Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Nja... Putin önskar sig nog en folklig dominoeffekt men det vi har sett idag är snarare en förberedd och koordinerad aktion mot flera myndighetsbyggnader i flera östliga städer.
Och ja Kiev måste agera på något sätt nu. Jag tror inte de har råd att vänta ut att ockupanterna ledsnar och beger sig hem. Risken finns att fler ockupationer sker, fler barrikader byggs och att fler "check points" uppförs.
Nej, Kiev behöver verkligen inte svara, och jag hoppas de väljer att inte göra det. Än så länge ser det dock lovande ut; det stöd som finns för Ukraina i detta område minskar inte för att infiltratörer och mindre separatistgrupper skriker och bygger barrikader.
Det handlar fortfarande om samma typer av provokationer från Kremls sida som hittills, och så länge separatisterna inte börjar skada civila så finns ingen anledning att ge Moskva vad de vill ha; den spontana folkliga uppresningen är inte närmare nu än tidigare, och ju lugnare Kiev håller sig desto bättre.
Har ni förresten märkt att det är ganska tyst från världsledarna kring detta? Jag tror att det beror på att man vill låta Putin gräva sin egen grav, det är enbart Kreml som till varje pris önskar eskalation, så man väntar på att han skalls ticka ut halsen allt för långt nu.