2014-04-13, 18:02
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Att koda skulle jag i alla fall göra på min fritid om jag inte höll på med det i plugget eller jobbet. Att få betalt för att leka med programkod är den dröm för nördar som mig.
Fine. Men de flesta som läser till systemvetare är inte hardcore nördar. Nördar blir hellre ingenjörer eller datavetare vilket förresten är att föredra om du vill ha jobb.

Jag vill bara att folk ska veta vad man ger sig in på.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-04-13 kl. 18:04.
Citera
2014-04-13, 18:10
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
De flesta systemvetare jobbar som programmerare. Det är överlägset vanligast.

Jag varnar er för att dessa är kontorsjobb utan tjejer där merparten av jobbet består i att förstå datakod och försöka lära sig att programmera saker och ting.

Kan detta verkligen stämma? För jag tänker då på hur lite programmering man läser på systemvetenskapsprogrammen. De flesta lär ju inte kunna så mycket om de nu inte läser programmering på sin fritid också.
Citera
2014-04-13, 18:11
Medlem
Citat:
De flesta systemvetare jobbar som programmerare. Det är överlägset vanligast.

Jag varnar er för att dessa är kontorsjobb utan tjejer där merparten av jobbet består i att förstå datakod och försöka lära sig att programmera saker och ting.
Om tjejer på sin arbetsplats är högt prioriterat inför sitt karriärsval så ska man nog akta sig för det mesta som har med IT att göra. Personligen tycker jag bara det är en fördel.. mixa inte business with pleasure så att säga. Min arbetsplats är min arbetsplats, desto färre kvinnor som kan distrahera mig från mitt arbete desto bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Kan detta verkligen stämma? För jag tänker då på hur lite programmering man läser på systemvetenskapsprogrammen. De flesta lär ju inte kunna så mycket om de nu inte läser programmering på sin fritid också.
Vad jag hört börjar de flesta systemvetare som systemutvecklare direkt efter examen för att sen arbeta sig upp till andra arbetsroller. De lär sig kanske inte lika mycket programmering som datavetare, men de flesta har nog tillräckligt goda programmeringskunskaper efter examen för att kunna jobba med programmering.
Senast redigerad av Drymedar 2014-04-13 kl. 18:13.
Citera
2014-04-13, 18:11
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Jag är inte så insatt i hårdvaruvärlden, men det finns nog säkert jobb. Kommer alltid behövas hårdvarukonstruktörer, lika mycket som programmerare. De båda går hand i hand. Personligen så har jag även ett intresse i datorer, kretskort, processorer och sådant.

Ok tack för att du tar din tid och svarar. Kan likaväl läsa maskinteknik eller någon annan ingenjörsutbildning men känner att i datavetenskap så måste man verkligen tänka hela tiden och hålla på med problemlösning vilket jag tycker kan vara roligt. Har dock aldrig programmerat i hela mitt liv eller ens kommit nära sådan problem lösning (är "sportig kille" och ingen "datanörd") men känner att det kan vara för mig ändå.

Men om man läser datavetenskap, blir det alltid så att man sitter och knackar kod efter utbildningen eller finns andra jobbuppgifter? Iså fall vilka?

Kan kunskaperna i dessa utbildningar vara till nytta i ens privatliv?
Senast redigerad av Sesamdaman 2014-04-13 kl. 18:14.
Citera
2014-04-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Ok tack för att du tar din tid och svarar. Kan likaväl läsa maskinteknik eller någon annan ingenjörsutbildning men känner att i datavetenskap så måste man verkligen tänka hela tiden och hålla på med problemlösning vilket jag tycker kan vara roligt. Har dock aldrig programmerat i hela mitt liv eller ens kommit nära sådan problem lösning (är "sportig kille" och ingen "datanörd") men känner att det kan vara för mig ändå.

Men om man läser datavetenskap, blir det alltid så att man sitter och knackar kod efter utbildningen eller finns andra jobbuppgifter? Iså fall vilka?

För att snabbt citera programsidan på gu.se:
Citat:
Som datavetare arbetar du med avancerad mjukvaruutveckling, ofta som programmerare, systemarkitekt, systemutvecklare eller projektledare. Du har en gedigen vetenskaplig bakgrund som gör dig väl förberedd att ta dig an de tekniskt mest komplexa delarna av utvecklingsprojekt i teknikens framkant.
Citera
2014-04-13, 18:24
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:

Ta och bekanta dig med programmering. Det är inte så svårt som folk säger. Lär dig om loopar, villkorssatser, datatyper, variablar, arrays med mera. Lär dig grunderna.

Nej, du behöver absolut inte knacka kod resten av din karriär. Du kan bli IT-arkitekt, IT-konsult, projektledare, arbetsledare etc. Först efter några år i yrket kan du ta mer ansvar, och seniora positioner. Själv satsar jag på konsultyrket efter min examen, främst för att det är så bra betalt men också för att jag tycker att yrket verkar intressant.

Hur menar du privatliv? Programmerare är oftast bra problemlösare och tänker logiskt, om det är det du syftar på.
Senast redigerad av ashura 2014-04-13 kl. 18:26.
Citera
2014-04-13, 18:38
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ta och bekanta dig med programmering. Det är inte så svårt som folk säger. Lär dig om loopar, villkorssatser, datatyper, variablar, arrays med mera. Lär dig grunderna.

Nej, du behöver absolut inte knacka kod resten av din karriär. Du kan bli IT-arkitekt, IT-konsult, projektledare, arbetsledare etc. Först efter några år i yrket kan du ta mer ansvar, och seniora positioner. Själv satsar jag på konsultyrket efter min examen, främst för att det är så bra betalt men också för att jag tycker att yrket verkar intressant.

Hur menar du privatliv? Programmerare är oftast bra problemlösare och tänker logiskt, om det är det du syftar på.
Vad är "IT-kosult"? Är det inte helt enkelt en IT-människa som jobbar som konsult?

Kolla på arbetsförmedlingen där ser du tillgången på olika tjänster. Programmerare är klart störst. Allt annat är mer undantaget än regeln.
Citera
2014-04-13, 18:39
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:

Aa ok får se vad det blir.

Menade om man kanske får något mjukvarufel på sin dator hemma t.ex. eller om man med hjälp av dessa kan förbättra sin dator tex.
Citera
2014-04-13, 18:39
ashuras avatar
Citat:
Vad är "IT-kosult"? Är det inte helt enkelt en IT-människa som jobbar som konsult?

Kolla på arbetsförmedlingen där ser du tillgången på olika tjänster. Programmerare är klart störst. Allt annat är mer undantaget än regeln.
Japp, men som IT-konsult så har man oftast mer ansvar och fler arbetsuppgifter.
Citat:
Aa ok får se vad det blir.

Menade om man kanske får något mjukvarufel på sin dator hemma t.ex. eller om man med hjälp av dessa kan förbättra sin dator tex.
Ja, har du en viss förståelse för hur en dator fungerar så är det givet att du ska kunna fixa dina tekniska problem på egen hand.
Citera
2014-04-13, 18:45
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Japp, men som IT-konsult så har man oftast mer ansvar och fler arbetsuppgifter.

Det låter flummigt. En konsult kan vara programmerare, support, osv. Det är ingen bra beteckning på en yrkesroll.

Summa summarum: om du inte gillar att programmera, läs INTE till systemvetare, datavetare eller annan liknande utbildning.

Gillar du mest att "pyssla" med datorn och skaffa ny hårdvara etc., så är det administration eller support som gäller för dig. De flesta som håller på med datorn har ingen aning om hur programmering går till och vad det innebär att jobba som programmerare.
Citera
2014-04-13, 18:52
ashuras avatar
Citat:
Det låter flummigt. En konsult kan vara programmerare, support, osv. Det är ingen bra beteckning på en yrkesroll.

Summa summarum: om du inte gillar att programmera, läs INTE till systemvetare, datavetare eller annan liknande utbildning.

Gillar du mest att "pyssla" med datorn och skaffa ny hårdvara etc., så är det administration eller support som gäller för dig. De flesta som håller på med datorn har ingen aning om hur programmering går till och vad det innebär att jobba som programmerare.
Japp, men jag syftar såklart på programmering (om du har följt diskussionen). Beteckningen är inte flummig, utan den är bred. En IT-konsult kan hålla på med allt från små tekniska problem till avancerad systemutveckling.

Sluta påpeka det uppenbara. Det är väl klart att man inte ska välja någonting man inte tycker om.
Citera
2014-04-13, 19:00
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Japp, men jag syftar såklart på programmering (om du har följt diskussionen). Beteckningen är inte flummig, utan den är bred. En IT-konsult kan hålla på med allt från små tekniska problem till avancerad systemutveckling.

Sluta påpeka det uppenbara. Det är väl klart att man inte ska välja någonting man inte tycker om.

Du missar poängen. Poängen är att folk som läser till systemvetare ofta inte vet vad deras arbetsuppgifter kommer att vara och vad de egentligen vill jobba med.

Det är mycket folk som lockas för att de "gillar datorn" eller är "IT-intresserade" men många av dessa borde läsa till systemadministratörer eller IT-tekniker istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in