2014-04-12, 21:27
Medlem
hotel6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
du påstår att de är muslimer, vad baserar du det på? västmedia? vad vet du om islam?

de har ingen tro, de är djävulens folk

islam handlar om heder, moral, kunskap, värdighet, lojalitet, att bygga, vara ärlig. Ingen är perfekt men det är det man strävar efter. Inget av detta finns hos terroristerna.

om du inte ser skillnad på en kristen och en person som halshugger folk så ligger problemet hos dig. Du har ingen kunskap om religion och ingen kontakt med Gud. Vilken är din religion?

inget av det du skriver om iran stämmer, du är hjärntvättad av västmedia. Du skriver ju själv att det är västmedia som är din källa.

Om du vill lära dig nåt om vad som händer får du sluta läsa västmedia. Nu har du noll koll och upprepar bara lögner som västmedia lärt dig.

svårt att ta en person som lär sig från västmedia seriöst, du verkar ju förstått att al qaida styrs av väst, stämmer det med västmedias beskrivning? så varför litar du på dem i andra frågor?

västmedias beskrivning av mellanöstern är 100% lögn

edit:

en sak som är intressant är att varje gång jag diskuterar med nån hjärntvättad som du tar de påhittade exempel om iran som exempel på dålig islam men aldrig saudi arabien. Det är för att saudi arabien kontrolleras av väst men inte iran. Väst vill ta över iran, därför hjärntvättas ni så att ni blir glada när västerländska arméer dödar iranier i ett eventuellt krig eller västerländska politiker hindrar irans utveckling med sanktioner.

Vill du veta en sak? Saudi är terroristland nummer ett. Väst stödjer terroristerna. Iran är emot terroristerna.

OKej, jag ska försöka att vara väldigt tydlig och konkret med vad jag syftar på. Jag skrev tidigare (i alla fall om man tror våra västerländska medier), jag borde ha varit tydligare med att även jag är oerhört skeptisk till hur dessa medier arbetar och förmedlar 'nyheter', däremot är det svårt att få några andra nyheter från dessa områden då jag varken pratar Persiska eller Arabiska. Och även om jag behärskade arabiska, skulle det då vara bättre att följa Al Jazeera och deras rapportering, det är väl en Qatarbaserad mediekanal som också har en agenda och intresse i konflikten? Jag har följt denna tråd väldigt noggrant och så gott det har gått även försökt hänga med i hur media förmedlat konflikten, och min uppfattning är helt klart att här ligger det många hundar begravna(ett av många ex kemattacken). Jag stödjer Assad och hoppas att denna konflikt så snart som möjligt är över.

Hursomhelst tillbaka till det som startade denna sidodiskussion. De kallas jihadister, islamister, frihetskämpar, wahabister, demokratisträvare eller rebeller beroende på om det är ANNA news, RT eller CNN som förmedlar nyheten. Likaså här i tråden, de stridande har olika namn beroende på vilken sida den som skriver stödjer. Kärt barn har många namn men vi kan väl vara överens om att dessa människor i alla fall inte är inhyrda robotsoldater från yttre rymden, programerade att skrikaka Allah akhbar 10 ggr i en video som är en 1 min lång. Jag ska erkänna att jag inte läst koranen så jag vet inte vad som är 'rätt eller 'fel' inom Islam, däremot har jag pratat med många muslimer och varje gång har jag fått olika svar på vad som är den rätta Islam (framförallt varierar svaren beroende på om jag frågar en shia eller sunni), det gäller inte bara Islam utan alla andra religioner som bygger på böcker som människor tolkar. Det känns som att de flesta muslimer i detta forum är shiamuslimer men kanske har jag fel, hursomhelst har jag hyfsat många muslimska vänner, de flesta tillhör dock sunni. Det jag minns från dem då jag frågat angående shia är att deras svar ofta är att shia inte är 'riktiga' muslimer", exakt hur de utvecklade det påståendet minns jag inte men även här avfärdar folk "rebellerna" för riktiga muslimer bara för att deras handlingar inte stämmer med deras tolkningar av Islam.

En fråga till er som påstår er kunna den riktiga Islam: Man får inte konsumera alkohol eller något annat beroendeframkallande medel som kan skada kroppen eller förändra ens personlighet. Många människor som kallar sig muslimer konsumerar ändå alkohol och går till mosken, dessa människor kanske ni också påstår inte vara riktiga muslimer eller? De människorna trotsar ju ett förbud, precis som de galna terroristerna i Syrien begår hemska våldsdåd och kallar sig muslimer.

Med andra ord, alla har sina egna tolkningar och skulle man lösa gåtan och hitta 'rätt' form av någon religion skulle man ha något gemensamt med Barack Obama (fredspriset).

Jag ställde frågan förut och fick inget svar så jag ställer den igen: Ifall de inte är muslimer så vänligen berätta för mig vilken typ av tro dessa människor har!?
De är inte förvirrade Buddistiska munkar som väljer att valfärda till Syrien för att strida mot Bashar al assad, utan människor som anser sig vara rättrogna muslimer. Människor som gått till mosken, fastat, bett fem ggr om dagen och som kanske tom besökt Mecka. På samma gång är jag övertygad över att al-qaida är en organisation som används av väst för att göra smutsjobbet (ex afghanistan, Libyen och nu Syrien). Däremot måste man kunna se skillnaden på de individer som sitter högst upp i detta våldsamma 'konsultföretag' och tar emot beställningarna/pengarna och den 20 åriga mannen som får en Kalasjnikov i sin hand på någon bakgata i Aleppo. Anledningen till varför han befinner sig på den där bakgatan vet bara han. Kanske har han rest från Tyskland för att strida, han kanske har fått sitt hem bombat och söker hämnd, han kanske är nerknarkad och hjärntvättad, han kanske tror att han strider för något andligt/heligt, han kanske har 'rätt' eller 'fel' hursomhelst är han är ingen buddistisk munk utan en Muslim.
Senast redigerad av hotel6 2014-04-12 kl. 21:32.
Citera
2014-04-12, 21:28
Medlem
flygandemalvakts avatar
Det kommer uppgifter nu från assad-sidands håll om att den beryktade belägringen av fängelset i aleppo är hävd(!) och att SAA ska kontrollera hela området runt omkring själva fängelset ;
http://www.liveleak.com/view?i=5ec_1397319739

I samma länk (ovan) påstår dem att flygvapnets underättelsetjänsts HQ i närheten av aleppo ska vara i kontroll av SAA.( Detta område ska ha varit ganska hårt attackerad av jihadisterna dem senaste dagarna, med mål att inta flygvapnets Int. HQ. http://eaworldview.com/2014/04/syria...q-near-aleppo/) vilket verkar stämma då syrisk TV ska vara på plats där ;
http://www.liveleak.com/view?i=b31_1397324780
Senast redigerad av flygandemalvakt 2014-04-12 kl. 21:33.
Citera
2014-04-12, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Det kommer uppgifter nu från assad-sidands håll om att den beryktade belägringen av fängelset i aleppo är hävd(!) och att SAA ska kontrollera hela området runt omkring själva fängelset ;

I samma länk (ovan) påstår dem att flygvapnets underättelsetjänsts HQ i närheten av aleppo ska vara i kontroll av SAA.( Detta område ska ha varit ganska hårt attackerad av jihadisterna dem senaste dagarna, med mål att inta flygvapnets Int. HQ. http://eaworldview.com/2014/04/syria-daily-insurgents-capture-air-force-hq-near-aleppo/) vilket verkar stämma då syrisk TV ska vara på plats där ;
Glädjande nyheter om belägringen har lyfts.
Citera
2014-04-12, 21:48
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt

I samma länk (ovan) påstår dem att flygvapnets underättelsetjänsts HQ i närheten av aleppo ska vara i kontroll av SAA.( Detta område ska ha varit ganska hårt attackerad av jihadisterna dem senaste dagarna, med mål att inta flygvapnets Int. HQ. http://eaworldview.com/2014/04/syria...q-near-aleppo/) vilket verkar stämma då syrisk TV ska vara på plats där ;

På twitter talas det om detta också. Vissa säger att det är rykten. Om uppgifterna stämmer är detta en stor moralhöjare.
Citera
2014-04-12, 22:58
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotel6
OKej, jag ska försöka att vara väldigt tydlig och konkret med vad jag syftar på. Jag skrev tidigare (i alla fall om man tror våra västerländska medier), jag borde ha varit tydligare med att även jag är oerhört skeptisk till hur dessa medier arbetar och förmedlar 'nyheter', däremot är det svårt att få några andra nyheter från dessa områden då jag varken pratar Persiska eller Arabiska. Och även om jag behärskade arabiska, skulle det då vara bättre att följa Al Jazeera och deras rapportering, det är väl en Qatarbaserad mediekanal som också har en agenda och intresse i konflikten? Jag har följt denna tråd väldigt noggrant och så gott det har gått även försökt hänga med i hur media förmedlat konflikten, och min uppfattning är helt klart att här ligger det många hundar begravna(ett av många ex kemattacken). Jag stödjer Assad och hoppas att denna konflikt så snart som möjligt är över.

Hursomhelst tillbaka till det som startade denna sidodiskussion. De kallas jihadister, islamister, frihetskämpar, wahabister, demokratisträvare eller rebeller beroende på om det är ANNA news, RT eller CNN som förmedlar nyheten. Likaså här i tråden, de stridande har olika namn beroende på vilken sida den som skriver stödjer. Kärt barn har många namn men vi kan väl vara överens om att dessa människor i alla fall inte är inhyrda robotsoldater från yttre rymden, programerade att skrikaka Allah akhbar 10 ggr i en video som är en 1 min lång. Jag ska erkänna att jag inte läst koranen så jag vet inte vad som är 'rätt eller 'fel' inom Islam, däremot har jag pratat med många muslimer och varje gång har jag fått olika svar på vad som är den rätta Islam (framförallt varierar svaren beroende på om jag frågar en shia eller sunni), det gäller inte bara Islam utan alla andra religioner som bygger på böcker som människor tolkar. Det känns som att de flesta muslimer i detta forum är shiamuslimer men kanske har jag fel, hursomhelst har jag hyfsat många muslimska vänner, de flesta tillhör dock sunni. Det jag minns från dem då jag frågat angående shia är att deras svar ofta är att shia inte är 'riktiga' muslimer", exakt hur de utvecklade det påståendet minns jag inte men även här avfärdar folk "rebellerna" för riktiga muslimer bara för att deras handlingar inte stämmer med deras tolkningar av Islam.

En fråga till er som påstår er kunna den riktiga Islam: Man får inte konsumera alkohol eller något annat beroendeframkallande medel som kan skada kroppen eller förändra ens personlighet. Många människor som kallar sig muslimer konsumerar ändå alkohol och går till mosken, dessa människor kanske ni också påstår inte vara riktiga muslimer eller? De människorna trotsar ju ett förbud, precis som de galna terroristerna i Syrien begår hemska våldsdåd och kallar sig muslimer.

Med andra ord, alla har sina egna tolkningar och skulle man lösa gåtan och hitta 'rätt' form av någon religion skulle man ha något gemensamt med Barack Obama (fredspriset).

Jag ställde frågan förut och fick inget svar så jag ställer den igen: Ifall de inte är muslimer så vänligen berätta för mig vilken typ av tro dessa människor har!?
De är inte förvirrade Buddistiska munkar som väljer att valfärda till Syrien för att strida mot Bashar al assad, utan människor som anser sig vara rättrogna muslimer. Människor som gått till mosken, fastat, bett fem ggr om dagen och som kanske tom besökt Mecka. På samma gång är jag övertygad över att al-qaida är en organisation som används av väst för att göra smutsjobbet (ex afghanistan, Libyen och nu Syrien). Däremot måste man kunna se skillnaden på de individer som sitter högst upp i detta våldsamma 'konsultföretag' och tar emot beställningarna/pengarna och den 20 åriga mannen som får en Kalasjnikov i sin hand på någon bakgata i Aleppo. Anledningen till varför han befinner sig på den där bakgatan vet bara han. Kanske har han rest från Tyskland för att strida, han kanske har fått sitt hem bombat och söker hämnd, han kanske är nerknarkad och hjärntvättad, han kanske tror att han strider för något andligt/heligt, han kanske har 'rätt' eller 'fel' hursomhelst är han är ingen buddistisk munk utan en Muslim.

Väldigt bra formulerat. Vad jag försökte förklara var bara att höga ledare t.ex al-qaidas använder islam som ett verktyg och manipulerar guds ord till sin egen fördel. T.ex sharia vad jag har förstått så står det inte om "sharialagar" någonstans i koranen. Utan är en form av tolkning av koranen som skrivits ner av människor.

Sen kriget i Syrien är INTE något religiöst krig hur någon än vänder och vrider på det. 60 procent är sunnimuslimer i SAA resten kristna alawiter och shia. Men terroristerna vill gärna få det att se ut som ett religiöst krig för att locka mer friviliga.
Sen att Hizbollah lade sig i konflikten har flera olika faktorer. Den största är att dom vill skydda Libanon som stod på tur efter Syrien (enligt dom själva)
Sen landar Iranska vapen på syriska flygplatser som sen fraktas till Hizbollah, denna tillgången hade försvunnit om Al-assad fallit.
Citera
2014-04-12, 23:07
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azaz94
Qassem suleimani och nasrallah vände på kriget på egen hand!

According to several sources, including Riad Hijab, a former Syrian premier who defected in August 2012, he is also one of the staunchest supporters of the Syrian regime of Bashar Al-Assad in the Syrian civil war.[4][11] In the later half of 2012, Soleimani assumed personal control of the Iranian intervention in the Syrian civil war, when Iranians became deeply concerned about the Assad regime's lack of ability to fight the opposition, and the fallout to the Islamic Republic if the Syrian regime fell.

In Damascus he is reported to be coordinating the war from a base in Damascus at which a Lebanese Hezbollah commander and an Iraqi Shiite militia coordinator have been mobilized, in addition to Syrian and Iranian officers. Brigadier General Hossein Hamadani, the Basij’s former deputy commander helps to run irregular militias that the Soleimani hope to continue the fight if Assad falls.[4]

Under Soleimani the command has "coördinated attacks, trained militias, and set up an elaborate system to monitor rebel communications". According to a Middle Eastern security official Dexter Filkins talked to, thousands of Quds Force and Iraqi Shiite militiamen in Syria are "spread out across the entire country.”[4] The retaking of Qusayr from Syrian rebels was, according to John Maguire, a former C.I.A. officer in Iraq, "orchestrated" by Soleimani and "a great victory for him.

Denna texten är tagen från wiki som i sin tur har tagit den från den amerikanska tidningen The New Yorker

Håller med dig finns flera faktorer som pekar på att om inte Hizbollah lagt sig i konflikten hade Assad fallit.
Hizbollah har hjälpt till att styra upp i SAA bland annat genom träning, råd och strategi.
Sen varje gång Hizbollah slåss på fältet med SAA tar dom täten och för befälet.

Upprepande gånger hände det att efter SAA tagit en by eller stad så köpte terroristerna staden av pengar från saudi av korrupta ledare inom SAA. Sen Hizbollah gick med har detta upphört.

SAA är idag mycket mer organiserad en det var innan Hizbollah gick med i konflikten.

Till och med självaste John Maccain sa WE WERE WINNING sen kom 5000 Hizbollah soldater

http://www.youtube.com/watch?v=C01PjWZaeUw

Missförstå mig inte nu jag beundrar verkligen SAA dom är hjältar i mina ögon
Citera
2014-04-12, 23:12
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotel6

De är inte förvirrade Buddistiska munkar som väljer att valfärda till Syrien för att strida mot Bashar al assad, utan människor som anser sig vara rättrogna muslimer. Människor som gått till mosken, fastat, bett fem ggr om dagen och som kanske tom besökt Mecka.

Du har en poäng i det du skriver. Religion handlar mycket för mig om att följa budskapet, kärlek i kristendomen. I Islam är budskapet fred och det dessa individer i al-Qaida gör när de reser till andra länder för att skapa krig och elände är allt annat än fred. Denna dubbelmoral bör klandras och det är därför man ofta säger att "de inte är muslimer". Jag försöker dock inte peka på de i al-Qaida som "icke-muslimer" p.g.a. att de är "otrogna", lika lite som jag försöker peka på Anders Breivik som "icke-kristen" p.g.a. hans terroristattentat i Norge. Vad de bekänner sig till är egentligen oviktigt, det är deras handlingar som är centrala.
Citera
2014-04-12, 23:14
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Upprepande gånger hände det att efter SAA tagit en by eller stad så köpte terroristerna staden av pengar från saudi av korrupta ledare inom SAA. Sen Hizbollah gick med har detta upphört.

Källa på detta?
Citera
2014-04-12, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Källa på detta?
Vad hände i Khan assal?
Citera
2014-04-12, 23:35
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azaz94
Vad hände i Khan assal?

Jag efterfrågade källa på att befäl i SAA beordrat sina soldater att lämna städer/byar i utbyte mot pengar från individer i Saudiarabien.
Citera
2014-04-12, 23:41
Bannlyst
Citat:
Jag efterfrågade källa på att befäl i SAA beordrat sina soldater att lämna städer/byar i utbyte mot pengar från individer i Saudiarabien.
De mutade befälen i Khan assal och befälen släppte in terroristerna på natten och senare på dagen avrättades över 60 syriska soldater.
Citera
2014-04-12, 23:41
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Källa på detta?
Ska leta fram den, är på jobbet just nu, fick veta det på arabisk tv men det bör finnas på nätet med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in