Citat:
Det låter som väldigt lite jord och yta.. Jag skulle inte räkna med mer än 1-2 plantor i sådana krukor. Jag gissar på att du bor i lägenhet och tänkt ställa dem på balkongen? Om så, är mitt tips att satsa på större krukor i stället. Du kanske till och med får plats med en pallkrage?
Citat:
Ok. Tack för svaret. Jag har iaf hört att det kommer en ny blomma när man tar bort gamla. Kanske inte exakt på samma ställe!? Men om jag omformulerar frågan..... Under plantans liv så kommer den ge ett gäng med blommor. Kan man skörda en kapsel på en planta medan blomman fortfarande har säg, 2 blommor som inte tappat kronbladen än?? Och låter man kapseln sitta kvar eller klipper man bort den så att det växer fler blommor. Vanliga trädgårdsblommor får ju tätare å friskare blommor när man tar bort gamla?? Men dom har ju inte en frökapsel värd guld heller
för om man inte skördar den, å inte klipper bort den blir ju frökapsel fulla av frön.. Elr??
för om man inte skördar den, å inte klipper bort den blir ju frökapsel fulla av frön.. Elr??Det kommer inga nya skott där man skurit i plantan, men vissa plantor får mer än en kapsel (de flesta). Du kan skörda en kapsel så fort den är redo att plockas, att plantan har fler kapslar på g är inget du behöver oroa dig för. De kommer växa bra även efter du knoppat av den mogna kapseln.
Efter att du skördat kapseln så torkar du den och tömmer den på frön. Med vallmo behöver du inte välja antingen droger eller frön. Du får alltid frön med vallmo, förutsatt att du inte käkar kapslarna när de är färska.
Vilket du förresten borde pröva om du inte har väldigt få..
Citat:
Min trädgård, kommunala rabatter, kolonilotter (helst övergivna då), åkerdiken.. Eller något annat dugligt ställe man går förbi. En öde tomt/hus med trädgård eller en nedlagd trädgårdshandel med utomhusavdelning finns det väl nästan i varje stad?