Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Jag tog mig friheten att sammanfatta dina inlägg en smula och svarar på det som är relevant.
Enligt polisens presstalesman (och även tidningsartiklar som du gärna får googla fram om du inte har något bättre för dig) så hörde andra barn att det lät konstigt från ett stängt utrymme. De sa till personalen som gick in och avbröt aktiviteterna. Det finns olika uppgifter om huruvida han anmäldes direkt och stack, eller om han anmäldes dagen efter. Vilket som är sant vet jag inte.
Ok, är det så som du skriver så är jag för dåligt påläst. Att inte ta del av samtlig för fallet relevant information och ändå försöka hävda sanning är en dålig kombination. För det påhoppet ber jag ödmjuk om ursäkt!
I det övriga, angående rubriceringar etc, anser jag dock fortfarande det jag tidigare skrivit.
OnT: Det är möjligen det som polisen vid gripandet menade med att "anmälningarna har substans". Men jag tycker det är mycket märkligt att polis inte hämtar en, då misstänkt, gärnngsman redan samma dag/kväll. För ett brott så allvarligt kan man tycka att en anmälan borde ha gjorts omgående av personal på förskolan. En gärningsman som blivit ertappad med "byxorna nere" av en ur personalen borde han rimligtvis, med eller utan hjärnskada, begripit att polis skulle komma att kontaktas och att han då skulle hämtas till förhör.
Antingen har förskolan brustit i sitt ansvar, då incidenter som denna bör anmälas snabbast möjligt. Åtminstone kan man tycka att förälder/ar till offret omedelbart ska kontaktas och, om inte förr så i alla fall då, hade polis kontaktats.
Har polis kontaktats har dom, enligt mig, tagit ett otroligt dåligt beslut om man väntat över 12 timmar med att gripa en då misstänkt barnvåldtäktsman. Inte bara på grund av gm's flyktrisk, möjligheten att förstöra utredningsbart materiel som exempelvis hårddiskar och telefoner etc etc utan även på grund av risken att gm skulle kunnat ta sitt eget liv.
Dessutom blir antalet anmälningar inte längre lika märkligt om det är så att de (barnen) hörde ljud från ett stängt utrymme och sedan direkt fått höra (av personal och/eller förälder) att det som skedde i det stängda utrymmet är fel. För en orolig förälder som i ett sådant läge, till ett mer eller mindre chockat barn, ställer ledande frågor kan det lätt bli missförstånd.