2014-04-11, 23:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarkar
Du har inte barn, det är en sak som är säker. Du ser inte hur det fungera.
Frågan är om du vet vad vikarie är överhuvudtaget"!

Du menar att man utnyttjar praktikanterna kanske och sitter och fikar medan dom får ha allt för mycket ansvar? Det är fel i så fall, och det kommer uppmärksammas. Det säger sig självt att ingen praktiserar som kan arbeta som vikarie. Det går inte riktigt ihop. Den här har väl fått praktik genom någon åtgärd, sen om det är lämpligt att en ny okänd går med barnen på dass är väl en fråga som förskolan får ta på sig.

Citat:
OCh för den delen så brukar det finns en vikariepool samt vanliga vikarie,
en vikariepool består av flera vikarie som är anställda. Dom har sina timmar
och får hoppa runt lite överallt där det behövs.
En vanlig vikarie däremot är inte anställd, går på timmar och rings in när det inte finns någon annan
och det kan vem som helst vara sen får du säga vad du vill!

Nja, vad som krävs för att vara vikarie på en förskola står i förskolans annons för den som tänkt söka som vikarie. Och jag har svårt att se att det står att vem som helst är lämplig. Det finns en del krav av det jag sett.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-11 kl. 23:52.
Citera
2014-04-11, 23:51
Medlem
Citat:
OCh för den delen så brukar det finns en vikariepool samt vanliga vikarie,
en vikariepool består av flera vikarie som är anställda. Dom har sina timmar
och får hoppa runt lite överallt där det behövs.
En vanlig vikarie däremot är inte anställd, går på timmar och rings in när det inte finns någon annan
och det kan vem som helst vara sen får du säga vad du vill!

Du, det ser kanske lite olika ut det där i olika kommuner, sedan finns det också privata vikarieförmedlare, men inte tror jag att folk som nuförtiden timvikarierar bara skriver in sig på en vikariepool och kräver att få bli uppringda utan de genomgår i regel också intervju, får visa meriter osv.
Citera
2014-04-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Grejen är att en seriös förskola tar inte in vikarier hur som helst, jag hoppas alla i tråden fattar att det skulle sluta med denna typ av katastrofer oftare i så fall. I regel är det betrodda familjemedlemmar till anställda som får vikariera om man inte får tag på en vikarie via vikariepool, men en person som anställs via vikariepool har visat upp utdrag ur brottsregister och hamnat i poolen via en intervju. Vikariepoolen i sin tur rangordnar vikarierna utifrån utbildning, tillgänglighet och rykte ifrån uppdragen hen får, dvs man ringer inte först till den killen som nyss slutat gymnasiet på en praktisk linje om det finns tio tillgängliga personer som t ex är utbildade barnskötare eller förskollärare på listan. Man ringer inte heller först till den person som förskolorna meddelar poolen har betett sig underligt på vikariatet.

En som jobbar i en vikariepool har samma krav som en fast anställd på en förskola, dem är utbildade och har visat utdrag, dessa går alltid i första hand.

Seriöst, det står inte hur mycket utbildat folk som helst och vänta på ett förskolejobb så det är nog lättare än man tror att få dessa jobb, att man sedan gör praktik på stället och har visat framfötterna gör nog att man är ganska så när till hands när det krisar med vikarie, och jag tror inte hade betet sig dåligt i personalens närhet... Men det spelar ingen roll, för på detta dagiset så måste dom ju låtit han vikariera direkt efter, eller om han gjort sin praktik andra tider än dom som uppgets, 9-13, med tanke på att det står i media att det skedde på eftermiddagen?? Å andra sidan är allt efter 12 eftermiddag. :S
Citera
2014-04-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du menar att man utnyttjar praktikanterna kanske och sitter och fikar medan dom får ha allt för mycket ansvar? Det är fel i så fall, och det kommer uppmärksammas. Det säger sig självt att ingen praktiserar som kan arbeta som vikarie. Det går inte riktigt ihop. Den här har väl fått praktik genom någon åtgärd, sen om det är lämpligt att en ny okänd går med barnen på dass är väl en fråga som förskolan får ta på sig.

Nja, vad som krävs för att vara vikarie på en förskola står i förskolans annons för den som tänkt söka som vikarie. Och jag har svårt att se att det står att vem som helst är lämplig. Det finns en del krav av det jag sett.
Neeej neeej neeej och åter neeeej, han hade sin praktik 9-13 säger dom ju!
Sen kan han väl hoppat in som vikarie vid 15 eller vad fan som, och först då ersatte han någon annan! Det är så det går till i dagen samhälle, gå ut och öppna ögonen!

Jaaa för dom annonsera ju om vikarie så ofta.
Citera
2014-04-12, 00:05
Medlem
Citat:
Du, det ser kanske lite olika ut det där i olika kommuner, sedan finns det också privata vikarieförmedlare, men inte tror jag att folk som nuförtiden timvikarierar bara skriver in sig på en vikariepool och kräver att få bli uppringda utan de genomgår i regel också intervju, får visa meriter osv.

Jaaa självklart, men som i joakims fall så gjorde han praktik, han hade visat sig på arbetsplatsen redan, det krävdes ingen intervju i detta fall. om han nu vikarierade, vilket jag låter vara osagt..
Citera
2014-04-12, 00:31
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hans kvalifikationer räcker inte som vikarie. Så är det inget annat.
Praktikanter vikarierar inte utan dom sitter i en vikariepool och arbetar normalt och inte som några praktikanter. Är det oklart? Vet du inte vad en praktikant är så får du kolla upp det bättre.

Inte nog med att du har fel, du ska dessutom spy ur dig dina dumheter på ett så arrogant sätt som möjligt. Jag är egentligen inte bekväm med att häva ur mig alltför mycket om mitt privatliv men ändamålet helgar medlen om det kan få dig att stänga käften. Jag arbetar själv som förskollärare och arbetar i stort sett varje vecka med vikarier som har NOLL utbildning inom pedagogik, och då räknar jag in barnskötarutbildning på gymnasienivå. Det är allt från studenter som extraknäcker till någon 19-årig tjej som är bekant med en anställds mamma. Du behöver inga som helst kvalifikationer bortsett från ett rent register för vålds- och sexualbrott. Jag har dessutom arbetat inom en kommunal vikariepool, till skillnad från väldigt många vikarier inom förskolan bör tilläggas, utan att ha någon, avslutad, relevant utbildning inom pedagogik. Om man inte har ett hakkors tatuerat i pannan så kan man bli vikarie åt kommunen. Och som kronan på verket har jag under min utbildningstid vikarierat enstaka timmar under min praktik trots att man egentligen inte får.

Du tycks inte heller begripa att det är skillnad på när en förskola annonserar om en vikarie för exempelvis ett graviditetsvikariat eller något annat som sträcker sig över en längre tid och timvikariat. Eller inbillar du dig faktiskt att man sätter in en annons kl 07.15 på morgonen när man behöver folk för sjuk personal senast två-tre timmar senare? DESSUTOM är utbildad personal en bristvara även när man söker folk till FASTA tjänster, det är m.a.o inte precis så att det vimlar av kompetent och utbildad personal som kan tänka sig att ta strötimmar då och då.
Citera
2014-04-12, 00:32
Medlem
eireanns avatar
Nu hittar jag inte länkarna (dom finns i tråden) men i en intervju med en av förskolelärarna så sa hon att Joakim var på förskolan under förmiddagen, tror det stod att han skulle vara där mellan 9 och 12-13?
Om det stämmer undrar jag varför ingen reagerade när han dök upp på torsdags eftermiddagen? Var det första gången han befann sig på förskolan under sin fritid?
Citera
2014-04-12, 00:39
Bannlyst
Citat:
Men varför är man ens praktikant? Jag är inte så insatt i det hela, men får för mig att praktik bland unga outbildade är någon arbetsförmedlingsgrej som åsyftar att ungdomen inte ska gå och dra fötterna efter sig där hemma hela dagarna, utan istället, under strikt ledning, får lite arbetslivserfarenhet och så vidare och förmodligen får väl personen också en slant för besväret. Det är helt enkelt någon nödlösning för folk som inte platsar i systemet riktigt, men jag kan ju ha fel, har aldrig praktiserat via arbetsförmedlingen.

Men om det nu är så som juristen sa, att en praktikant aldrig får lämnas ensam med ansvar över barnen, låter det ju jädrans märkligt att kl 14 ska han fått hoppa in och vikariera när t ex ordinarie personal blivit sjuk, visst en smidig nödlösning för dagiset kanske, men hur vettigt på en skala om han nu inte är betrodd att ha ensamt ansvar över kidsen som praktikant mellan kl. 9-13?

Varför det är självklart att en person som gör praktik via universitetet kan hoppa in och vikariera på en förskola är för att den personen faktiskt har mer eller mindre teorier om barns utveckling och lärande med sig i bagaget. Att du inte gör skillnad på praktikanter via AF och folk som gör praktik via en högskoleutbildning tycker jag är lite konstigt faktiskt. Visst jag kan förstå ditt tänk lite grann om nu samhället är lite, typ varför ska inte praktikanten få vikariera och ha ansvar när grannen Agda 63 år annars kan få vikariatet på dagiset bara för att hon ser snäll ut , men tycker du inte själv det vore konstigt om han plötsligt kl 13.05 fått ensamt ansvar över barnen, om han före dess hela tiden ansetts så "inkompentent" att han hela tiden ska ha en handledare med sig?
Att praktikanter inte får vara ensamma med barn är fackets krav. Annars skulle alla korttidsvikarier byta titel till praktikanter och inte få lön. Handledartvånget är detsamma oavsett om du är placerad där av arbetsförmedlingen eller går sista terminen på lärarprogrammet. Om du precis gått ut en tvåårig gymnasielinje och tycker "barn är så söta" kan du däremot bli vikarie och få ensamt ansvar för en barngrupp.
Citera
Medlem
Mandarks avatar
Citat:

Det är ingen hård screeningprocess direkt, precis som med lärarutbildningen så släpps det mesta igenom eftersom det är en stor brist på personal. Att ringa vikariepoolen är i min erfarenhet alltid sista utvägen när det fattas personal och det gör man bara om de "vanliga vikarierna" inte kan den dagen, just eftersom man inte har en aning om vem som skickas ut. Tro mig, det finns människor som är direkt olämpliga att arbeta med barn (utan att för den sakens skull vara pedofiler) som håller på och springvikarierar. Ibland skiter man helt i att ta i en vikarie om man måste ringa vikariepoolen eftersom det troligtvis är lättare att täcka upp med egen personal än att riskera att få in något stolpskott som blir som ytterligare ett barn att ta hand om.

Sen ska man väl tillägga att varken kommunala eller privata förskolor har någon skyldighet att gå via någon vikariepool när man ringer in vikarier. Så länge utdrag från belastningsregistret lämnas in så är det ok.
Citera
Medlem
rex144s avatar
den nya benämningen våldtäkt fuckar upp informationen,

rör det sig om ett fullbordat samlag? eller petting? slick och sug?

troligen tafsade han på flickor, kanske visade sin eregerade penis
Citera
2014-04-12, 00:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Inte nog med att du har fel, du ska dessutom spy ur dig dina dumheter på ett så arrogant sätt som möjligt. Jag är egentligen inte bekväm med att häva ur mig alltför mycket om mitt privatliv men ändamålet helgar medlen om det kan få dig att stänga käften. Jag arbetar själv som förskollärare och arbetar i stort sett varje vecka med vikarier som har NOLL utbildning inom pedagogik, och då räknar jag in barnskötarutbildning på gymnasienivå. Det är allt från studenter som extraknäcker till någon 19-årig tjej som är bekant med en anställds mamma. Du behöver inga som helst kvalifikationer bortsett från ett rent register för vålds- och sexualbrott. Jag har dessutom arbetat inom en kommunal vikariepool, till skillnad från väldigt många vikarier inom förskolan bör tilläggas, utan att ha någon, avslutad, relevant utbildning inom pedagogik. Om man inte har ett hakkors tatuerat i pannan så kan man bli vikarie åt kommunen. Och som kronan på verket har jag under min utbildningstid vikarierat enstaka timmar under min praktik trots att man egentligen inte får.

Du tycks inte heller begripa att det är skillnad på när en förskola annonserar om en vikarie för exempelvis ett graviditetsvikariat eller något annat som sträcker sig över en längre tid och timvikariat. Eller inbillar du dig faktiskt att man sätter in en annons kl 07.15 på morgonen när man behöver folk för sjuk personal senast två-tre timmar senare? DESSUTOM är utbildad personal en bristvara även när man söker folk till FASTA tjänster, det är m.a.o inte precis så att det vimlar av kompetent och utbildad personal som kan tänka sig att ta strötimmar då och då.

Så då tar du fram att han vikarierade på den här förskolan.
Du eller låtsasjournalisten smålandtintin kan ta fram detta. Ta den tid ni behöver att att belägga detta fallet. För det är alltså i detta fallet skolverkets jurist uttalat sig ingenting annat.
En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal, säger Elin Brunell, jurist vid Skolverket.
http://www.barometern.se/nyheter/hogsby/praktikant-far-inte-ersatta-personalen(4240871).gm

Verksamhetschefen på den aktuella förskolan uppger för SvD att man följt de rutiner som finns gällande praktikanter. Innan 21-åringen kom till förskolan hade ett utdrag ur belastningsregistret gjorts. Mannen var sedan tidigare ostraffad.

Något annat som är viktigt när förskolan tar in en praktikant menar hon är att personen inte gör det som en anställd annars skulle göra, utan att praktikanten arbetar utöver den ordinarie personalen.
– En grundprincip i förskolan är att föräldrarna lämnar över sitt tillsynsansvar till förskolan. Det vill säga det ansvar man som föräldrar har för att barnet mår bra och är tryggt.
– Då måste man se till att ha rutiner så att barnen i alla lägen är tryggt på förskolan, säger Elin Brunell.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/texttopp-skolverket-upp-till-forskolorna-att-ha-rutiner_3454130.svd
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-12 kl. 00:52.
Citera
2014-04-12, 00:53
Medlem
Ju mer man läser i media så känner jag vibbar av Hannes Råstams dokumentär Varför Erkände Dom och fallet med Damien Ecohls Memphis Three där den erkännande parten var gravt utvecklingsstörd.
Polisen i Kalmar Län har inte dom rätta kvalifikationerna att förhöra barn, det krävs en hel del för att det inte ska bli fel. Se bara på UG fallet om pappan som misstänktes av polisen och sedan fortsattes misstänkas av Soc, det visade sig att det var barnen själva som haft sexlekar för sig.
Skulle inte förvåna mig att killen valsade in i något sådant och sedan blev misstänkliggjord, att han erkänner är typiskt just för den typ av hjärnskada han har.
Det vimlar ju av sådana fall i rättshistorien och lägg sedan till en massiv dos häxjakt på detta, skulle det vara så kommer detta bli en av de största rättskandalerna efter Quick.
Jag har noll förtroende för rättsväsendet och polisens utredningsmetoder, särskilt som att media är så nära sammankopplade som dom alltid är i rättsfall.
Det är bättre att vänta och se på hur det hela utvecklar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in