Citat:
Ursprungligen postat av
iNjure
Halloj! Har börjat få Ritalin utskrivet av min läkare (har ADD) börja på dosen 20mg och efter en vecka sa han att jag skulle trappa upp till 20x2mg och det har jag nu gjort, men saken är den att jag har fått ont i ryggen/musklaturen när jag INTE tar mitt Ritalin och när jag tar Ritalinet så "försvinner" det eller att jag känner det betydligt mindre, är detta vanlig och hur kan det komma sig att detta händer?
Sänkte även dosen till 30mg/tab för att se ifall det passa mig bättre men det gjorde det inte, i vilket fall så tog jag min kapsell runt 11 tiden imorse och känner att ryggbesvären kommer smygandes nu..
Hej!
Har försökt googla runt lite ang de du beskriver men hittar inte någon direkt likhet. Svårt svara på varför du upplever Ritalin:et som smärtstillande gällande ryggbesvären du beskriver men uppfattar att informationen som finns ang Ritalin är begränsad och rekommenderar starkt att du tar upp det du upplever med din läkare när det är svårt avgöra huruvida muskelsmärtorna orsakas av utsättningssymtom ifrån Ritalinet när du inte använt medicinen och kanske är biverkning av de lr om det helt enkelt på dig har en smärtlindrande effekt av underliggande orsak vilket är för mig svårt förstå vad det skulle bero på men som Jag tidigare nämnde så finns bristfällig information av läkemedlet i dagsläget och kanske finns en logisk förklaring till de du upplever, ökad ämnesomsättning i kroppen lr på något sätt höjer smärttröskeln som inte jag kan svara på.
Jag kunde inte se hur gammal du är men uppfattade när jag sökte på ämnet att Metylfenidat (min notis,- Ritalin, Concerta, Equasym Depot, Medikinet),- Citerar Wikipedia & fass "Läkemedlet är inte godkänt för vuxna men får ändå skrivas ut till vuxna genom så kallad off label-förskrivning, vilket innebär att den förskrivande läkaren får skriva ut ett preparat för en åkomma eller till en grupp människor som medicinen inte är godkänd för" Vidare på Fass "Metylfenidat är inte godkänt för användning hos vuxna med ADHD. Säkerhet och effekt har inte fastställts i denna åldersgrupp".
Samtidigt läser jag vidare på Wikipedia "Metylfenidat är beroendeframkallande om det missbrukas, men inte i de doser som förskrivs av läkare för behandling av ADHD eller ADD. Till skillnad från antidepressiva läkemedel och bensodiazepiner finns ingen risk för utsättningssympton och behöver därför ingen nedtrappning innan man slutar med medicinen" detta talar ju emot att dina ryggbesvär skulle bero på utsättningssymtom ifrån medicinen och har som sagt ingen idè gällande varför Ritalin skulle ha smärtlindrande effekter men som du ser finns oändligt antal anledningar till att utvärdera tillsammans med din läkare (som du verkligen måste känna förtroende för byt annars läkare) gällande hur din tillvaro ser ut eftersom att allt möjligt kan påverka om Ritalin/och i så fall vilken dosering som är bäst för dig, och lyckas inte du hitta rätt finns som sagt andra mediciner som kan passa bättre, mkt individuellt.
Sen känns det dessutom lite olustigt angående läkare idag som kanske inte har tid/möjlighet att tillräckligt sätta sig in i sin patients situation vilket är av tidigare nämnda orsaker helt avgörande och särskilt om du är vuxen där medicinen inte ens generellt är godkänd när man vet för lite samtidigt som jag läste den kunde vara direkt farlig (dödlig) hos personer med bakomliggande problem med ex, hjärtat. Citerar fass återigen "Undersökningar före behandling:
Före förskrivning är det nödvändigt att genomföra en bedömning av patientens utgångsvärde beträffande kardiovaskulär status inklusive blodtryck och hjärtfrekvens. En omfattande anamnes ska dokumentera samtidig medicinering, nuvarande och tidigare medicinska och psykiska sjukdomar eller symtom, familjär förekomst av plötslig kardiell eller oförklarad död och noggrann journalföring av längd och vikt på tillväxtdiagram före behandling (se Kontraindikationer och Varningar och försiktighet)."
https://www.fass.se/LIF/product?1&nplId=20040607007440&docType=3
haha blev ganska långt detta, är lite uppåt själv av alkoholintag, hoppas det var till någon hjälp iaf, Lycka till.