2014-04-02, 09:56
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag påpekade angående samma länkade gubbe av unge Herr Gurka i Pitti-tråden, att karln hade för liten kavaj, och blev då åthutad att det minsann berodde på att han hade en halsduk under kavajen (vilket jag såklart inte alls var medveten om själv...). Färgerna han använder är vackra, men vad gör det när kläderna sitter som de gör?
Dast om du placerar 1 dm halsduk bakom knappen kommer den sitta åt i midjan. Men ja, några cm till hade inte skadat.
Citera
2014-04-02, 10:00
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Dast om du placerar 1 dm halsduk bakom knappen kommer den sitta åt i midjan. Men ja, några cm till hade inte skadat.

Eller kan man ju skippa halsdukar som ser ut som vetelängder, alternativt lägga dem utanför kavajen.
Citera
2014-04-02, 11:22
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Nja, mitt intryck av 80-talet är en byxlinje närmare armhålan än höften (något som f.ö. fortfarande gäller för Clint Eastwood), men i övrigt instämmer jag helhjärtat. Du har satt fingret på ett allmänt problem: hur förena den moderna strävan efter bekvämlighet med den estetiska effekt som historiskt sett varit identisk med stela plagg? En stel frack går väl an, men åtminstone för min del accepterar jag inte att ett plagg jag bär till vardags begränsar min komfort i någon större utsträckning. Gamla tiders byxor (åtminstone vintervarianterna) är i det avseende svåra att återgå till.

Jag hanterar personligen fladderproblemet med att bejaka en tämligen slimmad siluett (utan att därför gå cigarettbralls-all out), men ni som gillar 40- och 50-talen måste förstås hitta andra lösningar.

De hade kanske höga byxor även då? Jag har bara fått för mig att de glömde bort den detaljen.

Men det blev hur som helst pannkaka av det ändå, när kavajerna man hade till hade alldeles för låg midja (låg knäppning, se lågt knäppta 80-tals kavajer av dubbelknäppt modell). Bäraren ser då ut att istället för att ha långa eleganta ben, ha en övertung utdragen överkropp med korta, bylsiga, oformliga byxben.

Vad gäller stela plagg. De flesta män idag har inte känt på hur en riktigt välsittande kostym kan sitta. De är ofta väldigt bekväma, så fort man vänjt sig vid det. En äldre tredelad kostym ger t.ex. en bättre hållning genom en hårt hållen, figurnära, väst.
Citera
2014-04-03, 21:45
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
Personligen betalar jag min mycket erfarna skräddare 150kr för avsmalning och kanske 100kr för att lägga ner byxorna, om de inte har/ska ha slag.
Ok, det var inte så farligt. Tackar för infon!
Citera
2014-04-09, 17:50
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Skickade faktiskt iväg en beställning till Luxire för bara ett par minuter sedan, ett par bruna sommarbyxor i irländskt linnetyg, side adjusters och slag på 5 cm.
Får jag ens på mig byxorna så lovar jag att uppdatera med hur det gick när de anländer.
Nu har byxorna anlänt! Så här såg brallorna ut direkt ur paketet, jag har alltså inte strykt dem eller någonting innan användning, de skulle behöva en ordentlig press innan man tar ut dem på stan.

http://imgur.com/a/CMc2y

Jag är nöjd med första intrycket, så får vi se om det behövs några korrigeringar efter tvätt och press.
Citera
2014-04-09, 18:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nu har byxorna anlänt! Så här såg brallorna ut direkt ur paketet, jag har alltså inte strykt dem eller någonting innan användning, de skulle behöva en ordentlig press innan man tar ut dem på stan.

Jag är nöjd med första intrycket, så får vi se om det behövs några korrigeringar efter tvätt och press.

Dessa är alltså sydda efter de mått du angav vid beställningen? Antar att du inte hunnit mäta dem än, men det hade varit intressant att veta hur pass bra de stämmer.

Men hur är det med hållningen, kollega? Sträck på dig! Tänker då inte främst på den näst nedersta bilden, där du uppenbarligen tittar på din vackra skor, utan på den näst näst sista.
Citera
2014-04-09, 18:28
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Dessa är alltså sydda efter de mått du angav vid beställningen? Antar att du inte hunnit mäta dem än, men det hade varit intressant att veta hur pass bra de stämmer.

Men hur är det med hållningen, kollega? Sträck på dig! Tänker då inte främst på den näst nedersta bilden, där du uppenbarligen tittar på din vackra skor, utan på den näst näst sista.
Yes box, jag använde ett byxor jag gillar som referens, sedan ändrade jag lite på vissa saker. Kan mäta någon gång men idag orkar jag inte.

Hållningen har jag inga ursäkter för, ett rejält knytnävsslag i magen skulle man ha.
Citera
2014-04-09, 20:47
Medlem
bleus avatar
Citat:

Snyggt! Vad är det för skor?
Citera
2014-04-09, 22:27
Medlem
Citat:
ett rejält knytnävsslag i magen skulle man ha.

Det ser ut som du redan fått det.

Väldigt bra passform. Får bli ett köp själv där möjligen.

En fråga ang din kavaj. Jag har en likadan (bladen tcs, eller hur?). Linne skrynklar lätt. Hur gör du för att din kavaj ser så slät ut? Stryker?
Citera
2014-04-10, 06:41
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Snyggt! Vad är det för skor?
Carminas PCTO på Simpson.
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Det ser ut som du redan fått det.

Väldigt bra passform. Får bli ett köp själv där möjligen.

En fråga ang din kavaj. Jag har en likadan (bladen tcs, eller hur?). Linne skrynklar lätt. Hur gör du för att din kavaj ser så slät ut? Stryker?
Du får lämna in den till en kemtvätt för pressning. Tvätt först så klart om den har fläckar.
Citera
2014-04-12, 16:27
Medlem
hoodogs avatar
Någon i tråden som har koll på Ströms egna byxor, främst vad gäller kvalitet kontra pris? Jag tänker främst på deras bomulls-chinos av lite mer dressad modell och deras uddabyxor i ull.
Citera
2014-05-03, 11:21
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Någon i tråden som har koll på Ströms egna byxor, främst vad gäller kvalitet kontra pris? Jag tänker främst på deras bomulls-chinos av lite mer dressad modell och deras uddabyxor i ull.

Vafalls!? Ingen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in