Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
1. Det är jag helt enig i men om myndighetsbyggnader övertas av proryska då förlorar ju Kiev defacto kontroll över de berörda områdena. Det kan ju inte fortgå hur länge som helst. Jag är medveten om riskerna med att agera med våld men Kiev kan ju knappast sitta still och titta på när de förlorar kontroll. Något måste de ju göra.
2. När du säger det så. "Sticker ut halsen för långt" - avser du invasion? Och hur tror du väst kommer agera då?
Nej, man förlorar inte de facto kontrollen över något annat än byggnaderna, sammanträden kan även hållas på andra platser. Själva ockupationen är enbart en symbolhandling, och om det normala arbetet fortgår annorstädes har de ju uppnått noll och intet.
Vilket leder in på vad jag menar med att sticka ut halsen... Ursprungligen tycks det som om Putin trodde att östra landsdelarna genast skulle revoltera mot centralmakten när man tog Krim, men så skedde inte. Det förekom oroligheter men inget allvarligt. Cirka en månad senare startar man mer kaos, men det leder fortfarande ingen vart, och man tvingas därför hela tiden bli mer och mer extrem från Krims sida.
Till slut går man över en gräns där det blir tydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Dzerzhinsky
Leve befrielserörelsen i Östukraina!
Du menar den minoritet som försöker tvinga majoriteten att gå med på något som de inte vill ha, fast du försöker förkläda diktaturen i fina ord? Ni kommunister förändras aldrig....