2014-04-13, 01:46
  #1957
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Den omständigheten att Svobodamedlem misshandlat TV-chefen utgör visserligen grunden för slutsatsen att han begått en brottslig gärning. Dock utgör det ingen grund för slutsatsen att "nazister tagit makten med våld". Listan på liknande exempel kan göras lång... Er argumentation bygger på lösryckta och osammanhängande grunder och kan inte på något sätt leda till den slutsatsen ni drar.

Jag är förstås oenig med dig. Bevisen är entydiga.

Men om man vill föra diskussionen vidare kan man förstås säga att det saknar betydelse om du eller jag har rätt i sakfrågan. Vi skulle kunna lämna denna fråga öppen.

Istället kan vi gå till konflikten som pågår i Ukraina. Här säger befrielsekämparna i Östukraina i princip samma sak som jag säger. I det sammanhanget spelar det ingen roll om du skulle gå fram till dem, knacka dem på ryggen och säga: - kompis du vet, vi är inga nassar eller fascister utan bara hyggliga fina demokrater. Föfaan, kom igen, lita på oss!

De skulle inte lämna över sina automatgevär till dig. Konflikten som pågår är reell och den består i en intressekonflikt. Östukraina vill ha självständighet då den inte litar på Kiev. Sympatin med Moskva är större än för Kiev och för EU. Regimen i Kiev gillar inte detta.

Ytterst löses konflikten med vapenmakt. Så går det till i världen när argumenten inte räcker för att lösa en intressekonflikt. Detta skulle förstås Kiev ha tänkt på den där dagen för ett par månader sedan då de smädade sina kupplaner och satte dem i verket. De skulle ha tänkt på att processen de startar kan bli våldsam och vapenmakten talar inte till Kievs favör.

Men de var förblindade. De hade god ekonomisk uppbackning av USAs miljarder och moraliskt stöd från USA och EU som eldade på kupplanerna. Så dumt, så ytterst korttänkt och dumt. Krim har sagt farväl till Ukraina och nu finns uppenbar risk för att Östukraina säger samma sak.
2014-04-13, 01:58
  #1958
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag är förstås oenig med dig. Bevisen är entydiga.

Men om man vill föra diskussionen vidare kan man förstås säga att det saknar betydelse om du eller jag har rätt i sakfrågan. Vi skulle kunna lämna denna fråga öppen.

I sådana fall skulle jag och många andra här uppskatta att inte höra något mer om "nazister tagit makten med våld". Kan man inte presentera konkreta grunder för dessa påståenden, så blir det bara ogrundade argument, vilket drar ner diskussionsnivån.

Därför vill jag be dig att upphöra med grundlösa påståenden, alternativt presentera grunder för påståenden enligt punktlistan.

Det är enkelt. Det jag kräver är inte mer än rättvist. Antingen presenterar man faktum, eller så slutar man skriva om det. Att ständigt spamma med grundlösa påståenden är inte schysst mot någon som följer denna tråd. Konspirationstråden känns mer hemmahörande i dessa fall.
2014-04-13, 02:11
  #1959
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
I sådana fall skulle jag och många andra här uppskatta att inte höra något mer om "nazister tagit makten med våld". Kan man inte presentera konkreta grunder för dessa påståenden, så blir det bara ogrundade argument, vilket drar ner diskussionsnivån.

Därför vill jag be dig att upphöra med grundlösa påståenden, alternativt presentera grunder för påståenden enligt punktlistan.

Det är enkelt. Det jag kräver är inte mer än rättvist. Antingen presenterar man faktum, eller så slutar man skriva om det. Att ständigt spamma med grundlösa påståenden är inte schysst mot någon som följer denna tråd. Konspirationstråden känns mer hemmahörande i dessa fall.

Komik.
Svoboda är nazistiskt och anti-semitiskt. Det finns bevis för detta. Se tidigare länkar. Läs Wikipedias om än inte djuplodande men tillräckligt klargörande artikel om Svoboda. Läs Expos artiklar. Svobodas milis var verksam för att med våld och med hot om våld störta demokratin i Ukraina. De var beväpnade med skjutvapen, med molotovcocktails osv. vilka de använde mot en i många stycken försvarslös poliskår. Svoboda sitter i regeringen. Makten i Kiev är därmed nazistisk.

Inte mycket att diskutera. Beviset är redan på denna ounkt överväldigande och du är en väldigt dålig advokat för nazismen.
2014-04-13, 02:25
  #1960
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Komik.
Svoboda är nazistiskt och anti-semitiskt. Det finns bevis för detta. Se tidigare länkar. Läs Wikipedias om än inte djuplodande men tillräckligt klargörande artikel om Svoboda. Läs Expos artiklar. Svobodas milis var verksam för att med våld och med hot om våld störta demokratin i Ukraina. De var beväpnade med skjutvapen, med molotovcocktails osv. vilka de använde mot en i många stycken försvarslös poliskår. Svoboda sitter i regeringen. Makten i Kiev är därmed nazistisk.

Inte mycket att diskutera. Beviset är redan på denna ounkt överväldigande och du är en väldigt dålig advokat för nazismen.

Dina slutsatser är ingenting värda förrän du lyckas presentera grunderna enligt punktlistan. Det borde knappast vara problematiskt om du har rätt? Varför vägrar du göra det?

Jag upprepar...
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jag vill veta följande:
1) exakt vad denna ideologi går ut på, d.v.s. innehållet i ideologin från ursprungskällan.
2) var du finner denna ideologi? Är det officiella uttalanden av någon organisation? Något partiprogram? D.v.s. vad är ursprungskällan?
3) på vilket sätt den är nazistisk?
4) på vilket sätt grupper med denna ideologi (d.v.s. ursprungskällan) har makt i Ukraina?
5) om du nu kommer fram till att de har makt i Ukraina, så vill jag veta på vilket sätt de har fått makten olagligt?
6) våldsanvändning som du talar om. Jag vill se våldsanvändning som har skett med nazistiska/främlingsfientliga motiv av dessa grupper (d.v.s. ursprungskällan). Du frambringar bevisning på våldsanvändning som kommer från dessa grupper, och kommenterar sedan på vilket sätt det är nazistiska motiv som ligger bakom denna.
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-13 kl. 02:29.
2014-04-13, 03:13
  #1961
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
"De beväpnade ser professionella ut och liknar soldaterna som tog makten på Krimhalvön. Inga militära blåbär utan snarare av typen fallskärmssoldater. Men borgmästaren i Slovjansk en känd Janukovytjsupporter, som dyker upp lagom till stormningen säger att soldaterna inte är ryska."

Vad i denna text tyckte du inte var väldigt upplysande om vilka som ligger bakom ockupationen?
Med dina fetmarkeringar i texten öppnade du ögonen på mig. Man ser verkligen hur Maria Persson Löfgren på SR jobbar när hon skriver en text. Insinuation på insinuation på insinuation staplas på varandra för att läsarna skall dra sina slutsatser. Inte utifrån ett faktaunderlag utan ifrån en känsla. Känslan av att det är ryska soldater och att borgmästaren ljuger. Det fungerar säkert på många som inte kan skilja på en känsla och en faktabaserad slutsats. Dig tillexempel.
2014-04-13, 03:56
  #1962
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Desperationen kryper fram och Euromaidan visar sitt mer nakna ansikte:

"The government in Kyiv should announce that Ukraine will take these 6 steps within the next 72 hours:

- Destroy all gas pipelines & bomb the Belarusian gas pipeline, thus launching the boycott of Russian energy that the West has refused to undertake until now.
- Flood Ukraine with small arms by arming every patriotic citizen to unleash a massive guerrilla war when Russian forces invade.
- Provide guerrillas with Anti-tank Guided Missiles, Man Portable Air-defense Missiles, mines, explosives and everything else in Ukraine’s arsenal to ensure the guerrillas can resist effectively for years.
- Call on Ukrainians in the West to attack and kill members of the Putin regime, their associates and close relatives.
- Remove uranium from Ukraine’s nuclear reactors and prepare to disperse it in Russia by all means possible—the Budapest Memorandum depriving Ukraine of nuclear power status is clearly moot now.
- Prepare to shell Belgorod with whatever missiles and artillery Ukraine has in its arsenal to flatten that city."
http://euromaidanpr.com/2014/04/13/plan-b-flatten-belgorod/
2014-04-13, 05:30
  #1963
Medlem
fridaynightouts avatar
Separatisterna i Donetsk har samma förkärlek för journalister som de ryska "befriarna" av Krim:

https://www.youtube.com/watch?v=HwGdM29XQDE

Citat:
In Sloviansk, “green men” like those seen at the beginning of the Russian occupation of Crimea, captured Hromadske TV and Lenta.ru journalists and forbade them to work in the town, highlighting events under control of the region’s Ministry of Internal Affairs and other protests.


http://euromaidanpr.com/2014/04/13/in-sloviansk-crimean-green-men-captured-journalists/
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-13 kl. 05:38.
2014-04-13, 05:38
  #1964
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Separatisterna i Donetsk har samma förkärlek för journalister som de ryska "befriarna" av Krim:

https://www.youtube.com/watch?v=HwGdM29XQDE
Nu får du bevisa detta påstående med ditt sexpunktsprogram. Lite får man leva som man lär.
2014-04-13, 07:22
  #1965
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Separatisterna i Donetsk har samma förkärlek för journalister som de ryska "befriarna" av Krim:

https://www.youtube.com/watch?v=HwGdM29XQDE

http://euromaidanpr.com/2014/04/13/in-sloviansk-crimean-green-men-captured-journalists/

Ja, kamouflage, balaklavas och avancerade automatgevär. Putins trupper kör på. Problemet är bara att de inte har någon backup. Ganska snart kommer de börja bli hungriga och man trycker inte ner det ukrainska folket till medgörlighet genom att inta byggnader. Snart kommer Putins pansarvagnar rulla in.
2014-04-13, 07:22
  #1966
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Med dina fetmarkeringar i texten öppnade du ögonen på mig. Man ser verkligen hur Maria Persson Löfgren på SR jobbar när hon skriver en text. Insinuation på insinuation på insinuation staplas på varandra för att läsarna skall dra sina slutsatser. Inte utifrån ett faktaunderlag utan ifrån en känsla. Känslan av att det är ryska soldater och att borgmästaren ljuger. Det fungerar säkert på många som inte kan skilja på en känsla och en faktabaserad slutsats. Dig tillexempel.
Jo, gammelmedia har verkligen visat sig från sin sämsta sida när det gäller Ukrainakrisen, och går helt och hållet i Carl Bildts ledband. Fria internet forum som FB kan i viss mån verka som motmedel, men mannen på gatan måste få en helt svnedvriden bild av vad som pågår i Ukraina; i själva verket är det ju folkligt motstånd mot en kuppregim med nazistiskt inslag.
2014-04-13, 07:40
  #1967
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Komik.
Svoboda är nazistiskt och anti-semitiskt. Det finns bevis för detta. Se tidigare länkar. Läs Wikipedias om än inte djuplodande men tillräckligt klargörande artikel om Svoboda. Läs Expos artiklar. Svobodas milis var verksam för att med våld och med hot om våld störta demokratin i Ukraina. De var beväpnade med skjutvapen, med molotovcocktails osv. vilka de använde mot en i många stycken försvarslös poliskår. Svoboda sitter i regeringen. Makten i Kiev är därmed nazistisk.

Makten i kiev är inte "nazistisk", ännu bättre, den är inte kommunistisk och kommer aldrig få en moskovitisk ledning. Annekteringen av Krim gjordes av en grov antisemit:

– Jag kom att tänka på något nu. Beslutet att nationalisera detta bibliotek togs av den första sovjetiska regeringen som till mellan 80 och 85 procent bestod av judar, sa Putin under besöket den 13 juni.
Putin syftade på den framlidne Rabbi Joseph I. Schneersons bibliotek som konfiskerades under Sovjet-tiden, men som nu skänkts till den judiska församling som rabbinen tillhörde.
Enligt den officiella transkriptionen från talet fortsatte Putin med att säga att den ”övervägande judiska regeringen” i Sovjet ”styrdes på falska ideologiska grunder” som förtryckte människor ur alla religiösa grupper – men att det är dags att dra ett streck över detta.


"– Den som inbillar sig att fascister har makten i Ukraina är välkommen hit. Jag ordnar gärna en rundtur i Kiev.
Arsenij Finbergs pappa Leonid är direktör för Institutet för judiska studier i Central- och Östeuropa. Han är en man med stort inflytande, en av de judiska ledare som nyligen skrev ett öppet brev till Vladimir Putin:
”Er övertygelse om att anti*semitismen växer i Ukraina, som Ni gav uttryck för på Er presskonferens, stämmer inte med fakta. Kanske blandade Ni ihop Ukraina med Ryssland …”"
2014-04-13, 07:45
  #1968
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, gammelmedia har verkligen visat sig från sin sämsta sida när det gäller Ukrainakrisen, och går helt och hållet i Carl Bildts ledband. Fria internet forum som FB kan i viss mån verka som motmedel, men mannen på gatan måste få en helt svnedvriden bild av vad som pågår i Ukraina; i själva verket är det ju folkligt motstånd mot en kuppregim med nazistiskt inslag.

Det finns inget folkligt motstånd mot Ukraina, motståndet är mot Ryssland som kör hårt med sina patetiska försök till invasion genom buss där de släpper av tungt beväpnade specialtrupper för att ta över byggnader. Det ukrainska broderfolket faller offer för en imperialistisk Putin som har mord och krig i siktet. Han har nu visat sina avsikter och sitt rätta jag, det är bra. Väst kommer krossa honom ekonomiskt och militärt om han försöker vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in