2014-04-12, 18:37
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Jag har sagt det innan och säger det igen: Det finns ingen politisk bas i Ukraina mer, det finns bara förvirring. Folk kan göra hur dom vill och det är en tidsfråga innan det eskalerar till det yttersta. Jag är både förvånad och häpen över att gator och torg inte är plundrade redan. De kommer med all sannolikhet att ta över regeringsbyggnaden i Kiev när som helst.

Det är ingen gansters som befriar Östukraina; inga fotbolls huliganer i Right Sector eller kriminella gäng under Svobodas ideologi eller i övrigt kriminella gäng som finns i den svenska förorten.

I Östukraina är det folkets medvetna och disciplinerade förtrupper som med folkets - den politiska basen - stöd erövrar viktiga institutioner som administrativa byggnader och polisstationer som förvarar för folket farliga vapen som måste kontrolleras.

Leve det disciplinerade folket i Östukraina!
2014-04-12, 18:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Snarare överdriver folk med flit hela tiden. Kramatorsk är väl i malmös storlek som jämförelse.

Mer korrekta är väl "En mindre polisstation är ockuperad av proryska"
Sluta tjafsa. Jag har inte försökt överdriva Kramatorsks storlek. Det enda jag skrev var att Kramatorsk var större än Sloviansk.

Vad har du för källa på att det är att betrakta som en "mindre polisstation"?

Så här skriver FT:

Ukraine faced fresh unrest on its eastern flank on Saturday, as pro-Russian activists seized control of police buildings in several eastern cities, raising fears of further territorial losses following the loss of Crimea to Russia.

Acting president Oleksandr Turchynov sacked Valery Ivanov, head of the SBU state security service in the coal mining and steel producing Donetsk region.

The shake-up came shortly after pro-Russian protesters reportedly occupied regional police headquarters in Slavyansk, Donetsk, Kramatorsk and Krasny Lyman.

http://www.ft.com/cms/s/0/c96712b2-c235-11e3-9370-00144feabdc0.html, idag
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-12 kl. 18:48.
2014-04-12, 18:50
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Jag har sagt det innan och säger det igen: Det finns ingen politisk bas i Ukraina mer, det finns bara förvirring. Folk kan göra hur dom vill och det är en tidsfråga innan det eskalerar till det yttersta. Jag är både förvånad och häpen över att gator och torg inte är plundrade redan. De kommer med all sannolikhet att ta över regeringsbyggnaden i Kiev när som helst.

Folk går till jobbet som vanligt. 98% kommer inte kontakt med något stök. Vi pratar om stora städer där det är bråk på en eller två gator i city. Jag äger själv aktier i ett bolag i Kharkiv och det är business as usual. De ser inte skymten av något bråk.

Däremot är tv-rutorna fulla av pro-ryska som ställer till med bråk och dessa pro-ryska bråkmakare börjar folk bli rejält trötta på.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-04-12 kl. 18:52.
2014-04-12, 18:54
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sluta tjafsa. Jag har inte försökt överdriva Kramatorsks storlek. Det enda jag skrev var att Kramatorsk var större än Sloviansk.

Vad har du för källa på att det är att betrakta som en "mindre polisstation"?

Så här skriver FT:

Ukraine faced fresh unrest on its eastern flank on Saturday, as pro-Russian activists seized control of police buildings in several eastern cities, raising fears of further territorial losses following the loss of Crimea to Russia.

Acting president Oleksandr Turchynov sacked Valery Ivanov, head of the SBU state security service in the coal mining and steel producing Donetsk region.

The shake-up came shortly after pro-Russian protesters reportedly occupied regional police headquarters in Slavyansk, Donetsk, Kramatorsk and Krasny Lyman.

http://www.ft.com/cms/s/0/c96712b2-c235-11e3-9370-00144feabdc0.html, idag

FT=Financial Times
Pro-rysk propaganda?
2014-04-12, 18:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, Kiev behöver verkligen inte svara, och jag hoppas de väljer att inte göra det. Än så länge ser det dock lovande ut; det stöd som finns för Ukraina i detta område minskar inte för att infiltratörer och mindre separatistgrupper skriker och bygger barrikader.

Det handlar fortfarande om samma typer av provokationer från Kremls sida som hittills, och så länge separatisterna inte börjar skada civila så finns ingen anledning att ge Moskva vad de vill ha; den spontana folkliga uppresningen är inte närmare nu än tidigare, och ju lugnare Kiev håller sig desto bättre.

Har ni förresten märkt att det är ganska tyst från världsledarna kring detta? Jag tror att det beror på att man vill låta Putin gräva sin egen grav, det är enbart Kreml som till varje pris önskar eskalation, så man väntar på att han skalls ticka ut halsen allt för långt nu.
1. Det är jag helt enig i men om myndighetsbyggnader övertas av proryska då förlorar ju Kiev defacto kontroll över de berörda områdena. Det kan ju inte fortgå hur länge som helst. Jag är medveten om riskerna med att agera med våld men Kiev kan ju knappast sitta still och titta på när de förlorar kontroll. Något måste de ju göra.

2. När du säger det så. "Sticker ut halsen för långt" - avser du invasion? Och hur tror du väst kommer agera då?
2014-04-12, 19:09
Medlem
postkrans avatar
Vilka är Poltava polisen lojala gentemot nu? Verkar varit dom som stoppat maidan aktivister med bilarna fulla med gatuvapen. Tydligen ska en del aktivister blivit misshandlade och sitter nu gripna.

Vi kan ju hoppas att några av våra svenska förmågor på plats är de som blivit gripna så dom kan skicka hem dom till sverige igen där dom inte utgör något hot mot andra människor på det sättet.
2014-04-12, 19:13
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
1. Det är jag helt enig i men om myndighetsbyggnader övertas av proryska då förlorar ju Kiev defacto kontroll över de berörda områdena. Det kan ju inte fortgå hur länge som helst. Jag är medveten om riskerna med att agera med våld men Kiev kan ju knappast sitta still och titta på när de förlorar kontroll. Något måste de ju göra.

Man kan tycka att Kiev måste göra något, men möjligheterna saknas.

Putin behöver inte utlösa mandatet från Duman att gå in I Östukraina om denna utveckling fortsätter därför att Östukrainas befrielsestyrkor håller på att helt ta kontrollen över regionen: administrativa byggnader (den politiska apparaten) samt polisstationer (ordningsmakten); dessutom sätter befrielserörelsen upp vägspärrar och kontrollerar mer och mer av infarterna till territoriet och specialstyrkorna som finns i området vägrar lyda Kievs order.

Så vad har Kiev kvar för möjligheter? Svar: inga alls förutom en kapitulation. Fortsätter Kiev att inte göra något - vilket den kommer då den inte kan göra något - kommer federalismen att byggas inifrån. Regionen kommer inte att delta i presidentvalet då den inte erkänner Kiev. Den kommer att ordna egna val och upprätta en helt federal stat som Kiev kan erkänna eller inte erkänna. Om Kiev inte erkänner den finns större skäl anta att Östukraina kommer att uppgå i Den Ryska Federala Republiken.

Leve befrielserörelsen i Östukraina!
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-04-12 kl. 19:17.
2014-04-12, 19:17
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

2. När du säger det så. "Sticker ut halsen för långt" - avser du invasion? Och hur tror du väst kommer agera då?

Nej, man förlorar inte de facto kontrollen över något annat än byggnaderna, sammanträden kan även hållas på andra platser. Själva ockupationen är enbart en symbolhandling, och om det normala arbetet fortgår annorstädes har de ju uppnått noll och intet.

Vilket leder in på vad jag menar med att sticka ut halsen... Ursprungligen tycks det som om Putin trodde att östra landsdelarna genast skulle revoltera mot centralmakten när man tog Krim, men så skedde inte. Det förekom oroligheter men inget allvarligt. Cirka en månad senare startar man mer kaos, men det leder fortfarande ingen vart, och man tvingas därför hela tiden bli mer och mer extrem från Krims sida.

Till slut går man över en gräns där det blir tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky

Leve befrielserörelsen i Östukraina!

Du menar den minoritet som försöker tvinga majoriteten att gå med på något som de inte vill ha, fast du försöker förkläda diktaturen i fina ord? Ni kommunister förändras aldrig....
Senast redigerad av bernad_law 2014-04-12 kl. 19:21.
2014-04-12, 19:19
Medlem
Alla ni som babblar om ryska provokationer. Har ni funderat på att det vi observerar kanske är en ukrainsk statskollaps? nästan allt tyder på att dessa beväpnade människor är lokala + upplösta Berkut. Sedan Regionernas parti kollaps saknar östra Ukraina nästan helt politiskt representation. Lägg till detta ekonomiska problem + och sociala orättvisor...
2014-04-12, 19:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Enligt samma källor är iranier också fascister,lika så Bashar Al-Assad. Ja man undrar vilka är dom riktiga fascister. Enda fascister i Ryssland var Jeltsin och Gorbatjov.

Du bör lära dig svenska ordentligt, kamrat "slavisk broder". Skolkade du från svenskundervisningen vid FSB/KGB i Moskva?

Eftersom du påstår att Jeltsin och Gorbatjov var fascister så låter du som en typisk pro-rysk anhängare som saknar all form av förmåga att tänka själv och dra egna slutsatser, en liten ettrig lydhund till lill-hussen Putin.
2014-04-12, 19:24
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, man förlorar inte de facto kontrollen över något annat än byggnaderna, sammanträden kan även hållas på andra platser. Själva ockupationen är enbart en symbolhandling, och om det normala arbetet fortgår annorstädes har de ju uppnått noll och intet.

Du påminner om den berömda strutsen i sandhögen..

Om du tror att detta är symbolhandlingar då fattar du inte vad som pågår, nämligen ett övertagande av maktfunktioner och ett övertagande av kontrollen över territoriet: administrationen, ordningsmakten, kommunikationerna.

Leve de de pro-fascistiska strutsarna!
2014-04-12, 19:24
Bannlyst
Folket i dom regioner vill inte falla offer för konflikten mellan öst/väst och känner sig tryggare med Ryssland. Det ryska folket har hamnat i gisslan därför gör man motstånd.

Ukrainska ledning har redan sagt hur man förhåller sig till dom. Man har hittils hotat dom med kärnvapen,automatvapen, alfa, doneck spetsnaz. Klart att majoriteten har sin vardag att sköta.
Så man har ingen tid att "hoppa" som clowner på maidan. Så det är bättre att folket med vapen sköter det.

Länge leve den beväpnade milisen! Död åt Junta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in