2014-04-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marygirl
Tjena alla blomälskare

Har en fråga. Jag har fattat det som att vallmo går att odla i sk. fattigt jord. Dvs jord med låg näringshalt. Men samtidigt så lägger jag ihop 2+2 och är övertygad om att om man ger växten rätt sort näring och provar sig fram å maxar NPK halten så lär man få en maxad skörd.

Till min fråga gällande NPK. N som står för Nitrogen eller kväve på svenska är så vitt jag vet en näring som ges innan blomning. Växten får mycket grönt och utvecklar nya skott och gröna blad.

Strax innan växten går i blom så ökar man phosfor halten och sänker N. På så vis maxar man sin skörd. Så gör jag när jag sätter andra växter. Nu tänkte jag pröva på å sätta vallmon och försöker leta om jag hittar info om hur man bäst ger näring till vallmoplantan. Kom gärna med tips ni som e lite kunniga. Men hur som helst så råkade jag över en mkt bra artikel från 1969 om ALLT man behöver veta.

MEN! Gällande näring så nämner han just NPK å har t.o.m en schema där han förklarar att NPK är livsviktigt för plantan och att man ska ge mycket phosfor under veggativa-stadiet och mycket kväve, alltså N under blomstadiet. Hel tvärt emot min skola!????

Varför ska den ha massvis med phosfor när den inte blommar eller ger frukt?? Och hur ger jag plantan näring? Nu menar jag inte 1dl ICA's blomnäring 1ggr/vecka!! Utan hur hög EC ska jag ha under veg/blom? Och när ger man vad?

Tacksam för snabb svart

Här e länken jag skriver om. Och som jag för övrigt hitta i den här N tråden.
http://www.unodc.org/unodc/en/data-and-analysis/bulletin/bulletin_1969-01-01_4_page002.html
Citera
2014-04-07, 17:07
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Inte ett skit kommer hända så länge du inte förbereder dig att göra narkotika av dem, och det tänker du väl ändå inte göra ? Skulle aldrig falla mig in att ta såna fina växter och göra knark utav.
Nej, endast thé och ingen förädling i någon form.

Om jag snittar kapseln kan ärren som blir kvar då användas som skäl för att Polisen förstör plantan eller i värsta fall letar efter "saker" i mitt hem?

Allt jag hämtar från en planta kommer givetvis inte finnas i mitt hem utan hos föräldrarna eller liknande..

Vad menar du med att plantan är fin?
Citera
2014-04-07, 17:27
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Om jag snittar kapseln kan ärren som blir kvar då användas som skäl för att Polisen förstör plantan eller i värsta fall letar efter "saker" i mitt hem?

Allt jag hämtar från en planta kommer givetvis inte finnas i mitt hem utan hos föräldrarna eller liknande..

Möjligt. Tror inte ens att du får göra the på kapslarna. Det enda du har blommorna till för är för att de är fina, säger du annat så som att du ska göra the osv så blir det nog lite jobbigare.

Andra liknande exempel är mimosa bark, helt lagligt att inneha men går att framställa DMT ifrån. Bara att säga att man ska färga sina jeans lila om polisen undrar så ska det vara lugnt, så länge de inte hittar material som bevisar annat.

Detsamma gäller meskalinkaktusar, också helt lagliga att ha hemma tills du börjar äta på dem eller på något sätt försöker extrahera meskalinet ur dem. Tur att man inte håller på med sånt utan allt är endast till för prydnad, eller hur ?
Citera
2014-04-08, 00:06
Medlem
Å så en ny fråga som uppstått?? Varje gång en blomma dör så blir en kapsel kvar. Om man skär av den så får man en ny blomma. Samma kapsel som opiumet utvinns ur. Min fråga e när kan man skörda? Kan man skörda fort en blomma tappat sina blad? Ska man ta bort dom som tappar sina blad, eller låta dom sitta kvar till nån speciell skördetid eller ta bort alla blommor som tappar sina blad innan skördetiden? Kan man låta dom sitta ett tag å mogna, klippa av å använda kapsel, å låta en ny blomma växa fram till skördetid?
Citera
2014-04-08, 06:12
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Anta att man lyckas få ihop några plantor. Man tar sedan rötterna, en del av stjälken samt omjölkade kapslarna. Om man inte vill göra te av dessa kan man låta dem stå och sjuda i vatten ett bra tag, för att sedan sila bort växtdelarna och koka bort vattnet för att då få fram råopium?

Ja, men du borde mala ner växtdelarna innan du slängar i dem i vattnet.

Citat:
Tjena alla blomälskare

Har en fråga. Jag har fattat det som att vallmo går att odla i sk. fattigt jord. Dvs jord med låg näringshalt. Men samtidigt så lägger jag ihop 2+2 och är övertygad om att om man ger växten rätt sort näring och provar sig fram å maxar NPK halten så lär man få en maxad skörd.

Till min fråga gällande NPK. N som står för Nitrogen eller kväve på svenska är så vitt jag vet en näring som ges innan blomning. Växten får mycket grönt och utvecklar nya skott och gröna blad.

Strax innan växten går i blom så ökar man phosfor halten och sänker N. På så vis maxar man sin skörd. Så gör jag när jag sätter andra växter. Nu tänkte jag pröva på å sätta vallmon och försöker leta om jag hittar info om hur man bäst ger näring till vallmoplantan. Kom gärna med tips ni som e lite kunniga. Men hur som helst så råkade jag över en mkt bra artikel från 1969 om ALLT man behöver veta.

MEN! Gällande näring så nämner han just NPK å har t.o.m en schema där han förklarar att NPK är livsviktigt för plantan och att man ska ge mycket phosfor under veggativa-stadiet och mycket kväve, alltså N under blomstadiet. Hel tvärt emot min skola!????

Varför ska den ha massvis med phosfor när den inte blommar eller ger frukt?? Och hur ger jag plantan näring? Nu menar jag inte 1dl ICA's blomnäring 1ggr/vecka!! Utan hur hög EC ska jag ha under veg/blom? Och när ger man vad?

Tacksam för snabb svart

Det finns säkert en mycket bra anledning till att man inte ger näring till vallmo på samma sätt som till cannabis. Det faktum att vallmo inte tycks ha några problem att växa med minimal näring får mig att tro att den är lätt att övergöda. Sedan är det rätt så dyrt att ge näring till växter. Okej om man har en handfull cannabisplantor, men när man närmar sig några hundra/tusen vallmoplantor så springer kostnaderna iväg.

Jag hade nog nöjt mig med att kasta lite hönsskit på jorden om jag kände att jag prompt måste ge dem extra näring.

Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Té är en typ av förädling.

Ja. Absolut.

Citat:
Å så en ny fråga som uppstått?? Varje gång en blomma dör så blir en kapsel kvar. Om man skär av den så får man en ny blomma. Samma kapsel som opiumet utvinns ur. Min fråga e när kan man skörda? Kan man skörda fort en blomma tappat sina blad? Ska man ta bort dom som tappar sina blad, eller låta dom sitta kvar till nån speciell skördetid eller ta bort alla blommor som tappar sina blad innan skördetiden? Kan man låta dom sitta ett tag å mogna, klippa av å använda kapsel, å låta en ny blomma växa fram till skördetid?

Du får inte en ny blomma där du skurit av kapseln, men varje planta kan ge flera blommor.

Du kan skörda ett par dagar/en vecka efter att plantan fällt kronbladen. Kapseln blir frostig till utseendet när det är dags.
Citera
2014-04-08, 23:41
Medlem
Tips på bra sidor som man kan beställa BRA frön som funkar bra i sverige, gärna tasmanian men jag är öppen för andra tips

när kan man sätta ut dom i mitten av landet tro? Dör dom direkt av en natt av minus grader?

Mvh
Citera
2014-04-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN

Det finns säkert en mycket bra anledning till att man inte ger näring till vallmo på samma sätt som till cannabis. Det faktum att vallmo inte tycks ha några problem att växa med minimal näring får mig att tro att den är lätt att övergöda. Sedan är det rätt så dyrt att ge näring till växter. Okej om man har en handfull cannabisplantor, men när man närmar sig några hundra/tusen vallmoplantor så springer kostnaderna iväg.

Jag hade nog nöjt mig med att kasta lite hönsskit på jorden om jag kände att jag prompt måste ge dem extra näring.

Ja. Absolut.

Du får inte en ny blomma där du skurit av kapseln, men varje planta kan ge flera blommor.

Du kan skörda ett par dagar/en vecka efter att plantan fällt kronbladen. Kapseln blir frostig till utseendet när det är dags.

Tusen tack för alla svar. Måste bara berätt att jag igår köpte ett fröpaket av märket Weibulls. På förpackningen står det Fjädervallmo på svenska. Men på norska å danska står det OPIUMVALMUE å på finska står det Oopiumunikko?? Den kostade 50kr och vanligtvis får man massor med frön så det räcker å blir över. Men här fick man bara ett par få? Max 25-30 på sin höjd! Varför e dom så dyra? Ngn som prövat å odla dom?

Sen gällande näring .... Jag vill ju göra blomman mer potent.
Citera
2014-04-10, 09:59
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Tips på bra sidor som man kan beställa BRA frön som funkar bra i sverige, gärna tasmanian men jag är öppen för andra tips

när kan man sätta ut dom i mitten av landet tro? Dör dom direkt av en natt av minus grader?

Mvh

Ebay. Mer behöver du inte.

Det känns som att det fortfarande är lite tidigt, men det är inte lång tid kvar! Så i omgångar om du vill vara tidigt ute. Gör du det så kan du börja i veckan.

Citat:
Tusen tack för alla svar. Måste bara berätt att jag igår köpte ett fröpaket av märket Weibulls. På förpackningen står det Fjädervallmo på svenska. Men på norska å danska står det OPIUMVALMUE å på finska står det Oopiumunikko?? Den kostade 50kr och vanligtvis får man massor med frön så det räcker å blir över. Men här fick man bara ett par få? Max 25-30 på sin höjd! Varför e dom så dyra? Ngn som prövat å odla dom?

Sen gällande näring .... Jag vill ju göra blomman mer potent.

Ju dyrare påsarna är desto mindre frön får man i dem. Något av en regel har jag märkt. Varför det nu är så kan jag inte svara på, men vad spelar det för roll? Man behöver ju bara en påse och lite tålamod. Nästa säsong så har du fler frön än du orkar så!

Jag sådde en påse fjäder förra sommaren, men av okänd anledning ville de inte gro..

Fick du inte mitt svar i den egen tråd? Jag tror att det är bättre att leta efter starkare sorter än att försöka göda de du har.
Citera
2014-04-10, 18:24
Medlem
Resanhems avatar
Hur många liter jord kräver vallmo'n? Tänkte om man kunde göra egna krukor av 1.5L läskflaskor, men det kanske är för lite?
Citera
2014-04-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN

Ja. Absolut.

Ok. Tack för svaret. Jag har iaf hört att det kommer en ny blomma när man tar bort gamla. Kanske inte exakt på samma ställe!? Men om jag omformulerar frågan..... Under plantans liv så kommer den ge ett gäng med blommor. Kan man skörda en kapsel på en planta medan blomman fortfarande har säg, 2 blommor som inte tappat kronbladen än?? Och låter man kapseln sitta kvar eller klipper man bort den så att det växer fler blommor. Vanliga trädgårdsblommor får ju tätare å friskare blommor när man tar bort gamla?? Men dom har ju inte en frökapsel värd guld heller för om man inte skördar den, å inte klipper bort den blir ju frökapsel fulla av frön.. Elr??
Citera
2014-04-10, 21:49
Medlem
Resanhems avatar
Var ligger era ställen där ni bara slänger ut frön? Åker ni ut till skogen och slänger ut lite jord och frön där det är som mest sol?
Citera
2014-04-10, 22:06
Medlem
Citat:
Var ligger era ställen där ni bara slänger ut frön? Åker ni ut till skogen och slänger ut lite jord och frön där det är som mest sol?

Ja! I princip. Men det är inte sol som bara e viktigt. Läget, att ingen joggare eller bär plockare hittar det tex. Skadedjur, älgar... Hur bra jorden e. Att man drar ut alla växter i närheten eller har med en spade, går ut nu i slutet på mars till slutet på april (är att föredra då man slipper frost) och vänder upp å ner på jorden innan man kastar ut frön. Gäller det vallmo så tror jag inte nån tycker det e konstigt om det växer enstaka här å där i skogen, längst promenad vägar å motionsspår, runt omkring en sjö etc. Sen får man åka runt å klippa av kapslarna på alla. Lite jobb, dock värd mödan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in