2014-04-12, 18:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Det har uppenarligen blivit en dominoeffekt, och ja vad blir kievs svar är ju en rätt avgörande faktor just nu. Förhoppningsvis så kommer man fram till en fredlig lösning..Jag menar att välja mellan inbördeskrig eller rysk invasion..Är ganska säker på att dom flesta ukrainare inte vill ha något form av krig.

Hur kan det bli inbördeskrig om de som står för våldet är de extremt få som ockuperar polisstationer... låt dom sitta där ett tag, poliserna kan nog husera någon annanstans. De är sända av Putin för att locka fram aggression men kan vara att det snart märks att Putin inte får sin anledning till att gå in döda ukrainare som han längtar efter.
2014-04-12, 18:03
Bannlyst
Folket kontrollerar själva vilka som kommer in i Sloviansk.

https://www.youtube.com/watch?v=QCs41DQN4Z4
2014-04-12, 18:04
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Bluffen med 48-timmarshotet som blev synat tog den sista gnuttan auktoritet från regimen. Nu vet alla att regimen är helt tandlös när det gäller reprisarier. Undrar om den inte kommer att falla helt inom kort och de regionala administrationerna får hålla igång samhällslivet. Därifrån kunde det tids nog gå att bilda en federation. Alternativet lär vara inbördeskrig och en delning av landet.
Ett fruktansvärt missgrepp av USA/Nato/EU. Hur fungerar deras underrättelseväsen egentligen? Trodde dom verkligen att hela Ukraina skulle ta emot kuppmakarna med öppna armar? Det är bara att se hur uppdelat landet var vid senaste presidentvalet för att förstå. Precis som på andra ställen de lägger sig i, öppnar de Pandoras ask. Dags för politkerna att kliva ur sandlådan och börja diskutera med Ryssland innan det är för sent.
2014-04-12, 18:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
"Polisstationen i donesk oblast står nu under pro-rysk kontroll"

Vad är det för trams.

Donetsk oblast är ungefär till invånare lika stort som danmark, ca 5 miljoner människor.

Det finns naturligtvis fler än en polisstation i danmark.
Det där skrev jag inte.

Jag kanske var otydlig men jag lutar mer åt att du missförstår med flit.

En polisstation i staden Kramatorsk som ligger i Donetsk oblast står under prorysk kontroll.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-12 kl. 18:15.
2014-04-12, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Bluffen med 48-timmarshotet som blev synat tog den sista gnuttan auktoritet från regimen. Nu vet alla att regimen är helt tandlös när det gäller reprisarier. Undrar om den inte kommer att falla helt inom kort och de regionala administrationerna får hålla igång samhällslivet. Därifrån kunde det tids nog gå att bilda en federation. Alternativet lär vara inbördeskrig och en delning av landet.

Jag har sagt det innan och säger det igen: Det finns ingen politisk bas i Ukraina mer, det finns bara förvirring. Folk kan göra hur dom vill och det är en tidsfråga innan det eskalerar till det yttersta. Jag är både förvånad och häpen över att gator och torg inte är plundrade redan. De kommer med all sannolikhet att ta över regeringsbyggnaden i Kiev när som helst.
2014-04-12, 18:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Det har uppenarligen blivit en dominoeffekt, och ja vad blir kievs svar är ju en rätt avgörande faktor just nu. Förhoppningsvis så kommer man fram till en fredlig lösning..Jag menar att välja mellan inbördeskrig eller rysk invasion..Är ganska säker på att dom flesta ukrainare inte vill ha något form av krig.
Nja... Putin önskar sig nog en folklig dominoeffekt men det vi har sett idag är snarare en förberedd och koordinerad aktion mot flera myndighetsbyggnader i flera östliga städer.

Och ja Kiev måste agera på något sätt nu. Jag tror inte de har råd att vänta ut att ockupanterna ledsnar och beger sig hem. Risken finns att fler ockupationer sker, fler barrikader byggs och att fler "check points" uppförs.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-12 kl. 18:21.
2014-04-12, 18:21
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag kanske var otydlig men jag lutar mer åt att du missförstår med flit.

En polisstation i staden Kramatorsk som ligger i Donetsk oblast står under prorysk kontroll.

Snarare överdriver folk med flit hela tiden. Kramatorsk är väl i malmös storlek som jämförelse.

Mer korrekta är väl "En mindre polisstation är ockuperad av proryska"
2014-04-12, 18:26
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Nja... Putin önskar sig nog en folklig dominoeffekt men det vi har sett idag är snarare en förberedd och koordinerad aktion mot flera myndighetsbyggnader i flera östliga städer.

Well vi får se hur det utvecklar sig, för mig ter det uppenbart att man inte stannar idag och detta kommer ske i fler städer. Ganska säker på att finns en hel del byggnader till som ska tas över i de östra delarna och såvidare inte kiev gör något så kommer det med största sannolikhet bli fler städer som faller. Men samtidigt finns en väldigt stor risk att om dom väljer en ickediplomatisk lösning så kommer det hällas mer bränsle på elden av eventuella dödsfall osv.

Sen om du tror att det är en och samma kraft som står bakom det som händer i öst, ja sålänge du inte försöker tvinga på mig den teorin utan grundläggande bevis med hjälp av fakta, dokument etcetc så får det stå för dig.
Senast redigerad av postkran 2014-04-12 kl. 18:45.
2014-04-12, 18:27
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Snarare överdriver folk med flit hela tiden. Kramatorsk är väl i malmös storlek som jämförelse.

Mer korrekta är väl "En mindre polisstation är ockuperad av proryska"
Eller med borgmästarens ord på ett ungefär: Det är lugnt. Det är våra pojkar som har tagit den. Varvid folkets jubel bryter ut.
2014-04-12, 18:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Folket kontrollerar själva vilka som kommer in i Sloviansk.

https://www.youtube.com/watch?v=QCs41DQN4Z4

Putins små ryska stövelknektar som inte vågar visa sina ansikten såklart. Står och retar befolkningen... ser inte ut vara så svårt att ta ut dom.
2014-04-12, 18:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Och ja Kiev måste agera på något sätt nu. Jag tror inte de har råd att vänta ut att ockupanterna ledsnar och beger sig hem. Risken finns att fler ockupationer sker, fler barrikader byggs och att fler "check points" uppförs.

Nej, Kiev behöver verkligen inte svara, och jag hoppas de väljer att inte göra det. Än så länge ser det dock lovande ut; det stöd som finns för Ukraina i detta område minskar inte för att infiltratörer och mindre separatistgrupper skriker och bygger barrikader.

Det handlar fortfarande om samma typer av provokationer från Kremls sida som hittills, och så länge separatisterna inte börjar skada civila så finns ingen anledning att ge Moskva vad de vill ha; den spontana folkliga uppresningen är inte närmare nu än tidigare, och ju lugnare Kiev håller sig desto bättre.

Har ni förresten märkt att det är ganska tyst från världsledarna kring detta? Jag tror att det beror på att man vill låta Putin gräva sin egen grav, det är enbart Kreml som till varje pris önskar eskalation, så man väntar på att han skalls ticka ut halsen allt för långt nu.
2014-04-12, 18:33
Medlem
Skiffers avatar
Men vem kommer ta ut neutrala och pro-Väst grupper som fortsätter att demonstrera i Kiev?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in