Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-12, 11:28
  #1
Medlem
För ungefär en månad sedan kom nyheten om en förändrad SHL. Men tittar man närmare på det handlar det enbart om att utöka serien till 14 lag. Den största förändringen görs ju egentligen av hockeyallsvenskan och kvalet upp till SHL.

Publiken sviker SHL. Många matcher är mer eller mindre betydelselösa i praktiken. Otroligt många möten mellan klubbarna. Det räcker inte med 4 möten, till och med fem möten under säsongen! Det man har åstadkommit är ett seriesystem med devalverat värde av matcherna. Kommer du på 8:e plats har man nästan lika stora förutsättningar som det lag som kommer på 1:e plats att nå final och vinna allt. Visst är detta fel?

Jag har kollat en del på hur Allettorna ser ut där en bättre placering ger fördelar, både vad gäller att komma längre in i playoffsystemet och hemmaplansfördel. Detta ökar värdet på seriematcherna fram tills playoff och inte gör att det enbart handlar om en transportsträcka fram till slutspelet.

Det ska löna sig att vara bra på hösten likväl som på våren. Detta gör att matcherna i exempelvis november känns betydelsefulla till skillnad från nu där läktarna är halvtomma. Kommer du etta i serien ska det vara en klar fördel till skillnad mot nu när du bara får en avgörande hemmamatch mot ett sämre lag.

Min ide är att kommer man etta eller tvåa ska du komma direkt till semifinal. Kommer du trea eller fyra kommer du direkt till kvartsfinal och kommer du femma-åtta är du i åttondelsfinal. Ju högre placering man lyckas skaffa sig gör att man kommer längre in i slutspelssystemet och dessutom hemmaplansfördel och att man för möta ett sämre motstånd.

Har man ett playoffliknande system gör att värdet av seriematcherna ökar betydligt. Det är av vikt att komma bättre upp i serien än att bara köra en massa omgångar där det inte spelar så stor roll om du kommer trea eller sjua i serien.

Annars tycker jag förändringen av SHL till 14 lag med 52 omgångar är bra. Kvalsystemet upp till SHL är väldigt bra.

Playin med lag 7-10 skrotas. Kommer du 9 eller 10 ska du inte vara med i ett slutspel. Du har haft så många omgångar på dig att är du inte bättre än så ska du inte vara med.

Final.
Två vinnare från semifinalerna. Bäst av sju som nu.

Jag är emot bäst av sju matcher annars då det devalverar värdet på matcherna men i en final är ändå intresset stort så att sju matcher kan vara bra.

Förändringen gäller annars enligt nedan.

Observera, detta är mina tankegångar- enbart!!

Tabell
Lag 1-2
Går direkt till semifinal och får möta två segrande lag från kvartsfinalerna. Lag 1-2 har hemmaplansfördel. Bäst av fem matcher. Lag 1 får möta sämsta laget från kvartsfinalerna och så vidare.

Lag 3-4
Går direkt till kvartsfinal - får möta två segrande lag från åttondelsfinalerna. Lag 3-4 har hemmaplansfördel. Bäst av fem matcher. De två segrarna får möta lag 1-2.

Lag 5-8
Går till åttondelsfinal där lag 5-6 har hemmaplansfördel. Bäst av tre matcher.
Vinnande lag möter lag 3-4 i kvartsfinal.

Är du bättre placerad än motståndaren har du en avgörande hemmamatch.

Reaktioner på detta är väl att man som lag 1-2 inte får publikintäkter från kvartsfinaler. Min tanke är att det vinner man på under serien då seriematchernas värde och intresset kommer att öka.

Slutsats. Öka värdet på seriematcherna och gör det mer värdefullt att hamna på en bra placering. Är du bra hela säsongen ska det löna sig mer än att du är halvbra under serien och toppar formen lagom till ett slutspel.

Kommentarer på detta?

Förväntar mig inte att nån hockeyprofessor ska ta efter detta, men jag vill gärna dela mina åsikter då jag gillar hockey och det sportsliga så mkt mer än att bara köra en massa mindre intressanta matcher inför halvtomma läktare...
Citera
2014-04-12, 11:49
  #2
Medlem
von_Ss avatar
Mer tävling och mindre ekonomi. Publiken tycker att tävlingen är underhållande, inte klubbarnas balansräkningar.

Steg ett är att återinföra Kvalserien. Det sämsta beslut som någonsin tagits.

Steg två är att ta bort play-in till slutspel. Att SHL är i stort sett färdigspelad efter 30 matcher för majoriteten av lagen drar ner suget från publiken.

Steg tre är att gå ner till 12 lag igen.
Citera
2014-04-12, 11:52
  #3
Medlem
gulaLejonets avatar
sänka biljett priserna kanske?
Citera
2014-04-12, 12:08
  #4
Medlem
gulaLejonets avatar
eller införa olika temadagar för olika matcher. jag tror inte på idén om fler lag
Citera
2014-04-12, 12:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Mer tävling och mindre ekonomi. Publiken tycker att tävlingen är underhållande, inte klubbarnas balansräkningar.

Steg ett är att återinföra Kvalserien. Det sämsta beslut som någonsin tagits.

Steg två är att ta bort play-in till slutspel. Att SHL är i stort sett färdigspelad efter 30 matcher för majoriteten av lagen drar ner suget från publiken.

Steg tre är att gå ner till 12 lag igen.

Men då går vi tillbaka till hur det var innan. Hur ökar du istället värdet och intresset för grundserien?
Citera
2014-04-12, 13:06
  #6
Medlem
Nackdelen med kvalserien var att man som lag ofta är beroende av en annat matchresultat som det blev i sista omgången. Det kan vara grymt spännande men det kan också vara så att det finns lag som inte har nåt att spela för inte ger allt vilket kan avgöra vilket lag som går upp.
I direktkval är det bäst lag upp.

Men till den huvudsakliga frågan. Hur gör man seriematcherna i SHL betydelsefulla ⁉
Citera
2014-04-12, 13:15
  #7
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutthefuckup-1
Publiken sviker SHL
Enligt svt:s publikbarometer ökade SHL med 4,6 %. Nästa år kommer man öka ännu mer då Djurgården ersätter AIK.
Citera
2014-04-12, 13:23
  #8
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Den första tankevurpan som nästan alla som pratar om att få tillbaka publiken till SHL är att man aldrig talar om siffror.

Varför är det nuvarande publiksnittet dåligt? Vad borde publiksnittet vara? Hur ser dagens publiksnitt ut rent historiskt?

Har TS dessa siffror?
Citera
2014-04-12, 13:28
  #9
Medlem
Leksingens avatar
Bli hela sveriges lag som leksand så behöver man inte bry sig om publiksiffror haha
Citera
2014-04-12, 13:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Enligt svt:s publikbarometer ökade SHL med 4,6 %. Nästa år kommer man öka ännu mer då Djurgården ersätter AIK.
Det har tidigare varit artiklar om att det är kris då publiken uteblir. Publiken kommer öka nästa säsong just pga DIF. Oavsett detta, hur ökar man intresset generellt så att matcherna känns viktigare under hela säsongen?... Blir tjatig nu...

Vet att många inte följer serien så noga under hösten då det är match varannan dag som inte betyder så mkt. Att man möter varann fem gånger är ett möte för mkt.
Citera
2014-04-12, 13:45
  #11
Medlem
http://www.svt.se/sport/ishockey/pub...ker-elitserien

http://www.expressen.se/sport/hockey...-lags-siffror/

http://www.hockeysnack.com/brynas-if...iker/index.php

http://www.dn.se/sport/ishockey/joha...ottsamt-tjafs/

http://old.hockeysverige.se/article/...g-i-elitserien

http://nyheter24.se/sport/hockey/eli...ver-forandring

http://www.smp.se/sport/ovriga-klubb...83640061%29.gm
Citera
2014-04-12, 14:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
sänka biljett priserna kanske?

Bra idé. Går jag med mina 2 barn på en hockeymatch med halvdana sittplatser kostar det 750-800 kr sammanlagt..

Sjukt. Då blir det ju TV istället...

Skulle det kosta 450-500 skulle jag nog gå oftare... men det är under förutsättningen att matchen betyder nåt.
Citera
shl

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback