Någon som har erfarenhet av eller kan uttala sig något om
Kandidatprogrammet i datavetenskap på Umeås universitet? Hur ser denna linje ut i jämförelse med andra inom sitt område? Vad är stora skillnaden mellan att läsa denna eller att ta en femårig utbildning inom området? Vad får man för jobb efter denna utbildning och hur ser arbetsmarknaden ut?
För tillfället går jag hemma sjukskriven pga depression sen snart ett år tillbaka, något jag nu vill bort från. Jag känner att jag vill fortsätta framåt i livet igen. Tanken på att utbilda sig vidare har jag haft med mig länge men vet inte alls vad jag vill studera. Överväger en IT-baserad linje då även om jag visserligen inte kan mycket mer än det allmänna IT-vetande för någon i 20 års åldern, så är det ett område jag kan tänka mig att bli kunnig inom. Vet dock inte vad det innebär att gå en sådan linje, vad man kan arbeta inom och vilka arbetsuppgifter som kommer med jobben, så om någon känner för att dela med sig av sina egna arbetserfarenheter inom området så vore jag tacksam. Vet själv inte riktigt vad jag vill arbeta med i framtiden. Har tänkt att spelutveckling vore kul att pröva på någon gång, men kanske inte vad jag vill göra livet ut. Vad jag vill göra med mitt liv är något jag inte kunnat besvara under min gymnasietid eller min tid i arbetslivet. Det är också en stor anledning till varför det känns som att mitt liv stannat upp, vilket jag nu tröttnat på och därmed överväger en vidareutbildning. Lite av en spark i rumpan på mig själv... Jag är inte bekväm med att bolla hur många saker som helst samtidigt, men jag vill gärna ha ett jobb som är varierande, vare sig det är små förändringar i vanliga vardagen eller om det är ett nytt projekt när det gamla har blivit avslutat. Även ett arbete där man träffar människor på ett eller annat sätt, skulle inte ha något emot att arbeta ihop med andra, att medverka på planeringsmöten eller ha viss kundkontakt. Även då jag som person i dagsläget inte skriker efter att klättra i karriären så hoppas jag ändå hamna i en bransch där det är möjligt då jag känner mig redo. Vill inte fastna i samma kontorsstol i 40 år. Tror ni att IT-sektorn vara något för mig och kan en datavetenskaplig utbildning leda till arbeten som uppfyller delar av vad jag skrev ovan?
Tanken bakom Umeå som universitetsstad har att göra med att jag vill flytta norrut och till en stad där jag inte känner någon. Bor för tillfället i Sörmland och tror att jag behöver en fräsch start, vilket utbildning och flytt skulle förhoppningsvis ge. Vill ha en aktiv stad men inte i Stockholms-nivå, vilket jag hoppas att Umeå kan ge. Om någon är insatt i Umeå eller Umeås universitet i överlag så får ni gärna berätta om ert intryck!