till Kievs favör.
Men de var förblindade. De hade god ekonomisk uppbackning av USAs miljarder och moraliskt stöd från USA och EU som eldade på kupplanerna. Så dumt, så ytterst korttänkt och dumt. Krim har sagt farväl till Ukraina och nu finns uppenbar risk för att Östukraina säger samma sak.