Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Ok tack för att du tar din tid och svarar. Kan likaväl läsa maskinteknik eller någon annan ingenjörsutbildning men känner att i datavetenskap så måste man verkligen tänka hela tiden och hålla på med problemlösning vilket jag tycker kan vara roligt. Har dock aldrig programmerat i hela mitt liv eller ens kommit nära sådan problem lösning (är "sportig kille" och ingen "datanörd") men känner att det kan vara för mig ändå.
Men om man läser datavetenskap, blir det alltid så att man sitter och knackar kod efter utbildningen eller finns andra jobbuppgifter? Iså fall vilka?
Kan kunskaperna i dessa utbildningar vara till nytta i ens privatliv?
Ta och bekanta dig med programmering. Det är inte så svårt som folk säger. Lär dig om loopar, villkorssatser, datatyper, variablar, arrays med mera. Lär dig grunderna.
Nej, du behöver absolut inte knacka kod resten av din karriär. Du kan bli IT-arkitekt, IT-konsult, projektledare, arbetsledare etc. Först efter några år i yrket kan du ta mer ansvar, och seniora positioner. Själv satsar jag på konsultyrket efter min examen, främst för att det är så bra betalt men också för att jag tycker att yrket verkar intressant.
Hur menar du privatliv? Programmerare är oftast bra problemlösare och tänker logiskt, om det är det du syftar på.